2021-11-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
I och med att Palme inte hade sina livvakter så var det precis lika lätt att skjuta honom som vilken random snubbe som helst. Hinkley (som var en många resor mindre kapabel man än SE) lyckades ju skjuta Ronald Reagan när han var omgiven av Secret Service och en hop människor. Några tonårspojkar från orten sköt ju precis ihjäl megakändisen Einar, och de lyckades t o m sätta en kula i ansiktet på honom för att säkerställa att han verkligen dog.

Förstår verkligen inte vad som skulle vara svårt med att begå mord? Det är ju den sista tillflykten för otaliga stolpskott som misslyckats med allt annat de företagit sig! Dödandet är så lätt att mycket gravt psykotiska människor klarar av det. Mattias Flink var väl t ex aprak.

Men vafan, Flink sköt väl hej vilt omkring sig. De som sköt Einar sköt väl 8 skott? Alltså 6 skott missade. Du fattar ju inte vad jag menar.
Citera
2021-11-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ulrik*a Glase*r Rydber*g säger att han var för blödig, och när han beskrev blodet på brottsplatsen så tyckte hon att det lät självupplevt.

Blodet kan ha fått honom att må illa där på brottsplatsen. (Min gissning.)

Exakt, det är nog en bra gissning.
Citera
2021-11-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Men vafan, Flink sköt väl hej vilt omkring sig. De som sköt Einar sköt väl 8 skott? Alltså 6 skott missade. Du fattar ju inte vad jag menar.

Hur ser du på Lee Harvey Oswald? Snubben var ju utbildad och kunde skjuta, men sen hade han också en hel del flax... Bra mycket mer flax än det behövdes för att träffa Palme i kroppspulsådern från 2 meter.

Om man däremot ska tro att GM siktade på kroppspulsådern genom rocken och skjortan och träffade den - då är det inte en kontraktsmördare vi letar efter utan en cirkusartist
Citera
2021-11-22, 23:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ulrik*a Glase*r Rydber*g säger att han var för blödig, och när han beskrev blodet på brottsplatsen så tyckte hon att det lät självupplevt.

Blodet kan ha fått honom att må illa där på brottsplatsen. (Min gissning.)
Om nu den här lika obeväpnade som sympatiske grafikern från Täby sköt Olof Palme bakifrån så är det ju särskilt beklagligt. Att skjuta någon i ryggen brukar väl (åtminstone i västernfilmerna) anses vara det allra yttersta tecknet på feghet.
"– Det är out of question. Han var inte den människan. Det kan jag säga. Han var för feg för det, har exfrun sagt."
https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-exfru-i-forhor-om-mordnatten/
Senast redigerad av Draifos 2021-11-22 kl. 23:52.
Citera
2021-11-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Hur ser du på Lee Harvey Oswald? Snubben var ju utbildad och kunde skjuta, men sen hade han också en hel del flax... Bra mycket mer flax än det behövdes för att träffa Palme i kroppspulsådern från 2 meter.

Om man däremot ska tro att GM siktade på kroppspulsådern genom rocken och skjortan och träffade den - då är det inte en kontraktsmördare vi letar efter utan en cirkusartist

Jag måste erkänna att jag inte är superinsatt i JFK-mordet. Det har väl dividerats hur mycket som helst om Oswald var GM eller hade medhjälpare?
Citera
2021-11-22, 23:54
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Tora Holst: - Jag skulle gärna vilja veta, om man inte hade satt skottet där utan någon annanstans på ryggtavlan eller mot huvudet. Hur stor hade chansen varit att överleva då? Var det ett särskilt bra ställe att skjuta på?

Kari Ormstad: - Ja, det är ett väldigt bra ställe. Ryggtavlan är stor och den rör sig inte så väldigt mycket. Huvudet snurrar ju så här. Man tittar på något, man böjer sig framåt, man skakar på skallen. Dels är den liten, dels är den mer rörlig och dels är det ganska stora möjligheter att man överlever ett skott i huvudet. Det ska prickas väldigt bra för att man med säkerhet inte skall överleva. Skott i huvudet kan vara förenliga med livets fortbestånd om man får optimal behandling. De kan också vara dödande förstås. Men det är alltid en risk då, att den skadade skall överleva och berätta och kanske till och med att sett något. Det är ganska riskfyllt att skjuta folk i huvudet. Men att skjuta på något som är en halvmeter brett och 70 cm högt är lättare. Man uppnår lättast sin avsikt att döda om man siktar nära mitten. Det spelar ingen roll om man träffar ganska högt eller ganska lågt. Även vad bredden angår så har man mer än 10 cm att gå på. Om man träffar 3, 4 till höger eller 3, 4 till vänster spelar inte så stor roll.

Visserligen kan man då missa ryggmärgen, men det gör ju inte så mycket om man i alla fall sliter av antingen kroppspulsådern som ligger lite åt vänster, stora hålvenen som ligger lite åt höger eller stora lungpulsådrorna som grenar sig väldigt tidigt. Så något av detta prickar man om man håller sig 5 cm på var sin sida av kotpelaren. Om man träffar 10, 15, 20 eller 30 cm ovanför midjan, det spelar ingen roll. Så det är ett välplacerat skott. Skytten prickade alla strukturer som borde utsläckas för att omedelbart försätta Palme i medvetslöst, orörligt och ej reparerbart skick. Men han skulle kunnat klara sig med mindre precision. Skott som träffar nedanför midjan brukar inte vara dödliga, åtminstone inte omedelbart.
https://fbportnoy.webs.com/obduktionsintervjun.htm

Intressant. Här har vi också en trolig förklaring till att LP inte var ett mål övht. (Utöver att mördaren inte sköt på nytt efter att ha betraktat de båda) Samt att Morelius från sidan tyckte sig se två skott i ryggen på mannen.

(Apropå att ryggmärgen slets av så OP segnade ner istället för att falla framåt som en fura)
Citat:
Vad skulle detta ha för betydelse då? Dels har det den betydelsen att det då är rimliga att han slår i pannan men inte jättehårt för hade han fallit så här så skulle han slagit i ansiktet och fått mer skrapskador. Så det stämmer ju då. Det andra är att han enligt uppgift gick arm i arm med sin fru, så här, och när han knycker på det här sättet så måste hennes arm hänga med, ganska särskilt eftersom det var mockakappa mot mockakappa de hade på sig, det ger ganska stor friktion. Så hon måste ha lutat sig framåt vare sig hon ville eller inte. Det kan ha betydelse för rekonstruktionen av hur kulan träffade hennes rygg. Tänker man sig de här två i bredd och gärningsmannen bakom så skulle det vara en smal sak att först skjuta så och sen skjuta så om de stod där. Men det gjorde de inte. För den ena sjönk ihop på grund av den skada han hade fått och den andra följde med ned av tyngden kanske, och så lite reflex: Oj, vad blir det av honom, jag måste visst stödja. Så det är rimligt att hon var framåtlutat, det är därför rimligt att ett skott som avfyras i något så när samma rikting som det som gick bakifrån framtill på honom, det kom att toucha hennes rygg
Citera
2021-11-22, 23:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om nu den här lika obeväpnade som sympatiske grafikern från Täby sköt Olof Palme bakifrån så är ju det här särskilt beklagligt. Att skjuta någon i ryggen brukar väl (åtminstone i västernfilmerna) anses vara det yttersta tecknet på feghet.
"– Det är out of question. Han var inte den människan. Det kan jag säga. Han var för feg för det, har exfrun sagt."
Är man feg om man skjuter statsministern i ryggen på öppen gata?

Det här var det dummaste jag läst på länge.
Citera
2021-11-22, 23:56
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om nu den här lika obeväpnade som sympatiske grafikern från Täby sköt Olof Palme bakifrån så är ju det här särskilt beklagligt. Att skjuta någon i ryggen brukar väl (åtminstone i västernfilmerna) anses vara det yttersta tecknet på feghet.
SE såg ju Palme i området lite då o då. Hur kommer det sig att han först den här kvällen beslutar sig för att knäppa honom?

Det går naturligtvis inte att utesluta att han mördade Palme. Men jag tycker att utpekandet av honom verkar vara frukterna av ett dåligt utredningsarbete från start. Man skulle ha gjort en grundlig utredning av honom i begynnelsen. Då hade man haft en chans att avföra honom eller ställa honom till svars. Nu kan man bara gissa.
Citera
2021-11-22, 23:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Både och. Han sköt OP med ett skott. Han visste var han skulle skjuta.

Om det var en väldigt erfaren person, så kanske han läste att inte fler skott behövdes.

Till skillnad från idag när det töms magasin till höger och vänster.

Finns inget som tyder på att han var ute efter LP.

Även flykten förefaller kontrollerad, effektiv och protokollmässig, utan någon tvekan över något.

Skorna avviker dock från helheten, om de inte användes för att smälta in.

Är alla besökarna på bion kartlagda?
Citera
2021-11-22, 23:59
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
SE såg ju Palme i området lite då o då. Hur kommer det sig att han först den här kvällen beslutar sig för att knäppa honom?

Det går naturligtvis inte att utesluta att han mördade Palme. Men jag tycker att utpekandet av honom verkar vara frukterna av ett dåligt utredningsarbete från start. Man skulle ha gjort en grundlig utredning av honom i begynnelsen. Då hade man haft en chans att avföra honom eller ställa honom till svars. Nu kan man bara gissa.
Hur vet du att SE såg OP i området då och då?
Citera
2021-11-22, 23:59
Medlem
Citat:
Jag måste erkänna att jag inte är superinsatt i JFK-mordet. Det har väl dividerats hur mycket som helst om Oswald var GM eller hade medhjälpare?

Inte jag heller.. Men är det din bild att det går att lära sig att säkerställa att man skjuter nån till döds med en enda välriktad kula mot kroppen? Jag tänker mig att det är ganska omöjligt, åtminståne om måltavlan rör på sig och har kläder på sig.. Självklart finns det lämpliga ställen att skjuta på, typ försöka träffa mitt i ryggtavlan/bröstet. Men sen därifrån - är det inte nödvändigvis en hel del slump inblandad?

Om man då vill vara säker på att vederbörande är död så tänker jag mig att antingen får man vara beredd att skjuta några gånger, alt. sätta nån kula i skallen också.
Citera
2021-11-23, 00:01
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur vet du att SE såg OP i området då och då?
Jag har plöjt igenom en hel del material dom senaste dagarna och minns inte var jag snappade upp det. Tyvärr.

Jag kollade på serien och där finns det scener där han käkar på samma restaurang som Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in