2021-11-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Lager i växellådan efter det varit metallspån i den

Har han tur är det en sten i bromsarna eller liknande, men har han otur så tror jag du har rätt om växellådan.

Produkter som ger metallspån är sällan några bra produkter. Räcker inte att tvätta den och hälla i ny olja. Tror man tog bort symptomen, men gjorde inget åt rotorsaken.

Men börja att checka bromsskivorna är mitt tips, och ta sedan en ny grundlig kontroll av växellådan innan den rasar (då blir det riktigt dyrt).
Citera
2021-11-23, 11:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Har han tur är det en sten i bromsarna eller liknande, men har han otur så tror jag du har rätt om växellådan.

Produkter som ger metallspån är sällan några bra produkter. Räcker inte att tvätta den och hälla i ny olja. Tror man tog bort symptomen, men gjorde inget åt rotorsaken.

Men börja att checka bromsskivorna är mitt tips, och ta sedan en ny grundlig kontroll av växellådan innan den rasar (då blir det riktigt dyrt).
Av egen erfarenhet så mals spån fast i lagerbanorna och efter ett tag blir det små märken i ytorna och börjar låta mer och mer.
Citera
2021-11-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Hjulager ger ett äckligt lågfrekvent molande ljud som kryper i bemmärgen och inget jävla tjut eller vinande

Kunder som har dåligt hjullager brukar faktiskt beskriva det som vinande ljud. Dålig lager har många olika läten beroende på bil och på just Zoe skulle jag personligen beskriva det som ett vinande ljud.

Men du vet säkert bättre, jag är inte ens uppe i 100 bytta lager på Zoe men kanske 40.
Senast redigerad av lollish 2021-11-23 kl. 12:45.
Citera
2021-11-23, 16:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Hjullager? Eller lådan, ganska vanlig med vinande lådor på dessa bilar.

Lådan är renoverad och har ny olja, gjordes för ca 3 månader sedan.
Citera
2021-11-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Börja att checka om det är bromsarna som låst eller fastnat.

Visar det sig att det är lådan som krånglar så borde du fått sex månaders garanti på jobbet.
Citera
2021-11-23, 16:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Börja att checka om det är bromsarna som låst eller fastnat.

Jag tror inte det är bromsarna, jag misstänker däremot hjullager.
Citera
2021-11-23, 19:24
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Renoverad? Den var väl ursköjd?
Citera
2021-11-23, 19:27
Medlem
Citat:

Ja, som jag förstod det så gjorde de bara rent den och fyllde på ny olja. BAB7 får rätta mig om det är fel, men det var så jag uppfattade det hela (sedan finns det säkert finare ord för det).

Skulle misstänka att grundorsakerna och felen som kapade metallspånen finns kvar precis som innan.
Citera
2021-11-23, 19:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ja, som jag förstod det så gjorde de bara rent den och fyllde på ny olja. BAB7 får rätta mig om det är fel, men det var så jag uppfattade det hela (sedan finns det säkert finare ord för det).

Skulle misstänka att grundorsakerna och felen som kapade metallspånen finns kvar precis som innan.
Ja har det varit spån i lådan sitter det inmalt i lagren då är det lager byte som gäller. Att byta olja och göra rent tar inte bort böset där.
Citera
2021-11-23, 20:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Citat:

Lådan är renoverad för ett par månader sedan.
Det finns en tråd om det, jag försökte hitta tråden för där står exakt vilka delar som blev utbytta, jag hittar dock inte tråden (kanske pga en viss moderater som infogar och klyddar med trådarna hela tiden)
Jag kommer i alla fall ihåg att det gjordes en "delrenovering" av lådan, vilket bla inkluderade nya kugghjul och andra metalldelar, samt naturligtvis ny olja när renoveringen var gjord.
Det var dock ingen helrenovering av lådan.
Reparationen kostade ca 16.000 kr.
Jag har fakturan bland mina bilpapper/serviceboken i bilen, så kan kolla där om ni undrar över något.

I vilket fall som helst:
Oljan blev bytt första gången i juni 2020, i samband med motorbytet.
Då sa mekanikern att det fanns spån i lådan.
I september 2021 fick jag lådan delvis renoverad, i samband med detta fick jag natutligtvis ny olja också.
Eftersom det fanns spån i lådan våren 2020, vid förra oljebytet, så frågande jag mekaniken hu det såg ut nu, han sa att det inte fanns några spån denna gången, och oljan såg bra ut.

Ljudet som jag har nu, tror jag faktiskt kommer från hjullagerna, men vi får se.
Bilen har trots allt gått 18.000 mil och hjullagerna är aldrig bytta.
Citera
2021-11-23, 20:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Lådan är renoverad för ett par månader sedan.
Det finns en tråd om det, jag försökte hitta tråden för där står exakt vilka delar som blev utbytta, jag hittar dock inte tråden (kanske pga en viss moderater som infogar och klyddar med trådarna hela tiden)
Jag kommer i alla fall ihåg att det gjordes en "delrenovering" av lådan, vilket bla inkluderade nya kugghjul och andra metalldelar, samt naturligtvis ny olja när renoveringen var gjord.
Det var dock ingen helrenovering av lådan.
Reparationen kostade ca 16.000 kr.
Jag har fakturan bland mina bilpapper/serviceboken i bilen, så kan kolla där om ni undrar över något.

I vilket fall som helst:
Oljan blev bytt första gången i juni 2020, i samband med motorbytet.
Då sa mekanikern att det fanns spån i lådan.
I september 2021 fick jag lådan delvis renoverad, i samband med detta fick jag natutligtvis ny olja också.
Eftersom det fanns spån i lådan våren 2020, vid förra oljebytet, så frågande jag mekaniken hu det såg ut nu, han sa att det inte fanns några spån denna gången, och oljan såg bra ut.

Ljudet som jag har nu, tror jag faktiskt kommer från hjullagerna, men vi får se.
Bilen har trots allt gått 18.000 mil och hjullagerna är aldrig bytta.
Ja då är det nog dax för nya hjullager dom är ganska små bak och slits fortare men det hittar din mekaniker fort vilket det är
Citera
2021-11-23, 20:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ja då är det nog dax för nya hjullager dom är ganska små bak och slits fortare men det hittar din mekaniker fort vilket det är
Bak? Det låter ju framifrån...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in