2023-01-13, 21:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Menar du inte snarare att det inte var någon slump att det hette som det gjorde? Eller hade konditorerna en avbildande avsikt?

Jag tror att det var hembakt långt innan konditorierna började torgföra dem.
Citera
2023-01-13, 21:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Menar du inte snarare att det inte var någon slump att det hette som det gjorde? Eller hade konditorerna en avbildande avsikt?
Det handlade nog snarast om att konditorerna såg en färglikhet mellan bakverkets och en subsaharisk afrikans yta.
Citera
2023-01-13, 21:40
Avslutad
Neger är ju ett jättebra ord.
Jag personligen tycker inte om att säga tex svart person.
Men neger har en skön klang och bör inte ses som något dåligt.

Tjena kalle. Ser att ni fått två nya arbetskamrater, va heter negern? Han är ju snygg som fan

Hör ni hur bra det låter? Det låter liksom positivt.
Citera
2023-01-14, 04:01
Medlem
"Neger" är inte N-ordet!

Journalister använder idag ganska konsekvent referensen "N-ordet" när de omtalar ordet "neger". Detta är ju helt enkelt inte korrekt... Visst har det länge varit en trend att på olika sätt härma USA, men att ta över amerikansk terminologi och applicera på svenska ord är inte ok.

Ordet neger var faktiskt, även om det kanske kan vara svårt för yngre att tro en neutral referens till en viss folkgrupp förr i tiden i Sverige. Hur rasistiskt ett ord är, har inte bara att göra med hur det uppfattas, utan även hur det används. Det riktiga N-ordet "nigger" var nog i Amerika stort sett alltid mer eller mindre rasistiskt menat vid användning. Det mindre eller icke rasistiska alternativet var "negro".

I Amerika under 1800-talet och de första decennierna av 1900-talet användes "negro" av vita författare som inte var rasister. Det var faktiskt ganska okontroversiellt länge, användes av Martin Luther King Jr i sina tal och används än idag i "Negro College Fund" och annat. Vid en punkt bytte man dock till att föredra "black" i USA och senare "African-American".

Låt mig citera Wikipedia.

Citat:
In Swedish and Norwegian, neger used to be considered a neutral equivalent to negro. However, the term gradually fell out of favor between the late 1960s and 1990s.

"Neger" var alltså erkänt neutralt och folk som är lite äldre, kommer ihåg att det användes så i Sverige. Tror någon t.ex. att Astrid Lindgren var rasist? Hennes böcker har fått ändras pga förekomsten av detta ord.

Sen kan man förstås hävda att ordet "neger" idag sällan används i Sverige, och att det kanske bör undvikas. Att från det gå till att kalla det "N-ordet" är dock att gå för långt. Det antyder att ordet "neger" likställt med "nigger" ett tillmäle som alltid varit rasistiskt. Detta stämmer helt enkelt inte och får också konsekvenser för folk som använt ordet "neger" i det förflutna.

Håller ni med om detta och bör man sluta med att omnämna ordet "neger" som "N-ordet?
Senast redigerad av Snobird 2023-01-14 kl. 04:09.
Citera
2023-01-14, 04:06
Avslutad
Tycker det är aplöjligt att säga "n-ordet" istället för att bara säga nigger eller neger. Både i USA och i Sverige. Så din fråga är redundant.
Citera
2023-01-14, 04:07
Medlem
Jag tycker neger mer är ett ord som beskriver folk.
Det är samma sak som att säga att en tjockis sprang förbi om man beskriver en tjock person.

Tjockis kanske inte är ett snällt ord heller men har man valt att äta mycket godis så blir det så eller om man väljer att va neger får man helt enkelt acceptera att folk använder det för att beskriva någon.

Folk måste sluta vara så känsliga idag.
Citera
2023-01-14, 04:12
Medlem
Autismpowers avatar
Jag säger fortfarande neger för att jag vägrar medias nyspråk och även om ingen annan bryr sig eller vågar så får jag försöka att själv göra bruket av ordet så som det var förr normalt igen och det går bara genom att praktisera det.

Gäller allt nyspråk. Jag har förvisso blivit misshandlad för att jag är jag men det är sånt man får ta.
Citera
2023-01-14, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Jag tycker neger mer är ett ord som beskriver folk.
Det är samma sak som att säga att en tjockis sprang förbi om man beskriver en tjock person.

Tjockis kanske inte är ett snällt ord heller men har man valt att äta mycket godis så blir det så eller om man väljer att va neger får man helt enkelt acceptera att folk använder det för att beskriva någon.

Folk måste sluta vara så känsliga idag.

Jo... Jag skulle också hävda det är direkt farligt om ordet "neger" likställs med "nigger". Det sistnämnda är ju ett rasistiskt uttryck medan det förstnämnda kanske används av en del, t.ex äldre än idag. Så om svarta i Sverige fås att tro att "neger" är lika rasistiskt som "nigger" är nog knappast bra.
Citera
2023-01-14, 04:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo... Jag skulle också hävda det är direkt farligt om ordet "neger" likställs med "nigger". Det sistnämnda är ju ett rasistiskt uttryck medan det förstnämnda kanske används av en del, t.ex äldre än idag. Så om svarta i Sverige fås att tro att "neger" är lika rasistiskt som "nigger" är nog knappast bra.
Jag tror du överdriver faran rätt mycket. De allra flesta har faktiskt kapacitet att förstå att en del äldre har lite svårt att lära om.
Citera
2023-01-14, 04:27
Medlem
Farfarsfars avatar
Jag har bestämt för mig att Huckleberry Finn sitter på en veranda och säger "Hej på er, niggers!", när ett par negrer traskar förbi på vägen. Tror inte nigger var ett exklusivt skällsord, såsom exempelvis coon.
Citera
2023-01-14, 04:30
Medlem
Rasistiska gamla boomers får utlopp för sin rasistiska aggression som ett resultat att dom inte känner igen sig i sitt Sverige genom att säga n-ordet på Flashback.

Mycket gulligt
Citera
2023-01-14, 04:30
Medlem
covfefe...s avatar
Jag har sagt detta flera gånger på Flashback, Reddit, och Quora. Neger betyder inte "nigger" utan negro på engelska. Negro är ett accepterat om än ålderdomligt sätt att benämna svarta i USA.

Negro är fortfarande en term som godkäns i USAs federala regerings dokument, och många afroamerikaner önskar - som en del av deras kamp för integration - att bli kallade negro istället för afroamerikan.

En av Sveriges mest kända politiker skrev för övrigt en bok om "negerproblemet" och fick Nobelpriset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in