2021-11-23, 00:14
Medlem
Överlag så är det väldigt få rörelser över blockgränserna vi sett sedan förra valet 2018.

Inom blocken något mer.

Men allt känns mer som felmarginaler än att väljarna ändrat åsikt om någonting.

Tyvärr för svensk politik skulle må bättre av att politikerna är lite mer oroliga att tappa röster.

Så stabilt som det är oavsett vad de säger och gör är inte uppmuntrande när man är så missnöjd själv med mycket utav den svenska politiken.
Citera
2021-11-23, 00:58
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja som vi konstaterat i tråden ändras det inte mycket mellan blocken, det är upp och ner i partierna men inga tydliga rörelser mellan blocken. Folk verkar rätt låsta i sitt block.

Den importerade brottsligheten måste drabba många fler svenskar för att opinionen ska vända på allvar.

Visst många svenskar drabbas redan idag, men det är tyvärr för lite för att synas i väljaropinionen.

Invandringen har exempelvis fördubblat antalet våldtäkter, men alla har anpassat sig till den nya verkligheten.
Citera
2021-11-23, 01:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Den importerade brottsligheten måste drabba många fler svenskar för att opinionen ska vända på allvar.
Visst många svenskar drabbas redan idag, men det är tyvärr för lite för att synas i väljaropinionen.
Invandringen har exempelvis fördubblat antalet våldtäkter, men alla har anpassat sig till den nya verkligheten.

Vi måste visa att det inte behöver vara så här, att det är regerings fel och att det går att ändra på. Om man tror på S att det är en naturlag att kriminella skall flytta till Sverige och leva på bidrag så skyller de inte på S för situationen. S har ju stoppat invandringen och skärpt straffen påstår de. Så folk måste inte bara få nog av kriminaliteten, de måste fatta att allt är skapat av S och M och att SD kan åtgärda det. För oss Sverigevänner är ju det självklart men det är det inte för sossar. De klagar på invandrare, på kriminalitet, på C-politik, på MP-politik. Men fortsätter rösta S som skapar allt de klagar på. Moderater klagar på ungefär samma sak men tycker globalism och fri invandring är självklart. Henrik Jönsson-logik. Sossar tycker bara att migranterna fått för lite bidrag och moderaterna att de fått för mycket bidrag. De har ännu inte erkänt att det är invandringen och de dysfunktionella kulturerna i sig själva som är problemet, inte hur mycket skatt eller bidrag man har. Sossemoderaterna lever mentalt kvar på 1980-talet.

Det är därför vi kämpar med kulturkriget med Riks, Oikos etcetera för sossemoderaterna vaknar inte så länge de är kvar i etablissemangets verklighetsbeskrivning med "vinster i välfärden" och "socioekonomiska orsaker".
Citera
2021-11-23, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

Det verkar på många ställen som att man anpassar sig till brottsligheten (exempelvis USA). Folk flyttar till säkrare ställen, fler vakter, går inte till vissa ställen på vissa tidpunkter.

Folk måste nog vilja leva i ett fungerande samhälksamhälle på riktigt. "Personlig rädsla"/att drabbas verkar inte räcka riktigt då man kan anpassa sig och gör det långsamt omedvetet förmodligen.
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-11-23 kl. 04:29.
Citera
2021-11-23, 08:52
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
De enda som tjänar på höga skatter är professionella bidragstagare av olika slag (inklusive politiker). En arbetare (som arbetar) bör önska låga skatter vilket ger marginal i ekonomin att bygga upp ett eget sparande (istälklet för att ha sitt sparande i offentlig regi). Det ger ekonomisk frihet och möjlighet att leva ett mer borgerligt liv, och ta bort fördelar för de som har det sämre.

De "rika" kommer aldrig att behöva betala några höga skatter. Inte de mer attraktiv kompetens heller. Det är bara de som inte är tillräckligt rika för att hotet att flytta utomlands bara stannar vid ett tomt hot som kommer att betala de höga skatterna. Alltså arbetarna.
Det där är borgerligt dravel, inget annat. Du är precis så blå som en människa kan bli, bryr dig bara om dig själv. En politik som vill privatisera eller bryta ner allt det fina Sverige byggt upp. Bland det vidrigaste jag sett dig skriva faktiskt.

För mig är det viktigt att vi har ett bra samhälle som tar hand om de som inte lyckades, för en sak vet jag och det är att människorna som lyckats i livet kommer inte göra det. Bra skola, sjukvård, mycket kultur, idrottshallar, starka myndigheter, socialtjänst etc är det viktigaste vi har. Inte om du betalar 500 kr mindre i skatt i månaden eller inte. Är du inte nöjd med att du kan vara föräldraledig i 1,5 år när du får barn? Att födseln är gratis? Hur känns det att man kan utbilda sig till läkare utan att betala en krona oavsett var du kommer ifrån, om du är duktig. För exakt alla utom dig är detta arbetarpolitik. Men bidrar solidariskt genom skattsedeln!
Senast redigerad av greta75 2021-11-23 kl. 09:05.
Citera
2021-11-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det där är borgerligt dravel, inget annat. Du är precis så blå som en människa kan bli, bryr dig bara om dig själv. En politik som vill privatisera eller bryta ner allt det fina Sverige byggt upp. Bland det vidrigaste jag sett dig skriva faktiskt.

För mig är det viktigt att vi har ett bra samhälle som tar hand om de som inte lyckades, för en sak vet jag och det är att människorna som lyckats i livet kommer inte göra det. Bra skola, sjukvård, mycket kultur, idrottshallar, starka myndigheter, socialtjänst etc är det viktigaste vi har. Inte om du betalar 500 kr mindre i skatt i månaden eller inte. Är du inte nöjd med att du kan vara föräldraledig i 1,5 år när du får barn? Att födseln är gratis? Hur känns det att man kan utbilda sig till läkare utan att betala en krona oavsett var du kommer ifrån, om du är duktig. För exakt alla utom dig är detta arbetarpolitik. Men bidrar solidariskt genom skattsedeln!

Så du menar på fullaste allvar att alla exempel som du radar upp- inte existerar i västliga länder med lägre skattetryck?

Med tanke på att vi har bland det högsta skattetrycket bland rika i-länder, så kan man ju tycka att det vore på sin plats med den mest utvecklade sjukvården och skolan, varför har vi då inte det? Vad fan får jag för pengarna?

Jag får somaliska och arabiska 8-barnsfamiljer och en halvdan offentlig sektor.

Det är resultatet av den moderna socialdemokratin, med inslag av nyliberala Ayn Rand-idéer från Centern.

Men du, glöm inte rösta på sossarna 2022. Annars försvinner familjeveckan.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2021-11-23 kl. 12:57.
Citera
2021-11-23, 12:48
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det verkar på många ställen som att man anpassar sig till brottsligheten (exempelvis USA). Folk flyttar till säkrare ställen, fler vakter, går inte till vissa ställen på vissa tidpunkter.

Folk måste nog vilja leva i ett fungerande samhälksamhälle på riktigt. "Personlig rädsla"/att drabbas verkar inte räcka riktigt då man kan anpassa sig och gör det långsamt omedvetet förmodligen.

Ja det verkar inte bättre än att svenskarna bara flyttar från kaoset och till homogena bostadsområden, eller tillbaks ut på landet vilket vi ser börjar ske nu, dvs en avtagande urbanisering. Men de verkar inte vara beredd att på allvar försöka rösta bort skiten. Det är svårt att veta exakt vad högersidan kommer göra om de får makten men det råder nog ganska stor konsensus om att de är något mer trovärdiga i frågor kring invandring/islam/kriminalitet/våldtäkter än vad regeringen är. Därför är det ändå lite förvånande att inte högersidan går bättre än vad dem gör, och då har jag ändå generellt låga förväntningar på människor.

Det som tyvärr kommer krävas för en omfattande röstomvällning är ännu mer eskalerande våld, ännu mer kaos och en större geografisk spridning av kaoset till hela Sverige in till minsta samhälle i Norrlands inland. Som det är nu känner sig trots allt många relativt säkra och harmoniska och fortsätter därför rösta på sitt favoritparti S.
Citera
2021-11-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Så du menar på fullaste allvar att alla exempel som du radar upp- inte existerar i västliga länder med lägre skattetryck?

Med tanke på att vi har bland det högsta skattetrycket bland rika i-länder, så kan man ju tycka att det vore på sin plats med den mest utvecklade sjukvården och skolan, varför har vi då inte det? Vad fan får jag för pengarna?

Jag får somaliska och arabiska 8-barnsfamiljer och en halvdan offentlig sektor.

Det är resultatet av den moderna socialdemokratin, med inslag av nyliberala Ayn Rand idéer från Centern.

Men du, glöm inte rösta på sossarna 2022. Annars försvinner familjeveckan.

De vill bara öka omsättningen i verksamheterna. Att de är papperskulisser som inte ger riktiga värden tillbaka intresserar inte. Folk häpnar ju när de ska ta del av det offentliga i Sverige trots att de har problem med kvalitén i sina egna länder med lägre skattetryck.

Om pengarna gåt till feta rövar som samlar damm istället för välfärd är inte intressant.
Citera
2021-11-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75

Du kan verkligen inte ta in att en normal svensk arbetare inte har något emot att betala skatt om skatten går till sådana saker som du beskriver här, men att den viljan försvinner om en stor del av skatten försvinner till att försörja en massa arbetslösa människor som kommit hit från andra sidan jorden.
Citera
2021-11-23, 16:03
Medlem
Sockerhalss avatar
Jag har gett upp. Jag skiter i Sverige. Jag är över 60 år, har stridigt och tjafsat i över tio år till ingen nytta. Folk bryr sej inte. De unga bryr sej inte, mina vuxna barn bryr sej inte. Jag har jagat livet ur mej själv. Varför ska jag bry mej, jag dör snart iaf. Jag har brytt mej pga av barnen, barnbarnen. Men när inte deras föräldrar bryr sej, utan endast tycker jag är jobbig då kan de fan ha det. Jag ger jag fan i denna kamp. Önskar er hjärnlösa yngre lycka till i framtiden. Vi äldre slipper snart. Ha!
Citera
2021-11-23, 19:57
Medlem
IPSOS med deras heltal kom nyss.

S 25 (-1)
V 11 (0)
MP 4 (-1)
C 8 (0)

L 3 (-1)

M 20 (0)
KD 6 (+2)
SD 20 (0)

Magda effekten verkar helt ha försvunnit, positivt. Stort lyft för KD. Skönt att både MP och L backar.
Citera
2021-11-23, 20:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
IPSOS med deras heltal kom nyss.

S 25 (-1)
V 11 (0)
MP 4 (-1)
C 8 (0)

L 3 (-1)

M 20 (0)
KD 6 (+2)
SD 20 (0)

Magda effekten verkar helt ha försvunnit, positivt. Stort lyft för KD. Skönt att både MP och L backar.
SD och M jämnstora... Undrar hur det ser ut i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in