2021-11-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
36 000kr i böter eller gratis sex för män med en kvinna som egentligen inte vill.

Är det det som man har att välja på i Österrike?

De österrikare som vägrar vaccinera sig kommer att få böter på upp till 3 600 euro, motsvarande 36 000 kronor. Det blir verklighet när landets nya lag om covidvaccinering träder i kraft nästa år, enligt Bloomberg.

Om man vägrar ta en tredje dos väntar ett bötesbelopp på 1 500 euro.
https://omni.se/ovaccinerade-osterrikare-riskerar-36-000-i-boter/a/g6rwo5

Vaccinations tvång på tredje dosen också. Vad ska alla stackare göra som har fått långvariga biverkningar efter andra dosen, de får kanske helt enkelt bara finna sig i att bli ruinerade eller att ständigt ha dålig balans och hjärndimma eller vad de nu kan tänkas ha drabbats av.

Vad med fjärde dosen som tros i alla fall komma till hösten i Sverige?

Man undrar ju lite om detta är en engångssumma eller om man får en ny böter för var månad man vägrar.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/udda-strategin-bordell-erbjuder-vaccin-till-sexk%C3%B6pare-1.58953272Bordellen i Österrike.

Detta kommer fortfarande inte kallas för tvång av grupp som hänger här.
Man kan ju betala.
Citera
2021-11-23, 09:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Definiera vanlig?
Det du håller på med nu är ren skrämselpropaganda utan några bevis, helt oseriöst.

Nej det är inte skrämselpropaganda, det är ganska vanligt, gäller både dem med lindrig och svår sjukdom. Min granne fick det, men det är ju bara en anekdot. Socialstyrelsen har gett ut ett dokument om det.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2021-4-7351.pdf
Citera
2021-11-23, 09:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror du har fel, men mycket beror ju också på vad man sätter in för ev motåtgärder för att vända utvecklingen. Jag uppfattar det som att det ska mycket till innan FHM återinför restriktioner och rekommendationer. Därför tror jag också du kommer få fel. Sjukvårdsbehovet lär öka.

Ska mycket till? Man inför ju covidpass i förebyggande syfte till och med. Inget i nuvarande epidemiläge i Sverige motiverar egentligen ett sådant införande, annat än rent förebyggande.

Sjukvårdsbehovet lär öka från nuvarande nivå ja, det sa jag också. Men du anser säkert att vi kommer ha 300 på IVA kring jul igen.

IVA 23 november 2020: 194
IVA 23 november 2021: 25

Sjukhus exkl IVA 21 november 2020: 1495
Sjukhus exkl IVA 21 november 2021: 240
Citera
2021-11-23, 09:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Samma domedagsprofetia hade man i Stockholm vecka 7, just mellan 2a och 3e vågen. Det motsvarades dock inte av någon uppgång i antalet döda för Sverige som helhet (har inga siffror för bara Stockholm).

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/virushalterna-i-avloppsvattnet-ar-skyhoga-och-sportlovet-har-inte-ens-borjat

https://covidstatistik.se/

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Två månader efter den drastiska ökningen av virus i avloppsvattnet hade dock Stockholm 3x så många på IVA. (Ökade från ca 30 till ca 90 på 2 månader. ) Så eftersom Västerbotten, och därmed Umeå, i nuläget har 0 personer på IVA kan vi, om vaccinet inte har någon som helst effekt, förvänta oss det astronomiska antalet 3x0 på IVA i Umeå om 2 månader.

Så det är ju skitbra med en katastrofvarning redan nu, så umeborna hinner planera för katastrofen, skriva testamente, dödsstäda, planera sin begravning och allt det där. För nu är det bara hålla i hatten när skiten träffar fläkten.
Eller gå och vaccinera sig eller få tredje sprutan.

Eller hur, dysterkvist!
Citera
2021-11-23, 09:48
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/bergstrom-oppnar-for-fjarde-vaccindos/

Snart en 4e dos av världens mest ineffektiva vaccin.
För alla som inte förstått så blir det krav på regelbunden medicinering framöver.
Allt nedan viras fortsätter spridas i oförminskad takt i samhället
Citera
2021-11-23, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det är inte skrämselpropaganda, det är ganska vanligt, gäller både dem med lindrig och svår sjukdom. Min granne fick det, men det är ju bara en anekdot. Socialstyrelsen har gett ut ett dokument om det.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2021-4-7351.pdf

Var har du bevis att Boris svamlar pga covid-19 och inte pga att han normalt svamlar?
Där i ligger propagandan.
Citera
2021-11-23, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då undrar jag var du bor, för här har folk slutat följa dom råden helt. Folk sätter sig bredvid en på bussen, flåsar en i nacken i kassakön...
Vilka råd?
Citera
2021-11-23, 09:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Hjälper över tid"? Nu har det ju visat sig att vaccinering inte har speciellt stor effekt på att minska smittspridningen efter några månader, även om vi ännu inte vet om en bosterdos kan tänkas skydda lite längre mot genombrottsinfektion, hoppas det! Men vaccinen skyddar, fortfarande, ganska bra, mot svår sjukdom, även fast skyddet inte är 100 procentigt.

Men genomgången SARS-COV2 infektion verkar heller inte, ensamt, kunna knäcka Delta-varianten av SARS-COV2. Se på Montenegro, där snart 25 procent av befolkningen haft, bekräftad, covid-19. Fortsatt smittsspridning och massor av döda. Det sista beroende på låg vaccintäckning.

Inte heller lockdowner och andra hårda restriktioner verkar kunna, just, Delta-varianten av SARS-COV2. Istället skjuts bara problemet längre fram i tiden och medborgarna får se sina civila rättigheter inskränkta av politiker som leker "smittskyddsexperter".

Men i ett land har inte detta skett i så stor utsträckning, nämligen Sverige! Vad som, i övrigt, utmärkt/,utmärker oss är att vi, troligen, hade en extremt stor, dold, smittspridning våren 2020, som, förutom att orsaka många dödsfall, gav immunitet hos befolkningen, medan andra länder stängde ner. Vi fick kritik för detta, men genom att vi,nu också har en hygglig och geografisk jämnt fördelad vaccintäckning så har också en hygglig del av befolkningen fått hybridimmunitet.

Vill ni förbättra vår situation ytterligare för Sverige och knäcka Delta-varianten av SARS-COV2 en gång för alla:

Gå och vaccinera er!

Jag skulle säga att vi vet att en boosterdos hjälper. Antikropparna rusar uppåt efter en tredje spruta. Kolla på Israel. De ligger väl 4-5 månader före oss på alla sätt. Sedan de gav en tredje dos har smittan minskat. Vad vi däremot inte vet är om det stannar där. Jag tror inte det. Jag tror det behövs påfyllning kontinuerligt. I vart fall med de vaccin som nu finns tillgängliga. Kanske kommer mer effektiva läkemedelsbehandlingar också.

Jag tror inte att Sverige kommer slippa undan en ny stor våg med hänsyn till stor smittspridning för 1,5 år sedan. För det första var inte Sverige det enda land som hade hög smittspridning då och andra länder som hade lika hög eller högre smittspridning då har nu ändå drabbats hårt i en fjärde våg. För det andra visar ju erfarenheterna från andra länder att vaccinet inte är så varaktigt, så de som vaccinerades första halvåret i år är helt klart utsatta nu under vintern. Lägg därtill mer smittsamt deltavirus i kombination med minskad social distansering så borde resultatet bara kunna bli ett. Faktum är ju att kurvorna nu har vänt uppåt även i Sverige. Virusnivåerna i avloppsvattnet stiger ju. Sedan kan FHM sitta och trixa med möjligheterna för olika grupper att testa sig, men att smittspridningen just nu ökar står ju alldeles klart.
Citera
2021-11-23, 10:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ska mycket till? Man inför ju covidpass i förebyggande syfte till och med. Inget i nuvarande epidemiläge i Sverige motiverar egentligen ett sådant införande, annat än rent förebyggande.

Sjukvårdsbehovet lär öka från nuvarande nivå ja, det sa jag också. Men du anser säkert att vi kommer ha 300 på IVA kring jul igen.

IVA 23 november 2020: 194
IVA 23 november 2021: 25

Sjukhus exkl IVA 21 november 2020: 1495
Sjukhus exkl IVA 21 november 2021: 240

För mig är sjukvårdsbehovet enormt mycket mer än IVA. Hur många av de som behandlas för covid19 inom sjukvården hamnar på IVA? Är det 1%? Förstår inte detta enorma fokus på just IVA. De allra flesta som dör i covid19 har inte intensivvårdats alls.
Citera
2021-11-23, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Eller hur, dysterkvist!

Och 4e och 5e och 6e....
Allt medans någon hittar virus i kloaken medans inläggningar på sjukhus är låga.
Citera
2021-11-23, 10:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Eller hur, dysterkvist!
I Göteborg i december uppmättes en katastrofal 100-faldig ökning av avloppsvirus, 60x vårens toppnotering. Så fick de också en fördubbling av antalet patienter på IVA.

Så visst förutspådde avloppsvirusökningen ett ökat antal insjuknade, men inte alls i proportion till hur mycket avloppsviruset ökat. 100x avloppsvirus bidde 2x IVA-patienter.

https://www.nyteknik.se/samhalle/enorm-okning-av-coronavirus-i-goteborgs-avloppsvatten-7006915

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Så man får nog ta skitnyheterna med en nypa luktsalt.

Edit: Observera att dessa drastiska ökningar på 3x (Stockholm) respektive 2x (Göteborg) var i ett skede då ingen var vaccinerad. Borde det inte bli bättre nu när alla präktiga människor redan ivrigt väntar på sin 3e spruta? Vi borde faktiskt se fram emot mindre än 3x0 respektive 2x0 patienter på IVA i Umeå den här gången. Annars fungerar vaccinet bevisligen inte ett dugg.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-23 kl. 10:10.
Citera
2021-11-23, 10:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Och 4e och 5e och 6e....
Allt medans någon hittar virus i kloaken medans inläggningar på sjukhus är låga.
Jag tror jag är uppe i min 20:e influensaspruta.

Men det är ju klart, är man en rädd liten individ så är man så man kanske måste ha lite förståelse för andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in