Citat:
Ursprungligen postat av
hippili
Renoverad? Den var väl ursköjd?
Citat:
Ursprungligen postat av
mtflash
Ja, som jag förstod det så gjorde de bara rent den och fyllde på ny olja. BAB7 får rätta mig om det är fel, men det var så jag uppfattade det hela (sedan finns det säkert finare ord för det).
Skulle misstänka att grundorsakerna och felen som kapade metallspånen finns kvar precis som innan.
Lådan är renoverad för ett par månader sedan.
Det finns en tråd om det, jag försökte hitta tråden för där står exakt vilka delar som blev utbytta, jag hittar dock inte tråden (kanske pga en viss moderater som infogar och klyddar med trådarna hela tiden)
Jag kommer i alla fall ihåg att det gjordes en "delrenovering" av lådan, vilket bla inkluderade nya kugghjul och andra metalldelar, samt naturligtvis ny olja när renoveringen var gjord.
Det var dock ingen helrenovering av lådan.
Reparationen kostade ca 16.000 kr.
Jag har fakturan bland mina bilpapper/serviceboken i bilen, så kan kolla där om ni undrar över något.
I vilket fall som helst:
Oljan blev bytt första gången i juni 2020, i samband med motorbytet.
Då sa mekanikern att det fanns spån i lådan.
I september 2021 fick jag lådan delvis renoverad, i samband med detta fick jag natutligtvis ny olja också.
Eftersom det fanns spån i lådan våren 2020, vid förra oljebytet, så frågande jag mekaniken hu det såg ut nu, han sa att det inte fanns några spån denna gången, och oljan såg bra ut.
Ljudet som jag har nu, tror jag faktiskt kommer från hjullagerna, men vi får se.
Bilen har trots allt gått 18.000 mil och hjullagerna är aldrig bytta.