2021-11-19, 22:44
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Den store Artur Lundkvist har också en bok med n-ordet i titeln. Jag såg den så sent som häromdagen i ett bokstånd i Stockholm. Kom 1949, vill jag minnas.

Det måste ha varit boken Negerland du såg:
https://imgur.com/a/ayCSVd6

Han har också skrivit Negerkust:
https://imgur.com/a/LvsnbV6
Citera
2021-11-19, 22:46
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
"Färgad" är numera rasistiskt enligt PK-maffian. Gäsp.

Men hur lyder det godkända ordet? "Färgad" trodde jag var PK och rätt.
Är "svart" rätt? Eller "mörk" kanske? Antagligen helfel.
Citera
2021-11-20, 01:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Gränserna förskjuts hela tiden. Snart är det rasistiskt att på något sätt beskriva en medmänniska som hudfärgsvarierad.

Just -varierad är ju som skapat för att någon rätt snart ska komma fram till att det är olämpligt. Det är för övrigt bland det mest idiotiska beteckningar som tagits fram. Inte utan att jag undrar över hur det går till när de kläcker fram alla dumheter?
Citera
2021-11-20, 11:28
Medlem
HontraPointss avatar
Samtidigt i Italien, Spanien, Portugal och hela Latinamerika - negro.

Det är väl antingen Afrosvenskarnas riksförbund som låtsas vara kränkta över ordet å alla sina rasfränders vägnar eller någon helvit etnisk svensk som överhuvudtaget inte har med det att göra. Idiotgrejer som denna brukar drivas av små, högljudda minoriteter.
Citera
2021-11-20, 11:37
Medlem
HontraPointss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Jag funderade på när började det här med att neger vart ett rasistiskt ord? Var det när negerbollen började ifrågasättas? Och fortsatte med Pippi Långstrumps pappa. Snart försvinner väl rumpnissarna i Ronja Rövardotter. Kanske även Ronja byter efternamn.

Att ta ett ord som neger som var ett vardagsord och säga att det är rasistiskt är ju att normalisera rasismen. För att neger var inga som helst problem att säga för inte så länge sedan. Ungar och även unga vuxna idag är ju så mentalt klena så det är inte konstigt att dom går med munblöjor och hyllar Tegnell, Greta Thunberg och andra idioter som dom säger är experter. Jag fattar det inte. Varför har det blivit så här? Hur står folk ut med att vara så ynkliga?

Riktig PK-idioti av den sort som vi har idag började slå igenom runt 1985. Ungefär då blev det "förbjudet" att använda vissa ord. Det kom ungefär samtidigt med kampanjen Rör inte min kompis, som handlade om att bekämpa förment rasism. Jag skriver förment, eftersom de enda som fysiskt attackerade invandrare på den tiden var en extremt liten minoritet nazister.

Det går fortfarande utmärkt att tala om negrer om man bor på landet eller privat överhuvudtaget om man inte umgås med hjärntvättade idioter.
Citera
2021-11-23, 16:55
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Men hur lyder det godkända ordet? "Färgad" trodde jag var PK och rätt.
Är "svart" rätt? Eller "mörk" kanske? Antagligen helfel.

Jag tror att det är ”mörkhyad” som gäller nu. Om några år kommer det att klassas som gravt rasistiskt.
Citera
2021-11-23, 17:51
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag tror att det är ”mörkhyad” som gäller nu. Om några år kommer det att klassas som gravt rasistiskt.

Nej, mörkhyad är tydligen inte heller OK. Jag har googlat och kollat. Flera negrer och andra inskärper att ordet mörkhyad är tvärfel och rasistiskt.

Förklaringen:
Mörkhyad jämfört med vadå? Ordet mörkhyad utgår från att färgen vit är normen på hudfärg (vit är alltid sämst i dessa PK-sammanhang). Om man istället jämför en ganska brun människa med en absolut kolsvart person så skulle den bruna istället benämnas som ljushyad.

Mysteriet är fortfarande olöst. Vad fan ska man säga för att vara sådär skönt PK och ickerasistisk?
Citera
2021-11-23, 21:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nej, mörkhyad är tydligen inte heller OK. Jag har googlat och kollat. Flera negrer och andra inskärper att ordet mörkhyad är tvärfel och rasistiskt.

Förklaringen:
Mörkhyad jämfört med vadå? Ordet mörkhyad utgår från att färgen vit är normen på hudfärg (vit är alltid sämst i dessa PK-sammanhang). Om man istället jämför en ganska brun människa med en absolut kolsvart person så skulle den bruna istället benämnas som ljushyad.

Mysteriet är fortfarande olöst. Vad fan ska man säga för att vara sådär skönt PK och ickerasistisk?

Det fetmarkerade är ett är mycket märkligt resonemang. En skala i nyanser har två sidor utifrån nollpunkten: ljus och mörk. Den som är ljus kan inte bli mörk bara för att någon är ljusare.
Citera
2022-04-10, 12:51
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Är negroid ett fult ord? (icke PK)

Satt och läste om Sydamerika historia, där står ordet "negroid", att man hittat språk av en negroid befolkning. Eftersom neger inte anses vara rumsrent, är ordet negroid det? Om man skulle hålla föredrag om sydamerikas ursprungsbefolkning och använda ordet, hade det blivit uppror i salen?
Citera
2022-04-10, 12:54
Medlem
Amazon-mannens avatar
Om vänster/miljömuppar och (C)enterfolk finns i lokalen, ja.
Citera
2022-04-10, 12:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
När gavs boken ut? Är den översatt?
Citera
2022-04-10, 12:56
Avslutad
Det är 2022. Allt är rasistiskt.
Det är lite så man får tänka

Du kommer bli anklagad för att vara rasist,nazist judehatare, afrikanofob etc etc

Samhället idag är helt sjukt.

Eller ja media är sjukt. Det är nedia som lyftet fram fåtalet människor som tycker allt är rasistiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in