2021-11-22, 21:22
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Hur blir det för de som tex jobbar på arenor med hockey eller andra ställen där det krävs vaccinpass 1 dec?

Förstår att frågan låter lite korkad men gäller det bara besökare eller är anställda också passskyldiga?
Citera
2021-11-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Ingen av dina referenser nämner ens verkningsmekanismen (eller ens förstår vad det är) de argumenterar endast för att molekylerna har olika uppbyggdad (vilket de har), men det spelar ingen roll då funktionen är densamma. Så dina referenser är helt värdelösa i sammanhanget.

Jag länkade en beskrivning av pizers nya produkt där de själva beskriver verkningsmekanismen. Sedan länkade jag en nature artikel som tittat på andra kända läkemedel med just denna verkningsmekanism däribland ivermektin. Där visade sig ivermektin vara den överlägset mest effektiva hämmaren. I studien var dock inte pizers nya produkt med.

Att du inte förstår vad mina referenser visar och varför de kullkastar dina påståenden kan jag inte hjälpa. Antingen är du ointelligent, ignorant eller ett bara ett troll som gillar att få leka förtryckare?
Man börjar ju undra om du ens läst länkarna, då verkningsgraden både lyfts och jämförs, men tror inte vi kommer någonstans här med ännu en typ som anser sig själv har rätt och hela världen har fel, vilket innefattar allt från det samlade forskningsläget till läkemedelsverks bedömningar och riktlinjer. Tycker man att alla andra har fel och är idioter så är det dock förmodligen man själv som är idioten.
Citera
2021-11-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Tror du att situationen i Gibraltar sett bättre ut om ingen vaccinerat sig?

Definitivt. Och framförallt om media inte hade blåst upp en säsongsinfluensa till starten på en ny förintelse
Citera
2021-11-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Så har Sverige valt rätt eller fel strategi i det här då?
Jag bara undrar, eftersom vi till skillnad från andra knappt har haft några ”hårda tag” alls.
Har Sverige gjort rätt, så gör dom väl fel som pratar om vaccinpass blott två månader efter dom sagt att det inte behövs några pass?

Och har dom gjort fel, så var deras prediktioner åt helvete.

Så vilket är det då?
Det finns nog inte en enhetlig rätt eller fel strategi. Varjre land behöver utforma sin strategi efter sina egna förutsättningar och möjligheter. Men missbedömningar kommer förstås alltid att ske. Hur facit ser ut vet vi först om några år. Alternativet att låta smittan spridas fritt har vi dock redan facit på och det är inte något eftersträvbart. Ur den synvinkeln så är det inte konstigt att man vill att ännu fler vaccinerar sig. Framför allt för att undvika svår sjukdom och överbelamring av vården.
Citera
2021-11-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Det här är första restriktionen som diskriminerar och nekar människors rörelse- och mötesrätt.
Det här har blivit en filosofisk diskussion lik ”memet” med gubben och spaken som styr tåget på rälsen mot vilket spor han ska växla och vem han skall döda.

Frågan är om det är filosofisk rätt att neka 1,5 millioner människor basala rättigheter som rörelsefriheten är för att spara en handfull döda i C19 (överdödligheten nu jmfr ”vanlig” influensasäsong är icke-existerande).

Svårt att övertala någon att ändra filosofisk åsikt, och hade man varit säker på att vaccinpass var en temporär åtgärd, så hade jag kanske förstått, men historie (och även samtid jmfr Österrike/Australien) visar att vaccinpass förar till vaccintvång förar till interneringsläger förar till ?????

Du kommer aldrig överbevisa mig att drakoniska åtgärder står i proportion till några tiotals döda.
Det tycker nog de flesta normala människor ja. Speciellt då eftergifterna för de "frihetskränkta" är så ringa och det faktum att valet de gör också kan ha stor påverkan på andra samt att konsekvenserna med sjukdomen inte endast är isolerat till dödsfall.
Citera
2021-11-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Definitivt. Och framförallt om media inte hade blåst upp en säsongsinfluensa till starten på en ny förintelse
De enda som verkar jämföra med förintelsen här är en handfull förvirrade antivaxxare som bär davidsstjärna.
Citera
2021-11-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har ni fått klart i hur det kommer fungera ännu?
Tror inte ens myndigheterna har fattat ännu.
Eller är detta ytterligare en tråd för antivaxxers att få utlopp för er ångest och rädsla?

Gå och fixa er vaccinering nu så slipper vi mera ångest från er.
Såja, kavla upp nu.
Denna tråd handlar inte om att vara för eller emot vaccin. Den handlar om vaccinbevis/vaccinpass som föreslås av FHM.
Citera
2021-11-22, 21:50
Medlem
Covid.Costners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sätter du på en tjej och inte vill bli pappa, så blir du pappa ändå mot din vilja. Även om du använder kondom och hon använder p-piller. Om du sätter på henne tillräckligt ofta. (99% säkerhet gällande kondomer/p-piller innebär slarvigt räknat att en gång på hundra funkar inte skyddet.)

Hoppas att liknelsen uppfattas korrekt.

Kanske dålig liknelse från min sida, då tjejen inte kan bli "lite gravid". Men gällande vacc så har du antagligen fått det om bakfoten: Vacc, vid smitta om vacc "failar", gör en bara "lite sjuk". Alltså vid smitta av covid.
I de flesta fall. Jämför med kondom/p-piller. Funkar i 99 fall av 100.

Bonusen med vacc jämfört med kondomer, är att även om skyddet "failar" blir man bara "lite sjuk".
I normalfallet blir man inte sjuk alls.

Skulle säga att vaccin mot covid funkar bättre än både p-piller samt kondomer!
(Vaccinet är inte binärt, dvs utfall blir inte tvunget 1 eller 0. Vaccin kan ge utfall på 0,5 exempelvis. Alltså att man blir smittad men inte svårt sjuk. Graviditet som jag tog upp är utfallet antingen 1 eller 0.)

-
Citera
2021-11-22, 22:09
Medlem
Citat:
Kanske man är rädd för att folk fuskar till sig falska immunitetspass?
Vill man ha immunitetspass i Sverige får man antigen bli seriöst sjuk, eller åka direkt till provtagninsstation(typ sveavaccin) strax efter man fått positivt svar på hemestet. (Rekommenderas ej, då man utsätter många för smitta)

Det ska vara svårt att bevisa sin immunitet i Svedala.

Det är alltså såhär jag får ta o göra för att kunna åka ner till Tyskland för inköpa lite pilsner tills Julhelgen. Vilket jävla meck..

Men men vad gör man inte, kommer inte att vaccinera mig bara för att staten försöker tvinga mig.
Citera
2021-11-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det tycker nog de flesta normala människor ja. Speciellt då eftergifterna för de "frihetskränkta" är så ringa och det faktum att valet de gör också kan ha stor påverkan på andra samt att konsekvenserna med sjukdomen inte endast är isolerat till dödsfall.
Nej normala människor tycker inte det.

Normala människor ser att vaccinet inte skyddet mot smitta, och att vaccinpasset inte kommer spela någon roll i hur smittan sprids i Sverige under kommande säsong.

Normala människor undrar varför inte myndigheterna väljer inte-diskriminerande åtgärder som tex hemarbete, innan man försöker sig på en åtgärd som har fallerat överallt där den är provat.

Onormala människor skiter i verkligheten, och har en nästintill sektisk tro på att om man bara nekar friska människor tillgång till det allmänna rum, så kommer allt lösa sig.
Citera
2021-11-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Det är alltså såhär jag får ta o göra för att kunna åka ner till Tyskland för inköpa lite pilsner tills Julhelgen. Vilket jävla meck..

Men men vad gör man inte, kommer inte att vaccinera mig bara för att staten försöker tvinga mig.
Du vill inte ha ett positivt svar för att få åka till Tyskland, du vill ha ett negativt.
Ett negativt svar i Covidpasset varar i 72h, nog till att du kan köra t/r och lite till. Vill man stanna längre, så tar man ett nytt test för ytterligare 72h.
Det är så EUs covidpass är tänkt att fungera, ”konstigt” att svenska myndigheter väljer ”diskrimineringslinjen”, vad hände med ”allas lika värde”?
Citera
2021-11-22, 22:35
Medlem
Citat:
Nej normala människor tycker inte det.

Normala människor ser att vaccinet inte skyddet mot smitta, och att vaccinpasset inte kommer spela någon roll i hur smittan sprids i Sverige under kommande säsong.

Normala människor undrar varför inte myndigheterna väljer inte-diskriminerande åtgärder som tex hemarbete, innan man försöker sig på en åtgärd som har fallerat överallt där den är provat.

Onormala människor skiter i verkligheten, och har en nästintill sektisk tro på att om man bara nekar friska människor tillgång till det allmänna rum, så kommer allt lösa sig.
Fast att vaccinen inte alls skulle dämpa smittan har vi redan konstaterat vara en faktoid. Det finns inget alls som tyder på detta även om skyddet inte är lika starkt som man hade hoppats på över tid. Men det viktigaste som mer normala människor utan konfirmeringsbias ser är att vaccinen skyddar mot svår sjukdom och avlastar trycket på vården, där större delen av de som vårdats på sjukhus under hösten i Sverige varit ovaccinerade.. Bara en sådan sak gör det klart värt att skapa incitament för att få fler att vaccinera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in