2021-11-22, 21:32
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Är det framför allt vittnesuppgifterna härifrån? Hittar ingenting som skulle ge SE alibi eller placera honom på Bohemia efter mordet... Följande tre uppfattar jag skulle kunna vara ämne för diskussion

1. En person som stämmer in på signalement Grandmannen (öronlappsmössa osv). Upplevs som "konstig" och psykiskt sjuk
  2. En person med mörk klädsel och mörkt hår, kommer in någon gång 23-23.45. Signalementet är så vagt så det är oanvändbart.
  3. En man som kommer in och verka vilja hindra folk från att lämna. Personen är blond och byggd som en bodybuilder

Vad är det jag missar?
Ja, det är vittnesuppgifter därifrån. Ungefär 23.30 kommer det in en man i mörk rock och håller på med sina kläder och går som det verkar sedan ut. Det står 00:30 i förhöret men ursprungligen upptäckte att det är fel, pga att vittnet (Berntsson) är med i Rapports extrasändning på mordnatten. Ungefär vid samma tid som SE säger att han befinner sig intill Bohemia observeras alltså en man med SE:s signalement inne i Bohemia. SE har en lucka just här i sin berättelse kring vad som hände på mordplatsen, när ambulans ankom. SE säger att han gick tillbaka till mordplatsen på den södra sidan om barackerna, vilket är naturligt om man kommer från Bohemia.

Detta ger honom inte alibi, men det är det nog ingen som har hävdat heller.

Fråga ursprungligen för bättre och mer utförlig förklaring.
Citera
2021-11-22, 21:32
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Kan bero på att han var sen till brottsplatsen utan att vilja erkänna det eftersom han vill ha cred för sin insats, som egentligen inte var någon insats att tala om.

Det är naturligtvis den mest logiska förklaringar, som åklagaren var tvungen att ljuga om för att få ihop den 10 juni 2020.
Citera
2021-11-22, 21:35
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja människor reagerar helt olika på stimuli runt omkring. Jag säger inte att SE var autist, men kanske något av en mes. Och sådana har jag träffat många i mina dagar. Tänk Stig-Helmer Olsson. Hade han märkt att något händer 40 meter framåt? Eller hade han gått i egna tankar? Förmodligen det senare.

SE var en glad och snacksalig entertainer.

- Vår egen Liberace, som vapensamlaren dotter kallade honom.
Citera
2021-11-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det finns en skillnad med alla dom 3. Ingen brydde sig om att fly och greps på plats och det fanns nån form av psykisk ohälsa i grunden.

Hinkley blev väl omedelbart övermannad så där fanns väl aldrig chans att fly, men jag antar att du tänker i termer av gärningsmanna-typ, och att det här då borde vara en mer professionell gärningsman, baserat på att han kom undan?

Det finns ju ett par gärningsmannaprofiler gjorda på MOP, och SE stämmer ganska väl in, särskilt på James W Clarkes "typ 2" och Clarkes egen gärningsmannaprofil på Palmes mördare. Jag skrev lite om det i en gammal post i denna tråd:

(FB) Skandiamannen
Citera
2021-11-22, 21:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
SE var en glad och snacksalig entertainer.

- Vår egen Liberace, som vapensamlaren dotter kallade honom.
Intressant jämförelse, och visst liknar de varandra på många sätt. Lite okänsligt att spekulera om det kanske, men långt efter Liberaces död kom det fram att han hade varit homosexuell. En kvinna hade visserligen funnits vid hans sida, men det hade tydligen varit mer av en fasad.
Senast redigerad av Draifos 2021-11-22 kl. 21:45.
Citera
2021-11-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, det är vittnesuppgifter därifrån. Ungefär 23.30 kommer det in en man i mörk rock och håller på med sina kläder och går som det verkar sedan ut. Det står 00:30 i förhöret men ursprungligen upptäckte att det är fel, pga att vittnet (Berntsson) är med i Rapports extrasändning på mordnatten. Ungefär vid samma tid som SE säger att han befinner sig intill Bohemia observeras alltså en man med SE:s signalement inne i Bohemia. SE har en lucka just här i sin berättelse kring vad som hände på mordplatsen, när ambulans ankom. SE säger att han gick tillbaka till mordplatsen på den södra sidan om barackerna, vilket är naturligt om man kommer från Bohemia.

Detta ger honom inte alibi, men det är det nog ingen som har hävdat heller.

Fråga ursprungligen för bättre och mer utförlig förklaring.

Tja, men om "mörk rock" räcker för att det ska stämma med Stig Englund, då har ju chevamannen identifierat Englund som GM i princip?

Tycker inte den här teorin tillför nåt i nuvarande form. Vi vet redan att vi inte kan redogöra för vad Englund hade för sig omedelbart efter att Palme blev skjuten. Kanske sprang han i panik David Bagares Gata. Kanske var han på Bohemia. Kanske gömde han sig under en bil. Så länge vi inte kan placera honom nånstans med säkerhet är det möjligt med lite vadsom. Man kan likställa honom med allsköns omvittnade men ej identifierade figurer med vaga signalement som rört sig i området, vilket nog är ett antal...
Citera
2021-11-22, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Psykisk ohälsa kan iofs Engström haft...

Det finns inga belägg för det.
Citera
2021-11-22, 21:50
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Hinkley blev väl omedelbart övermannad så där fanns väl aldrig chans att fly, men jag antar att du tänker i termer av gärningsmanna-typ, och att det här då borde vara en mer professionell gärningsman, baserat på att han kom undan?

Det finns ju ett par gärningsmannaprofiler gjorda på MOP, och SE stämmer ganska väl in, särskilt på James W Clarkes "typ 2" och Clarkes egen gärningsmannaprofil på Palmes mördare. Jag skrev lite om det i en gammal post i denna tråd:

(FB) Skandiamannen

Olsson och Åsgårds satt Lasermannen klockrent och deras profil beträffande MOP pekar bort från SE, som var en harmonisk och lyckad entertainer (att han ville synas är skälet till att han nu pekats ut av en cynisk och livstrött åklagare), men zoomar kusligt väl in en annan tänkbar gärningsman.

Som dessutom stämmer INIHELVETE MYCKET bättre in på Clarkes "suicidal grupp 2:a".
Citera
2021-11-22, 21:52
Medlem
Citat:

(FB) Skandiamannen

Nja, Mark Chapman ville bli någon tex. Därför brydde han sig inte om att fly. Han ville bli känd som Lennons mördare.
Citera
2021-11-22, 21:55
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Intressant jämförelse, och visst liknar de varandra på många sätt. Lite okänsligt att spekulera om det kanske, men långt efter Liberaces död kom det fram att han hade varit homosexuell. En kvinna hade visserligen funnits vid hans sida, men det hade tydligen varit mer av en fasad.

SE var inte rädd för att bejaka sina kvinnliga sidor.

När husorganet SvD - av någon jävla anledning - skulle utse landets mest androgyna man så åkte SE till tidningen och lämnade personligen in presentationen av sig själv.

Han ville inte riskera att ett så viktigt brev kom bort.
Citera
2021-11-22, 21:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Nja, Mark Chapman ville bli någon tex. Därför brydde han sig inte om att fly. Han ville bli känd som Lennons mördare.
Ja, det finns en hel del likheter. Skjuta en berömd person. Omtalat behov av att få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig, samma kaliber på kulorna, sköt i ryggen, och sköt bredvid, ren otroligt osannolik slump att John klev ur taxin där i stället för som planerat inne på gården, läkarna gjorde manuell hjärtmassage men det var kört pga. blodförlust genom aortaträffen osv.
Citera
2021-11-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Olsson och Åsgårds satt Lasermannen klockrent och deras profil beträffande MOP pekar bort från SE, som var en harmonisk och lyckad entertainer (att han ville synas är skälet till att han nu pekats ut av en cynisk och livstrött åklagare), men zoomar kusligt väl in en annan tänkbar gärningsman.

Som dessutom stämmer INIHELVETE MYCKET bättre in på Clarkes "suicidal grupp 2:a".

Olsson och Åsgårds profil är väl kan man misstänka lite färgad av att utredningen fortfarande rattades av personer som var insnöade på Christer Petterson som GM. Men jag anar mig till att det kanske är en annan Christer du tänker på. Problemet med båda dessa Christrar är att det finns noll som pekar mot dem utifrån själva mordplatsen och vittnesmålen från densamma. (Här räknar jag innan div snutar har varit framme och utövat kreativa förhörstekniker)
Senast redigerad av timeisbackwards 2021-11-22 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in