Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Såg på TV att det ökar duktigt i Malmö och Stockholm också. Jag är inte direkt förvånad. Sjukdomen har nu funnits så pass länge att vi vet hur det fungerar. Man kan också titta på andra länder och jämföra deras smittkurvor. Sverige är ju inte direkt ensamt om att ha en förhållandevis hög vaccinationstäckning OCH tidigare haft hög smittspridning. Min slutsats är att en immunitet av infektion, vaccination eller både och inte är mycket att hänga i julgranen på längre sikt. Jag tror vi kommer få leva med att vaccinera oss var 6e månad om vi vill kunna hålla samhället öppet. Det är liksom det enda som hjälper över tid.
"Hjälper över tid"? Nu har det ju visat sig att vaccinering inte har speciellt stor effekt på att minska smittspridningen efter några månader, även om vi ännu inte vet om en bosterdos kan tänkas skydda lite längre mot genombrottsinfektion, hoppas det! Men vaccinen skyddar, fortfarande, ganska bra, mot svår sjukdom, även fast skyddet inte är 100 procentigt.
Men genomgången SARS-COV2 infektion verkar heller inte, ensamt, kunna knäcka Delta-varianten av SARS-COV2. Se på Montenegro, där snart 25 procent av befolkningen haft, bekräftad, covid-19. Fortsatt smittsspridning och massor av döda. Det sista beroende på låg vaccintäckning.
Inte heller lockdowner och andra hårda restriktioner verkar kunna, just, Delta-varianten av SARS-COV2. Istället skjuts bara problemet längre fram i tiden och medborgarna får se sina civila rättigheter inskränkta av politiker som leker "smittskyddsexperter".
Men i ett land har inte detta skett i så stor utsträckning, nämligen Sverige! Vad som, i övrigt, utmärkt/,utmärker oss är att vi, troligen, hade en extremt stor, dold, smittspridning våren 2020, som, förutom att orsaka många dödsfall, gav immunitet hos befolkningen, medan andra länder stängde ner. Vi fick kritik för detta, men genom att vi,nu också har en hygglig och geografisk jämnt fördelad vaccintäckning så har också en hygglig del av befolkningen fått hybridimmunitet.
Vill ni förbättra vår situation ytterligare för Sverige och knäcka Delta-varianten av SARS-COV2 en gång för alla:
Gå och vaccinera er!