2021-11-22, 20:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Det kommer aldrig bli normalt igen tydligt att vaccinet inte hjälper.

Sätter du på en tjej och inte vill bli pappa, så blir du pappa ändå mot din vilja. Även om du använder kondom och hon använder p-piller. Om du sätter på henne tillräckligt ofta. (99% säkerhet gällande kondomer/p-piller innebär slarvigt räknat att en gång på hundra funkar inte skyddet.)

Hoppas att liknelsen uppfattas korrekt.

Kanske dålig liknelse från min sida, då tjejen inte kan bli "lite gravid". Men gällande vacc så har du antagligen fått det om bakfoten: Vacc, vid smitta om vacc "failar", gör en bara "lite sjuk". Alltså vid smitta av covid.
I de flesta fall. Jämför med kondom/p-piller. Funkar i 99 fall av 100.

Bonusen med vacc jämfört med kondomer, är att även om skyddet "failar" blir man bara "lite sjuk".
I normalfallet blir man inte sjuk alls.

Skulle säga att vaccin mot covid funkar bättre än både p-piller samt kondomer!
(Vaccinet är inte binärt, dvs utfall blir inte tvunget 1 eller 0. Vaccin kan ge utfall på 0,5 exempelvis. Alltså att man blir smittad men inte svårt sjuk. Graviditet som jag tog upp är utfallet antingen 1 eller 0.)
Senast redigerad av kraftfoder 2021-11-22 kl. 20:11.
Citera
2021-11-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra1988
Tycker att det här är så märkligt: "Med tillfrisknande menas att man kan visa upp ett positivt covid-19-test som har tagits av hälso- och sjukvårdspersonal minst tio dagar tidigare". Det finns väl ingen som åker till vårdcentralen om man har covidsymptom för att få bli testad av sjukvårdspersonal. Då skulle man ju riskera att smitta människor. Det känns som att man har gjort det så svårt som möjligt att kunna få ett tillfrisknadsbevis.

Haha nej jag vet.. dessutom måste man vänta ett tag efteråt för att se antikroppar det var iallafall det dom sa förut. Sen alla får inte ens antikroppar efter infektionen så ja det är väldigt märkligt. Jag tror faktiskt inte dom vet själva ännu hur detta ska gå till.
Citera
2021-11-22, 20:09
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Folk som har på sig säkerhetsbältet i bilen dödar fler vid krock än folk som sitter obältade!"
-Ungefär samma logik tror jag..

Alltså, samma "logik" fanns det för cirka 40 år sedan mot "säkerhetsbälten":
-"Folk som sitter bältade i bilen orsakar fler krockar då de tror de är säkrare än folk som är obältade"!
Tro det eller ej, var faktiskt sådant som hördes cirka 1975-1980 i "bilbältesdebatten".
Dåtidens "anti-bilbältare" förde fram argument liknande att personer som satte på bilbälten skulle typ bli kamikaze och döda alla andra i trafiken.. Haha..

-SUCK! Trodde ärligt att ologiska idioter var borta idag, men tydligen inte.. ;-(
Jag är säker på att de är fler idag som går lösa. Tack vare slopad tvångssterilisering och psykiatrireformen.
Citera
2021-11-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du behöver inte ha utvecklar antikroppar efter infektion det är det som är så märkligt med denna sjukdom. Jag har haft covid och diagnostiserad med postcovid men mår bättre idag efter ett år jag har fortfarande antikroppar då jag gått på flertal besök och tagit blodprover på Karolinska för min postcovid min läkare är docent inom infektion och vi har haft många samtal om detta. Det finns många som inte utvecklar antikroppar och därför behöver ta vaccin. För min del kan jag dock vänta.

Det verkar cirkulera ett par myter, låt oss avliva dem.

Myt: Många utvecklar inte antikroppar mot SARS-CoV-2.
Sanning: De allra flesta (möjligen alla utom de som har en autoimmun sjukdom som förhindrar det) utvecklar antikroppar mot ett virus, så även för SARS-CoV-2. Påvisar ett test två-tre veckor efter en sjukdom inte antikroppar har man antingen inte haft Covid-19 eller så är det ett dåligt test.
Information:
Lyssna: https://ki.se/forskning/medicinvetarna-66-hur-funkar-antikroppar
Läs: https://ki.se/forskning/transkribering-av-66-hur-funkar-antikroppar

Myt: Man behöver kontinuerligt fylla på med nya antikropparna.
Sanning: Antikropparna avtar för att de inte längre behövs, inte för att de "tar slut" eller tappar förmåga att skydda. Vid ny smitta svarar immunförsvaret snabbare med erfarenhet från tidigare smitta och skapar då anpassade antikroppar för det aktuella viruset direkt varför man oftast får milda eller inga symptom. Varje tillfälle man smittas blir kroppen lite bättre på att hantera just det viruset. Att ta en andra sputa vid vaccination handlar om att träna immunförsvaret.
Information:
https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/popular-medicineprize2011-sv.pdf
Citera
2021-11-22, 20:22
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Vad är det för fantasisiffror du höftar till med?
67,5% är vaccinerade med två doser.

Vad snackar du om?

Varför länkar du inte?

Vad har du för syfte?

När man tittar på FHM:s info ser man att du dillar.

Två doser: 81,9%

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/
Citera
2021-11-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Kanske man är rädd för att folk fuskar till sig falska immunitetspass?
Vill man ha immunitetspass i Sverige får man antigen bli seriöst sjuk, eller åka direkt till provtagninsstation(typ sveavaccin) strax efter man fått positivt svar på hemestet. (Rekommenderas ej, då man utsätter många för smitta)

Det ska vara svårt att bevisa sin immunitet i Svedala.

Det måste vara ganska svårt att fuska till sig immunitetspass. Då måste man ju låta någon annan som man vet har covid ta testet så att det visar positivt. Man hamnar ju också i en rävsax. Det rekommenderas inte att man åker och smittar andra för att vårdpersonal ska kunna ta testet åt en men om man inte gör det så går det inte att bevisa att man är immun sen.
Citera
2021-11-22, 20:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad snackar du om?

Varför länkar du inte?

Vad har du för syfte?

När man tittar på FHM:s info ser man att du dillar.

Två doser: 81,9%

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

"Notmugyru" eller vad han/hon kallar sig kan ha haft något gamla uppgifter. Om jag minns rätt var det runt sensommaren/tidig höst i år som det var 60-70% så kallat "fullvaccinerade" i Sverige, bortsett från åldersgruppen 0-12 år gamla. Om man med "fullvaccinerad" avser två doser vaccin.
Citera
2021-11-22, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtehjulet
De som pga covid varit inlagda på sjukhus i Sverige har intyg på att de haft covid. Samt alla de som haft covid utomlands, i de flesta länder i Europa, där har man obligatorisk testning av alla med symptom. Har man testat positivt får man då automatiskt covidpass. Passet gäller i hela Europa utom i Sverige där vi istället ska visa upp om vi är vaccinerade eller ej.

Hur länge gäller passet i Europa (Sverige borträknat). Är det samma sak i andra länder att det bara gäller i 6 månader?
Citera
2021-11-22, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Trams. Men om du någonsin har trott att du har total frihet så förstår jag att det går runt i skallen på dig.

Ja, till skillnad från dig så är det åtminstone aktivitet i min skalle. Din argumentation sträcker sig till ”trams”. Ditt underdåniga får.
Citera
2021-11-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Folk som har på sig säkerhetsbältet i bilen dödar fler vid krock än folk som sitter obältade!"
-Ungefär samma logik tror jag..

Alltså, samma "logik" fanns det för cirka 40 år sedan mot "säkerhetsbälten":
-"Folk som sitter bältade i bilen orsakar fler krockar då de tror de är säkrare än folk som är obältade"!
Tro det eller ej, var faktiskt sådant som hördes cirka 1975-1980 i "bilbältesdebatten".
Dåtidens "anti-bilbältare" förde fram argument liknande att personer som satte på bilbälten skulle typ bli kamikaze och döda alla andra i trafiken.. Haha..

-SUCK! Trodde ärligt att ologiska idioter var borta idag, men tydligen inte.. ;-(
On man tar din bilbälteanalogi, så hade det fungerat för bilbeltemotståndarna om man hade haft tillgång till statistik bestående av miljoner av trafikolyckor där det visade sig att bilbälte var overksamma.
Nu är det inte så, bilbälte båda redder liv och förhindrar allvarlig skada, det finns det otaliga bevis på, och skillnaden är lett att återskapa.

När det gäller vaccinet, så är det svårare. Man ser en klar sammanhang mellan vaccinering och död, något som ger sig speciellt utslag i statistiken 80+.

När det gäller smittspridning så är saken en annan. Det finns ingen bevisat sammanhang mellan vaccinationsgrad och smittspridning.

Individets riskanalys är olika, är man ung och annars fris, så är det myyycket liten chans för att först smittas av C19, sen få svåra symtom, död bland 50- är undantagsfall.

Statistiken är klar, miljoner av fall världen över visar ingen sammanhang mellan vaccination och spridning.

Ologisk? Om man inte smittar mer om man är ovaccinerat, vad ska man då med vaccinationspass?
Citera
2021-11-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Det verkar cirkulera ett par myter, låt oss avliva dem.

Myt: Många utvecklar inte antikroppar mot SARS-CoV-2.
Sanning: De allra flesta (möjligen alla utom de som har en autoimmun sjukdom som förhindrar det) utvecklar antikroppar mot ett virus, så även för SARS-CoV-2. Påvisar ett test två-tre veckor efter en sjukdom inte antikroppar har man antingen inte haft Covid-19 eller så är det ett dåligt test.
Information:
Lyssna: https://ki.se/forskning/medicinvetarna-66-hur-funkar-antikroppar
Läs: https://ki.se/forskning/transkribering-av-66-hur-funkar-antikroppar

Myt: Man behöver kontinuerligt fylla på med nya antikropparna.
Sanning: Antikropparna avtar för att de inte längre behövs, inte för att de "tar slut" eller tappar förmåga att skydda. Vid ny smitta svarar immunförsvaret snabbare med erfarenhet från tidigare smitta och skapar då anpassade antikroppar för det aktuella viruset direkt varför man oftast får milda eller inga symptom. Varje tillfälle man smittas blir kroppen lite bättre på att hantera just det viruset. Att ta en andra sputa vid vaccination handlar om att träna immunförsvaret.
Information:
https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/popular-medicineprize2011-sv.pdf

Det är ovanligt ja men det förekommer..
Citera
2021-11-22, 21:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
On man tar din bilbälteanalogi, så hade det fungerat för bilbeltemotståndarna om man hade haft tillgång till statistik bestående av miljoner av trafikolyckor där det visade sig att bilbälte var overksamma.
Nu är det inte så, bilbälte båda redder liv och förhindrar allvarlig skada, det finns det otaliga bevis på, och skillnaden är lett att återskapa.

När det gäller vaccinet, så är det svårare. Man ser en klar sammanhang mellan vaccinering och död, något som ger sig speciellt utslag i statistiken 80+.

När det gäller smittspridning så är saken en annan. Det finns ingen bevisat sammanhang mellan vaccinationsgrad och smittspridning.

Individets riskanalys är olika, är man ung och annars fris, så är det myyycket liten chans för att först smittas av C19, sen få svåra symtom, död bland 50- är undantagsfall.

Statistiken är klar, miljoner av fall världen över visar ingen sammanhang mellan vaccination och spridning.

Ologisk? Om man inte smittar mer om man är ovaccinerat, vad ska man då med vaccinationspass?

Det fetade främst: Du gör ett logiskt felslut:
Du gör liknande felslut som att majoriteten som dör sitter bältade i bilen. Enbart en liten del som dör sitter obältade i bilen... Felslutet du kanske gör är alltså att man ska jämföra %-antalet i respektive grupp. Dvs. det är rätt att jämföra "procenten". Inte antalet individer.

Jämföra % döda av vaccinerade mot % döda i gruppen ovaccinerade. Givetvis ska det vara relevanta jämförelser: Jag hade en kusin som blev vaccinerad mot mässlingen. Idag är han död. Han blev överkörd av tåget. Mässlingsvaccinet hjälpte honom inte ett dugg mot X2000!
(Catch my drift? -Måste göra relevanta jämförelser. Vaccin innebär inte att man blir odödlig per se. Vilket vissa verkar tro?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in