2021-11-22, 20:04
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur exakt vet du det? Att han inte delvis påverkades?

Det vi diskuterar är varför ÅK avbröt husrannsakan. Polisen ville fortsätta men ÅK avbröt så då påverkades han väl inte av poliserna?
Citera
2021-11-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis som du så har jag sett B. Lind*n live. En otrevlig typ som verkar lägga för mycket av sina personliga åsikter om offer och gärningsmän i fallen han ska döma. Opålitlig och förtjänar inte sitt ämbete.
Han tillhör de arroganta. Gud nåde att vara nämndeman i hans domstol och ha annan åsikt. Lindé*n är säkert oerhört duktig juridiskt sett, men lite ödmjukhet hade inte skadat. Hans domslut var oklanderligt, men han kunde dömt till SDs nackdel utan att på något sätt förbigått juridisk rättvisa.
Citera
2021-11-22, 20:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Så vem hann städa? Det var ju full gas på SD hela den dagen och dom åkte direkt efter att han kommit hem från det andra förhöret.

Det var vad GS sa i intevjun.

I FUP tycker jag att det är svårt att se,, men det ser ut som att pappret är skjutet ihop i en hög vid trappen vid nästa husrannskan med bilder som är först 23 juli, verkar pappret iaf ligga mer vid trappen upp till markplan (se bild A 157 B/264, att jmf med s 236/237).
Du kanske orkar kolla lite noggrannare och jämföra med husritning på sid 315 för att se mer exakt var pappret låg. Från tvättstugan till källartrappen tror jag det var.

Från Svt:

"[...] Men dagen efter tog en annan förundersökningsledare över och fattade ett annat beslut. Mannens bostad spärrades av.
– Då såg det inte likadant ut. Bland annat var det här pappret i källaren borta och det var något mer städat, säger Göran Schwartz.
"

Jag vet att man varit i huset vid flera tillfällen för att hämta saker, men nu krävs det lite jobb för att kolla nämre för att se när GS menar att han kan ha varit där om det inte var så sent som i juli.
Citera
2021-11-22, 20:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då får de väl flytta. Det är inte HDs problem.

Fast nu pratade vi inte om vems problemet är, utan att det faktiskt kan kännas obheagligt för dom.
Kan du verkligen inte förstå det?
Citera
2021-11-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast nu pratade vi inte om vems problemet är, utan att det faktiskt kan kännas obheagligt för dom.

Blir också både förvånad och illa berörd av den totala känslokyla som denna trådmedlem ständigt och jämt rapar ur sig gällande den brutalt mördade Lena. Fattar att det blir extra jobbigt för denna nu när efterdyningarna av fallet börjar undersökas igen. Även om det bara ställs frågor som kanske inte ens får något svar.

Men som de flesta i tråden verkar anse är att något mycket viktigt har förbisetts, även om SD dömdes och sen tog sitt liv. Är väl därför denna tråd fortgår.
Senast redigerad av zilvereko 2021-11-22 kl. 20:26.
Citera
2021-11-22, 20:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Så varför tror du att han avslutade husrannsakan?

Ja, men det är ju det jag har undrat hela tiden.

Nu förstår jag av Alheim, att man kan ta olika beslut.

Jag vill inte spekulera vem MB är, eftersom jag inte vet något om honom.

Kanske låg det på en vågskål, eftersom det inte fanns tillräckligt för att hålla SD kvar då. Det fanns inga avgörande bevis, och anmälningarna hade inte lett till något. SD själv påstod att relationen var avslutad, men det hade bara hållits två förhör med honom och det som gjorde att han blev misstänkt, var att han hade haft en tidigare relation (kanhända att de redan här visste mer än så) med Lena, haft en väldigt trasslig sådan, och att det fanns anmälningar på honom sedan tidigare. SD hade en sen kontat med Lena, vilket han ppgav i förhöret.

A 145/297 pm med Y*vonne E*riksson som har första förhöret med SD 15 maj:
[...]". Den sista SMS-kontakten mellan dem var kl. 23.01.[...]"'

[...]"Kakan skull vara till hennes sons födelsedag dagen därpå, uppgav Stefan.
Stefan uppgav ju för mig att han numera bara hade en vänskapsrelation med Lena. Jag
kommer ihåg att jag sa till honom att jag tyckte att smstrafiken verkade vara mer som mellan
personer som är mer än vänner. Stefan frågade om förhöret skulle bli offentligt, anledningen
till detta, var enligt honom, att hans fru, som han separerat ifrån, inte kände till att han och
Lena hade tät kontakt. Vid något av förhören så sa Stefan något som "jag älskar båda". Med
det menade han Lena och hans fru[...]
"

Kramen han ville ha av YE när han lämnade förhöret, kan absolut inte ha givit henne bra tankar.

Det här är inte så mycket att gå på, även om man har en "magkänsla".

Men som Alheim sa i intervjun:

[...]"Om det gäller en såpass allvarlig brottsmisstanke som människorov som det då var, där har man inlett förundersökning, uppenbarligen, är det fullständigt självklart at man gör en noggrann kriminalteknisk undersökning så långt det går. Om man dessuto har en erfaren kriminaltekniker som vill att man ska vidga perspektivet, så hade jag inte tvekat en sekund som jourhavande åklagare."

Jag har ju haft funderingar på om jouråklagaren var typ bunden till något jurisdiskt (vilket han förstås är) som bakband honom.

Men som det verkar, har det kanske handlat mer om en balansgång och de två, Alheim och MB ser olika på saken.

Och inte tror jag att det har att göra med att MB ansåg att Lena var den som stalkade SD och att han fattade att hon ville förstöra resan.
Citera
2021-11-22, 20:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det låter som HD inte har rätt att bo i huset eftersom det kan vara jobbigt för LWs barn. Varför ska hon låta sitt liv styras av det? LW tog aldrig någon hänsyn till henne eller hennes döttrar.

När Ls barn blir vuxna så kan de säkert förstå varför HD önskade att L var död.
Att hon tog Ls cacher har väl ingen betydelse? Vem bryr sig?
Citera
2021-11-22, 20:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Blir också både förvånad och illa berörd av den totala känslokyla som denna trådmedlem ständigt och jämt rapar ur sig gällande den brutalt mördade Lena. Fattar att det blir extra jobbigt för denna nu när efterdyningarna av fallet börjar undersökas igen. Även om det bara ställs frågor som kanske inte ens får något svar.

Men som de flesta i tråden verkar anse är att något mycket viktigt har förbisetts, även om SD dömdes och sen tog sitt liv. Är väl därför denna tråd fortgår.

Jag följde ett fall för länge sedan om en tjej på Island som blev mördad av en grönländsk fiskare.
Fiskefartyget som fiskaren arbetade på vände skutan när polisen på Island fick klart för sig att det var i en och samma bil som fiskaren, hans vän och Birna (mordoffret) färdades i fram till färjelägret/hamnen och man sett på övervakningsfilmer att han sedan gått ombord. De gjorde allt för att den skyldige skulle ställas till svars.

När det sedan blev klart vem som var skyldig och allt var avklarat, la fiskarna från färjan en gemensam krans på Birnas grav.

Men modern till Birna tog bort kransen.

Jag hade svårt att förstå den gesten, då alla de andra på fiskefartyget ju var oskyliga och dessutom hjälpte till med att vittna mot in arbetskamrat. De vände ju fartyget, trots allt.

Men som @Remark sa till mig då, att kanske det berodde på den smärta och den påminnelse som allt som hade med det hemska mordet att göra avgjorde (typ så).

Jag tyckte ändå att Birnas mor verkade väldigt klok och stark. Men man kan nog aldrig förstå den fruktansvärda smärta som en mor upplever när hon förlorar ett barn.

Jag brukar tänka på det och tänker att så kan det bli när man måste bo nära alla de som förknippas med mordet.
Citera
2021-11-22, 21:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det låter som HD inte har rätt att bo i huset eftersom det kan vara jobbigt för LWs barn. Varför ska hon låta sitt liv styras av det? LW tog aldrig någon hänsyn till henne eller hennes döttrar.

När Ls barn blir vuxna så kan de säkert förstå varför HD önskade att L var död.

Ingen har rätt att bestämma var HD ska bo, det är inte det vi pratar om.

Varför ska man ta hänsyn till varandra?
Ja säg det?

Jag tror inte att barnen kan förstå varför HD önskade Lena död, om det inte är så att HD en dag förklarar sig på något sätt.

Jag kan förstå att HD kan ha bara slängt ur sig något sådant, utan att mena det i egentlig mening. Inte för tt jag någonsi vet med mig att jag har önskat någon död, eller riktigt kan förstå att man kan önska det i HDs sits.

Om någon mördade mina barn eller någon annan som jag älska, då kanske tanken skulle kunna komma.

Men det jag tänker är att Lena faktiskt blev mördad.
Jag kan inte riktigt förstå att HD inte sagt att hon önskar att hon aldrig sagt så, eller att hon ångrat sig.

Naturligtvis är efterloggningen en mycket allvarlig övertramp på Lenas vilja och hennes minne. Det är mer än ett övertramp på Lena.

Ja, för mig är det nog det som jag har svårast att förlåta, särskilt som HD vet att hon har efterlevande barn.
Citera
2021-11-22, 21:18
Medlem
Citat:

■ 1: ) När Ls barn blir vuxna så kan de säkert förstå varför HD önskade att L var död.

■ 1: ) Citat @Smokeonthewater: "När L*na Wesstr*m:s barn blir vuxna ... så kan de säket förstå varför H*nna Davidss*n önskade att L*na Wesstr*m var död" ... slut citat/

■ @Smokeonthewater, hur kan man överhuvudtaget skriva någonting sådant ?

■ Skall L*na Wesstr*m:s och UW:s barn lära sig med tiden att förstå varför H*nna Davidss*n önskad att deras moder skulle vara död ?

■ Fråga: @Smokeonthewater, om jag @JokerMannen ber dig med vänlighet, skulle du då kunna tänka dig att vara vänlig och berätta vad du har för egentlig orsak till att tycka så otroligt illa om brottsoffret L*na Wesstr*m som du ständigt och jämt gör ?

■ Mycket tacksam för ett svar ifrån dig ?

Mvh/JM.
Citera
2021-11-22, 22:11
Medlem
Citat:
Det vi diskuterar är varför ÅK avbröt husrannsakan. Polisen ville fortsätta men ÅK avbröt så då påverkades han väl inte av poliserna?

ÅK kanske tog intryck av annan polis involverad i fallet?
Citera
2021-11-22, 22:22
Medlem
Skibladners avatar
Jouråklagaren som stoppade avspärrningen initialt heter Mats Berg. Han måste hängas ut! ”Vi kan inte stoppa honom nu, han ska ju åka till USA”! Vilket jä-la stolpskott!

Kolla lokal-TV Örebro 2021122 22.15
Senast redigerad av Skibladner 2021-11-22 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in