2021-11-24, 07:27
Medlem
arbetets avatar
Effekt av återupptagen testning eller faktisk ökning?:

23 november: Lägesrapport om covid-19
– Vi ser en ökad smittspridning i regionen, det oroar. Särskilt med tanke på att smittan ökar dramatiskt i många grannländer, säger Johan Bratt, chefläkare vid Region Stockholm.

– Antalet patienter med covid-19 som är inlagda vid våra sjukhus har under flera veckor varit mellan 70 och 90. Antalet covid-vårdade vid sjukhusen kan dock ändra sig eftersom det dröjer ett par veckor mellan det att en person smittad med covid-19 blir så sjuk att hon eller han måste läggas in, säger Johan Bratt.
https://www.regionstockholm.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/11/23-november-lagesrapport-om-covid-19/
Citera
2021-11-24, 07:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Bättre att jämföra äldreboenden och sjukhusvård. Där är åtminstone Norge ofta bättre än Sverige med permanenta läkare och sjuksköterskor. Något svenska äldreboenden också borde ha. Sen har vi det dör med att Sverige kallar människor som dött i lunginflammation eller cancer för c19 döda medan många andra länder kallar de döda i lunginflammation, cancer eller annan sjukdom.

Att den svenska sjukhusvården behöver resursförstärkas är jag den första att hålla med om. Såg på TV att vi tydligen har lägst antal sjukvårdsplatser per capita i hela EU. Det är sjukt dåligt i ett land som vill kalla sig välmående och en humanitär supermakt.
Att vi i Sverige däremot skulle överräkna våra döda i Covid19 jämför med andra länder vet jag däremot inte var du får ifrån. Mig veterligen räknar vi, åtminstone i Västeuropa de döda på ungefär samma sätt. Har man detekterats med viruset 14 dagar innan döden inträffar räknas man som avliden i covid19. Det är inte där skillnaden ligger, utan mest på hur väl man lyckats skydda befolkningen från smitta, som i sin tur smittar ned riskgrupperna som avlider om de blir smittade. Mycket smittspridning = många döda. As simple as that.
Citera
2021-11-24, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att den svenska sjukhusvården behöver resursförstärkas är jag den första att hålla med om. Såg på TV att vi tydligen har lägst antal sjukvårdsplatser per capita i hela EU. Det är sjukt dåligt i ett land som vill kalla sig välmående och en humanitär supermakt.
Att vi i Sverige däremot skulle överräkna våra döda i Covid19 jämför med andra länder vet jag däremot inte var du får ifrån. Mig veterligen räknar vi, åtminstone i Västeuropa de döda på ungefär samma sätt. Har man detekterats med viruset 14 dagar innan döden inträffar räknas man som avliden i covid19. Det är inte där skillnaden ligger, utan mest på hur väl man lyckats skydda befolkningen från smitta, som i sin tur smittar ned riskgrupperna som avlider om de blir smittade. Mycket smittspridning = många döda. As simple as that.

Finns många flera skillnader än så. Nederländerna exempelvis missade massor döda initialt vilket de inte justerat. Sverige ligger ungefär som Tyskland i antal döda per capita. De nordiska ligger under och övriga Europeiska länder har fler döda än Sverige. Och epidemin forsätter skörda offer och kommer så göra för all framtid.
Citera
2021-11-24, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nu är det snart pressträff igen. Vet man vad den kommer handla om? Nya restriktioner som jag förstår det?
Var ser du att det står att det är fler restriktioner på g?
Citera
2021-11-24, 07:46
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Var ser du att det står att det är fler restriktioner på g?

Åtgärder stod det.

Sänder ingen från pressträffen? Någon som har länk?
Citera
2021-11-24, 07:48
Medlem
Citat:
Åtgärder stod det.

Sänder ingen från pressträffen? Någon som har länk?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Handlar om att regeringen nu beslutat om vaccinationsbevis.
Senast redigerad av ilikepancakes 2021-11-24 kl. 07:50.
Citera
2021-11-24, 07:50
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Handlar om att det nu är bestämt att det blir vaccinationsbevis enligt det de tidigare gått ut och diskuterat.

Tack. Samt tredje dos för alla över 18 år.
Citera
2021-11-24, 07:51
Medlem
Citat:
Tack. Samt tredje dos för alla över 18 år.
Japp. Så ingen info som majoriteten inte redan hade koll på.
Citera
2021-11-24, 07:53
Medlem
kompjuters avatar
Haha, de maler på.
Vaccinpass och 3 doser.... lär ju inte sluta där.
Citera
2021-11-24, 07:54
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Haha, de maler på.

Och förlängd pandemilag. De har väl redan förlängt den 2-3 gånger redan.
Citera
2021-11-24, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Haha, de maler på.
Maler på? Hur menar du?
Citera
2021-11-24, 07:55
Medlem
arbetets avatar
Spikat!

Vaccinintyg i offentliga sammanhang med fler än 100 och inga friskintyg gäller från 1/12.

Ev. att även restaurangbesök och annat inkluderas i detta senare.

Min kommentar:

Detta är inte primärt för att hejda smittspridning, det är bakvägen till att få fler vaccinerade. Det är mycket listigt av FHM för en gångs skull. Det har visat sig ge en effekt på just detta i andra länder.

Många har inte vaccinerat sig av bekvämlighetsskäl De kommer att gå iväg nu och flera som skippat det p.g.a. att de tror att de har varit skyddade av att ha haft COVID19 kommer att välja att vaccinera sig.

Jag får faktiskt ge en eloge till FHM. Till mitt försvar är att de nu har en ny chef som verkar vettigare.

Senast redigerad av arbetet 2021-11-24 kl. 07:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in