2021-11-24, 01:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, Tegnell är master of cherrypicking haha

Han refererade till den danska misslyckade studien om munskydd också ;-)

Det är bara sorligt. Hur många fick plikta för sitt liv bara för det? Aja, det är Bonde söker fru imorgon!
Citera
2021-11-24, 02:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror att han hoppas på det fortfarande. Men visst är vaccin och naturlig immunitet ett bättre val än enbart naturlig immunitet? I mina ögon är Tegnell en psykopat, du må ha en annan tolkning, det är helt ok för mig. Han vill ju så gärna ha rätt. Jag har personligen gärna fel om det räddar människoliv. Ja djur också.
Jag tror inte han är psykopat utan att han har precis de personliga egenskaper som krävs, dvs att hålla huvudet kallt och göra det han är bäst på. Många andra som "vill så väl" verkar så känslostyrda att frasen the road to hell is paved by good intentions osökt dyker upp. Vetenskap måste ibland vara sval och neutral. Dessutom kan ingen förutsäga allt.

Vi befinner oss just nu i ett ganska gott läge, bättre än många andra länder. Är det ett misslyckande?
Citera
2021-11-24, 02:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det har ju varit massor av tjafs om att ingen lyckats isolera SARS-CoV-2 och allt som oftast stöter man på påståenden om att coronavirus orsakar vanlig influensa.
Själv har jag inte tillräcklig kunskap för att bedöma något av det här, men trodde att de coronavirus som cirkulerat sedan länge orsakar förkylningar snarare än influensa.

Det har påståts att coronavirus fått sitt namn pga utseendet (som vi alla nu har fått lära oss känna igen), men när jag gjorde en bild-googling på influensavirus kände jag mig faktiskt förvirrad...

Titta på denna bild som sägs föreställa influensa A-H1N1 och bedöm själva.
Här ser vi A-H3N2

Ser alla virus ut som coronavirus i mikroskop?
Eller är det så att våra vanliga influensavirus är coronavirus de också?
Citera
2021-11-24, 02:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tror inte han är psykopat utan att han har precis de personliga egenskaper som krävs, dvs att hålla huvudet kallt och göra det han är bäst på. Många andra som "vill så väl" verkar så känslostyrda att frasen the road to hell is paved by good intentions osökt dyker upp. Vetenskap måste ibland vara sval och neutral. Dessutom kan ingen förutsäga allt.

Vi befinner oss just nu i ett ganska gott läge, bättre än många andra länder. Är det ett misslyckande?

Ja du har en poäng, vi får se hur det ser ut imorgon.
Citera
2021-11-24, 02:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Här ser vi A-H3N2

Ser alla virus ut som coronavirus i mikroskop?
Eller är det så att våra vanliga influensavirus är coronavirus de också?
Har är en bra text om skillnader och likheter mellan coronavirus och influensavirus. Influensavirus har ytproteiner de med men de tycks fungera på ett lite annat sätt.

https://asm.org/Articles/2020/July/COVID-19-and-the-Flu
Citera
2021-11-24, 02:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Jag tror Tegnell visste vad han sysslade med hela tiden. Däremot kommunicerade han inte det utåt, utan försökte lugna folk med att "viruset kommer inte hit", "det finns ingen samhällsspridning", "kulmen är nådd" osv för att vi inte skulle gripas av panik.
När de flesta nu har vaccinerat sig så öppnar man samhället igen och fortsätter på den inslagna banan med strategin man hade från början (alla skall smittas och bli immuna), men man hoppas att det skall gå smidigare nu när vaccinens effekt förhoppningsvis inte avtagit allt för mycket.
Det är vad jag tror.
Citera
2021-11-24, 03:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
För er som tjatar om att situationen i Europa visar att vaccinen inte fungerar.
Kolla denna karta från OWID som visar vaccinationstäckningen, ju grönare desto bättre.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?tab=map&zoomToSelection=true&region=Europ e&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=new_case s_smoothed_per_million&Metric=People+fully+vaccina ted&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~Europe

Sen använder ni samma karta men ändrar "metric" till "confirmed deaths", ju rödare desto sämre. Det är fan ett 1-till-1-förhållande.

Jag lade kartorna bredvid varandra i nedanstående skärmklipp för er bekvämlighet.
http://www.bilddump.se/bilder/20211123131255-85.188.73.4.png (tillgänglig i 48 timmar)

Det där var intressant. Det finns onekligen en korrelation mellan låg vaccinationteckning och många döda. Överraskande för vissa kanske, men inte för mig. En annan sak jag noterade är att länder som hade omfattande smittspridning tidigt i pandemin dragit uppåt. Portugal och Italien exempelvis. Kan bero på att den naturliga immunitet man fick för 1,5 år sedan nu försvunnit för gott.
Citera
2021-11-24, 03:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Inte bara ett misslyckande utan total jävla katastrof. Jämför de svenska talen över döda och invalidiserade med våra nordiska grannländer. Men du kanske tror de ska hinna ikapp? Frågan är bara när, är det 2078 eller? 😄
Citera
2021-11-24, 06:12
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Vad tror ni presskonferensen kl 7.45 kommer handla om? Ser några möjliga alternativ:

1. De ångrar sig efter kritiken och ser inte längre någon anledning till att införa vaccinpass i nuläget (hoppas fan det, annars missar jag vinterbalen på mitt universitet )
2. De vill utöka passet ytterligare och införa det på t.ex. restauranger och likande (blir det så hoppas jag på upplopp eller något, vore en mardröm)
3. De förklarar mer konkret vad deras nya beslut om vaccinpass innebär
4. De kommer med andra rekommendationer eller restriktioner

Trean eller fyran är väl det troligaste, men kommer nog faktiskt gråta av glädje om det blir ettan, och gråta av sorg om det blir tvåan...

Det är ett jävla velande fram och tillbaka. Detta med frihetspass är något man har utrett under en längre tid och så fort utredningen var klar, och fick ett okej, så ville man införa någon form av den på direkten. Så har jag uppfattat det i alla fall. Oavsett hur läget faktiskt ser ut i Sverige. Kanske har de fått backa? Kanske inser de att man inte kan införa det i Sverige när vi inte har en ökning?
Citera
2021-11-24, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2

Har han inte släppt det där med flockimmunitet menar du? Det var ju verkligen en vågad idé i början men nu verkar de ju helt ha övergett den?
Flockimunitet en vågad ide? Nej det är just flockimmunitet som hjälpt mänskligheten att besegra virus och bakterier under tusentals år!
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-11-24 kl. 08:11.
Citera
2021-11-24, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte bara ett misslyckande utan total jävla katastrof. Jämför de svenska talen över döda och invalidiserade med våra nordiska grannländer. Men du kanske tror de ska hinna ikapp? Frågan är bara när, är det 2078 eller? 😄
Bättre att jämföra äldreboenden och sjukhusvård. Där är åtminstone Norge ofta bättre än Sverige med permanenta läkare och sjuksköterskor. Något svenska äldreboenden också borde ha. Sen har vi det dör med att Sverige kallar människor som dött i lunginflammation eller cancer för c19 döda medan många andra länder kallar de döda i lunginflammation, cancer eller annan sjukdom.
Citera
2021-11-24, 07:24
Medlem
Hamsterbolls avatar
Nu är det snart pressträff igen. Vet man vad den kommer handla om? Nya restriktioner som jag förstår det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in