2021-11-23, 20:48
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Bak? Det låter ju framifrån...
Ja jo men när folk ska lokalisera var ljudet kommer ifrån, i en liten bil är det alltid svårt.
Citera
2021-11-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ljudet som jag har nu, tror jag faktiskt kommer från hjullagerna, men vi får se.
Bilen har trots allt gått 18.000 mil och hjullagerna är aldrig bytta.

Men då har du troligtvis redan svarat själv på din egna fråga. Starta där med att undersöka de.

Vad säger service- och underhållsprogrammet för Zoe rörande byte av hjullager?
Citera
2021-11-23, 21:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja då är det nog dax för nya hjullager dom är ganska små bak och slits fortare men det hittar din mekaniker fort vilket det är

Det hörs inget från bakvagnen.
Ljudet kommer från framvagnen/motorrummet.
Citera
2021-11-23, 21:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Men då har du troligtvis redan svarat själv på din egna fråga. Starta där med att undersöka de.

Vad säger service- och underhållsprogrammet för Zoe rörande byte av hjullager?

Hjullager är inte med i serviceprogrammet, det är ju som alla andra slitdelar som bromsar, fjädrar etc, man får byta när det är dags.
Citera
2021-11-23, 21:25
Medlem
Om det nu är ett lager som är dåligt samt att det vibrerar i bilen så är det stor chans att lagret är riktigt dåligt så det bör du kolla upp snarast då det kan sluta illa.

Har bytt lager på Zoe's som rullat 5000 mil. 18000 mil utan att du behövt bytt är lite otroligt.
Citera
2021-11-23, 21:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Om det nu är ett lager som är dåligt samt att det vibrerar i bilen så är det stor chans att lagret är riktigt dåligt så det bör du kolla upp snarast då det kan sluta illa.

Har bytt lager på Zoe's som rullat 5000 mil. 18000 mil utan att du behövt bytt är lite otroligt.

Min ZOE är av årsmodell 2018 och har troligtvis därför högre kvalitet än de äldre.

Vad jag har läst på ZOE-forum, så fick många byta div. chassikomponenter redan vid 5.000 mil på de äldre bilarna årsm. 2013-2016.
De första slitdelarna jag fick byta var krängningshämmarstagen vid 12.500 mil, sedan bromsbackar vid 15.000 mil och en länkarm och spindelled vid 16.000 mil.

Bilen rullar nästan bara på motorväg.
Citera
2021-11-23, 23:49
Medlem
Citat:
Bilen har trots allt gått 18.000 mil och hjullagerna är aldrig bytta.

Skojar du? Då är det dags att byta dem ändå.
Får deja vu-upplevelser av det här förresten. Diskuterades inte dina hjullager så sent som i höstas? Var det i tråden som resulterade i att du hade löv / skit i fläktsystemet?
Citera
2021-11-24, 00:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Skojar du? Då är det dags att byta dem ändå.
Får deja vu-upplevelser av det här förresten. Diskuterades inte dina hjullager så sent som i höstas? Var det i tråden som resulterade i att du hade löv / skit i fläktsystemet?

Nej, det var nog i tråden om när jag bytte bromsbackar, eller när jag bytte länkarm och spindelled.
Citera
2021-11-24, 00:04
Medlem
Citat:
Nej, det var nog i tråden om när jag bytte bromsbackar, eller när jag bytte länkarm och spindelled.
Ok. Var det inte ett vinande ljud inblandat då också eller minns jag fel? Har för mig det diskuterades "sten i kläm mot skivan" även då?
Citera
2021-11-24, 00:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ok. Var det inte ett vinande ljud inblandat då också eller minns jag fel? Har för mig det diskuterades "sten i kläm mot skivan" även då?

Nej, det var när jag fått löv i fläkten.
Citera
2021-11-24, 00:08
Medlem
Citat:
Nej, det var när jag fått löv i fläkten.

Och det här är INTE samma ljud som då alltså?
Citera
2021-11-24, 00:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Och det här är INTE samma ljud som då alltså?

Nej, naturligtvis inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in