2021-11-22, 22:09
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Är det framför allt vittnesuppgifterna härifrån? Hittar ingenting som skulle ge SE alibi eller placera honom på Bohemia efter mordet... Följande tre uppfattar jag skulle kunna vara ämne för diskussion

1. En person som stämmer in på signalement Grandmannen (öronlappsmössa osv). Upplevs som "konstig" och psykiskt sjuk
  2. En person med mörk klädsel och mörkt hår, kommer in någon gång 23-23.45. Signalementet är så vagt så det är oanvändbart.
  3. En man som kommer in och verka vilja hindra folk från att lämna. Personen är blond och byggd som en bodybuilder

Vad är det jag missar?
Jag tycker att det här vittnesmålet är intressant:
Jag hörde smällarna från de båda skotten men trodde det var fråga om avgasknallar från en bil. Eftersom den andra knallen var mer dämpad än den första trodde jag att det var en bil som körde uppför Luntmakargatans backe, och kommenterade det också till en av mina väninnor som blev rädd när hon hörde ljuden.

I nära anslutning till knallarna såg jag en man komma in på restaurangen från gatan. Jag satt vänd mot ingången och reagerade på att mannen tog plats vid ett bord utan att ta av sig ytterkläderna. Han satt där en liten stund med händerna framför sig på bordet och reste sig därefter upp och gick ut igen, utan att ha beställt något.
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1988-10-20_EAD7006-00_Kvinnligt-s%C3%A4llskap-restaurang-Bohemia.pdf/7
Citera
2021-11-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Nja, Mark Chapman ville bli någon tex. Därför brydde han sig inte om att fly. Han ville bli känd som Lennons mördare.

I det här fallet så rör det ju sig om ett relativt opportunistiskt / impulsivt mord, men ett där mördaren faktiskt lyckades komma undan. Tycker en person som Engström - intelligent, hävdelsebehov, kapabel, kan området som sin innerficka, berusad (en faktor som inte ska underskattas för att förklara hur han kunde begå ett högrisk våldsdåd mot Statsministern) - passar väldigt väl.
Citera
2021-11-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det finns en hel del likheter. Skjuta en berömd person. Omtalat behov av att få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig, samma kaliber på kulorna, sköt i ryggen, och sköt bredvid, ren otroligt osannolik slump att John klev ur taxin där i stället för som planerat inne på gården, läkarna gjorde manuell hjärtmassage men det var kört pga. blodförlust genom aortaträffen osv.

Fast SE snackade eller skröt aldrig om att han mördat OP. Chapman sköt massa skott och missade flera. Han träffade Lennon samma dag och bad om autograf och kom sen tillbaks och väntade. Han hade nog väntat till tillfälle gavs.
Citera
2021-11-22, 22:16
Medlem
Citat:
I det här fallet så rör det ju sig om ett relativt opportunistiskt / impulsivt mord, men ett där mördaren faktiskt lyckades komma undan. Tycker en person som Engström - intelligent, hävdelsebehov, kapabel, kan området som sin innerficka, berusad (en faktor som inte ska underskattas för att förklara hur han kunde begå ett högrisk våldsdåd mot Statsministern) - passar väldigt väl.

Om han var berusad tror jag inte att han kunde genomföra dådet.
Citera
2021-11-22, 22:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hittade en intressant diskussion här på Gunnar Walls blogg:
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
SE var inte rädd för att bejaka sina kvinnliga sidor.
"– Det känns ju helt otroligt. Det kan ha varit jag som träffade Stig Engström, men kan inte säga säkert. Vi var ute och träffade väldigt många de där första dagarna, säger tidigare SvD-reportern Roger Magnergård."
https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet
Kan den här reportern ha varit en bekant till SE som jobbade på SvD?
Senast redigerad av Draifos 2021-11-22 kl. 22:25.
Citera
2021-11-22, 22:20
Medlem
Citat:
Om han var berusad tror jag inte att han kunde genomföra dådet.

Det är ganska många dåd som genomförs berusade. Våldsbenägenheten minskar inte direkt under påverkan, lex Krille P mfl
Citera
2021-11-22, 22:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, det är vittnesuppgifter därifrån. Ungefär 23.30 kommer det in en man i mörk rock och håller på med sina kläder och går som det verkar sedan ut. Det står 00:30 i förhöret men ursprungligen upptäckte att det är fel, pga att vittnet (Berntsson) är med i Rapports extrasändning på mordnatten. Ungefär vid samma tid som SE säger att han befinner sig intill Bohemia observeras alltså en man med SE:s signalement inne i Bohemia. SE har en lucka just här i sin berättelse kring vad som hände på mordplatsen, när ambulans ankom. SE säger att han gick tillbaka till mordplatsen på den södra sidan om barackerna, vilket är naturligt om man kommer från Bohemia.

Detta ger honom inte alibi, men det är det nog ingen som har hävdat heller.

Fråga ursprungligen för bättre och mer utförlig förklaring.

Bra sammanfattning. Det framgår av Gör@n Berntss0ns vänners förhör att de lämnade Bohemia precis i tid för att komma ut och träffa på AH precis innan hon blir intervjuad av en journalist från Expressen. Sällskapet går sedan inte tillbaka till Bohemia, varför iakttagelsen av mannen sammanfaller med när SE själv säger sig varit utanför restaurangen. Tidsuppgiften 00.30 är således felaktig. Jag tror polisen rört till det som vanligt i denna utredning.

Ibland är sanningen så enkel att den är svår att ta in!
Citera
2021-11-22, 22:25
Medlem
Citat:
Det är ganska många dåd som genomförs berusade. Våldsbenägenheten minskar inte direkt under påverkan, lex Krille P mfl

Kanske inte våldsbenägenheten men just det här dådet är iskallt utfört. En påtänd CP hade inte heller fixat det.
Citera
2021-11-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bra sammanfattning. Det framgår av Gör@n Berntss0ns vänners förhör att de lämnade Bohemia precis i tid för att komma ut och träffa på AH precis innan hon blir intervjuad av en journalist från Expressen. Sällskapet går sedan inte tillbaka till Bohemia, varför iakttagelsen av mannen sammanfaller med när SE själv säger sig varit utanför restaurangen. Tidsuppgiften 00.30 är således felaktig. Jag tror polisen rört till det som vanligt i denna utredning.

Ibland är sanningen så enkel att den är svår att ta in!

Bohemia stängde dessutom kl 24.00.
Citera
2021-11-22, 22:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kanske inte våldsbenägenheten men just det här dådet är iskallt utfört. En påtänd CP hade inte heller fixat det.
IM här (han med Dekorimamannen) är väl den ende som vittnar om iskallt utfört och slakt:
https://www.youtube.com/watch?v=BaFeyMyH04Q

Undrar förresten om IM kan vara släkt med James Bond-författaren IM, och med den berömde plastikkirurgen IM:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m6r5rl/iwan-morelius-i-007s-tjanst
Citera
2021-11-22, 22:50
Medlem
Citat:
IM här (han med Dekorimamannen) är väl den ende som vittnar om iskallt utfört och slakt:
https://www.youtube.com/watch?v=BaFeyMyH04Q

Undrar förresten om IM kan vara släkt med James Bond-författaren IM, och med den berömde plastikkirurgen IM:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m6r5rl/iwan-morelius-i-007s-tjanst

Det finns många personer som anser att det var iskallt utfört. Av vittnena har jag för mig att LL, AD eller HJ säger nåt liknande men jag kanske minns fel.
Citera
2021-11-22, 22:51
Medlem
Citat:

Vad var iskallt? Dödandet? Eller att lyckas komma undan?

Dödandet kan ett sinneslött boffande obs-barn klara av vilken veckodag som helst, vilket också sker, hela jädra tiden.

Att lyckas komma undan krävde en stor portion röta, oavsett vem gärningsman var. Och en del specialkunskap, som SE besatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in