2021-11-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vilken rörelsefrihet begränsas menar du?
Gissar att vederbörande syftar på att du (som exempelvis tillfrisknad från covid med gott skydd) inte kan besöka en konsert tillsammans med dina kompisar.
Det spelar då ingen roll att vaccinerade kompisarna, som inte haft covid, har ett sämre skydd (både för infektion och smittspridning), det är inte de som begränsas.
Citera
2021-11-22, 19:31
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
En dikt av Martin Niemöller, en tysk präst och berömd Hitlermotståndare:

Först kom de för att hämta judarna,
men jag höjde inte min röst
för jag var inte jude.

Sedan kom de för att hämta kommunisterna
för jag var inte kommunist.

Sedan kom de för att hämta socialdemokraterna
för jag var inte socialdemokrat.

Sedan kom de för att hämta fackföreningsfolket
för jag tillhörde inte någon fackförening.

Sedan kom de för att hämta mig
och då fanns det ingen kvar
som kunde tala för mig.”
Fast min går ju så här.

Först så snodde de röda min morfars mark och gav till sina polare. Sedan gav de röda min farfars mark kommunen. Därefter beskattade de röda min far upp till öronen och gav till människor som aldrig jobbat i hela sitt liv. Och nu, när de röda skall ta mina pengar, så finns det inget kvar att ta, bara mitt liv.

Stackars röda när det inte finns något kvar att ta.

Med andra ord. Det spelar ingen roll om det är höger eller vänster sossar som håller på. Detta gäller även vaccinet.
Citera
2021-11-22, 19:32
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du behöver inte ha utvecklar antikroppar efter infektion det är det som är så märkligt med denna sjukdom. Jag har haft covid och diagnostiserad med postcovid men mår bättre idag efter ett år jag har fortfarande antikroppar då jag gått på flertal besök och tagit blodprover på Karolinska för min postcovid min läkare är docent inom infektion och vi har haft många samtal om detta. Det finns många som inte utvecklar antikroppar och därför behöver ta vaccin. För min del kan jag dock vänta.
Nu är ju inte jag någon läkare eller något, men det förefaller som den mest troliga anledningen att folk inte har några antikroppar är för att de inte haft sjukdomen. PCR-testen har ju visat sig vara minst sagt opålitliga.
Citera
2021-11-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra1988
Tycker att det här är så märkligt: "Med tillfrisknande menas att man kan visa upp ett positivt covid-19-test som har tagits av hälso- och sjukvårdspersonal minst tio dagar tidigare". Det finns väl ingen som åker till vårdcentralen om man har covidsymptom för att få bli testad av sjukvårdspersonal. Då skulle man ju riskera att smitta människor. Det känns som att man har gjort det så svårt som möjligt att kunna få ett tillfrisknadsbevis.
De som pga covid varit inlagda på sjukhus i Sverige har intyg på att de haft covid. Samt alla de som haft covid utomlands, i de flesta länder i Europa, där har man obligatorisk testning av alla med symptom. Har man testat positivt får man då automatiskt covidpass. Passet gäller i hela Europa utom i Sverige där vi istället ska visa upp om vi är vaccinerade eller ej.
Citera
2021-11-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Rent juridiskt utgör det inte ett tvång i den mening som avses i RF 2:6, oaktat hur mycket vissa foliehattar googlar.
Jag måste ha missat domen som slår fast ditt påstående gällande tvång
Ska bli intressant att se rättsbeslut båda gällande första(påtvingat kroppsligt ingrepp) och andra stycket(betydande intrång i den personliga integriteten) i RF 2:6.
Finns jurister båda inom praktiken och det akademiska som fördömer förslaget.
Två artiklar redan redovisat här på FB.

Varför kallar du mig foliehatt?
Ingen konspiration att många ovaccinerade/immuna i Sverige nu känner sig tvungna att vaccinera sig.

Du fördummar debatten genom att kleta epiteten på dina debattmotståndare.
Citera
2021-11-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtehjulet
De som pga covid varit inlagda på sjukhus i Sverige har intyg på att de haft covid. Samt alla de som haft covid utomlands, i de flesta länder i Europa, där har man obligatorisk testning av alla med symptom. Har man testat positivt får man då automatiskt covidpass. Passet gäller i hela Europa utom i Sverige där vi istället ska visa upp om vi är vaccinerade eller ej.

Varför har man inte intyg på att man har haft covid om man har testat sig hemma? Alla som inte har varit dödssjuka har ju testat sig hemma.
Citera
2021-11-22, 19:40
Medlem
Sqeptisks avatar
Återigen ett nytt exempel på tvång!

Återigen kommer samma tankeställning upp:

”Föreställ dig ett vaccin så säkert att du måste tvingas att ta det. För en sjukdom så dödlig att du måste testas för att veta om du har den."
Citera
2021-11-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Jag måste ha missat domen som slår fast ditt påstående gällande tvång
Ska bli intressant att se rättsbeslut båda gällande första(påtvingat kroppsligt ingrepp) och andra stycket(betydande intrång i den personliga integriteten) i RF 2:6.
Finns jurister båda inom praktiken och det akademiska som fördömer förslaget.
Två artiklar redan redovisat här på FB.

Varför kallar du mig foliehatt?
Ingen konspiration att många ovaccinerade/immuna i Sverige nu känner sig tvungna att vaccinera sig.

Du fördummar debatten genom att kleta epiteten på dina debattmotståndare.

Nu har jag väl inte kallat dig foliehatt personligen utan snarare uttalat mig om foliehattar generellt. Men det klart, känner du att hatten passar så står det väl dig fritt att sätta på den.

Att fördöma förslaget är vidare inte detsamma som att anse att det går i strid med rådande lagstiftning. Sedan finns det säkert en hel del jurister som gör en annorlunda tolkning än vad jag gör, men min juridiska tolkning av rättsläget är att ett vaccinpass inte utgör ett kroppsligt ingrepp. Det område RF 2:6 skyddar är påtvingade kroppsliga ingrepp, om man väljer att ta ett vaccin av fri vilja för att åtnjuta en förmån så är det inte påtvingat. Skulle det uppstå vaccinkrav är det en annan situation.

Det ska väl även nämnas att RF 2:6 kan begränsas genom lag, så det är ett oerhört svagt skydd.
Citera
2021-11-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra1988
Varför har man inte intyg på att man har haft covid om man har testat sig hemma? Alla som inte har varit dödssjuka har ju testat sig hemma.
Kanske man är rädd för att folk fuskar till sig falska immunitetspass?
Vill man ha immunitetspass i Sverige får man antigen bli seriöst sjuk, eller åka direkt till provtagninsstation(typ sveavaccin) strax efter man fått positivt svar på hemestet. (Rekommenderas ej, då man utsätter många för smitta)

Det ska vara svårt att bevisa sin immunitet i Svedala.
Citera
2021-11-22, 19:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är absurt att påstå att vaccinerade smittar mer än ovaccinerade.

i vet ju att vaccinerade får antikroppar mot SARS-CoV-2. Visst ett ökat riskbeteende kanske ökar risken för att smitta något men att tro att man smittar mer med antikroppar är otroligt korkat.

"Folk som har på sig säkerhetsbältet i bilen dödar fler vid krock än folk som sitter obältade!"
-Ungefär samma logik tror jag..

Alltså, samma "logik" fanns det för cirka 40 år sedan mot "säkerhetsbälten":
-"Folk som sitter bältade i bilen orsakar fler krockar då de tror de är säkrare än folk som är obältade"!
Tro det eller ej, var faktiskt sådant som hördes cirka 1975-1980 i "bilbältesdebatten".
Dåtidens "anti-bilbältare" förde fram argument liknande att personer som satte på bilbälten skulle typ bli kamikaze och döda alla andra i trafiken.. Haha..

-SUCK! Trodde ärligt att ologiska idioter var borta idag, men tydligen inte.. ;-(
Citera
2021-11-22, 20:01
Medlem
Sunimods avatar
Har ni fått klart i hur det kommer fungera ännu?
Tror inte ens myndigheterna har fattat ännu.
Eller är detta ytterligare en tråd för antivaxxers att få utlopp för er ångest och rädsla?

Gå och fixa er vaccinering nu så slipper vi mera ångest från er.
Såja, kavla upp nu.
Citera
2021-11-22, 20:01
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Det här är alltså trams i din värld:

(FB) Österrike har beslutat att införa vaccinationsplikt mot covid-19 för sin befolkning

Oroa dig inte för mig du, det är du som accepterar att bli behandlad som statens egendom. Du kommer få ditt vaccinpass baserat på att du frivilligt underkastar dig statens vaccinrekommendationer för resten av ditt liv och du är ok med det. Behöver du staten att berätta för dig hur ska torka dig när du skiter också eller? Fixar du att andas utan statens rekommendationer? Var drar du gränsen?

Trams. Men om du någonsin har trott att du har total frihet så förstår jag att det går runt i skallen på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in