2021-11-22, 15:49
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
SE hade väl en keps på huvudet eller?
Kan man förväxla en keps med en ihoprullad mössa?

En skärm-mössa liknande denna med uppknutna öronlappar kan påminna om en keps.
Fast jag tror inte att den snobbigt klädda och märkesfixerade SE skulle valt en sådan huvudbonad.

https://i.imgur.com/vwuAGru.jpg
Citera
2021-11-22, 16:32
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
SE hade väl en keps på huvudet eller?
Kan man förväxla en keps med en ihoprullad mössa?

Har själv funderat på det och det kan man nog. Framförallt om man ser huvudbonaden bakifrån (som AB) eller framifrån på långt håll (som IM).

Framförallt kepsar med "knäppe uppe på skulten" kan nog relativt enkelt misstas för just en upprullad mössa från nämnda positioner.

Med det säger jag inte att SE hade en sådan keps vid tillfället. Om det råder, som jag förstått det, oklara uppgifter. Han själv nekar till det.
Citera
2021-11-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
1.
JA säger i tingsrätten, 1989, att han pratar med en 50-årig man i keps:

s. 5:
"JA: Ja, det kom väl fram någon äldre karl, litet mindre ... bastant karl och pratade väl också. Men vad vi pratade om, det har jag svårt att komma ihåg, vad vi diskuterade fram och tillbaks."

s. 8-9:
"L: Kan du ta om det där, hur det var med den här mannen med keps?
JA: Ja, det var en äldre man mellan 50-60 årsåldern. Vad vi diskuterade och pratade om, det har jag svårt att komma ihåg. Det var väl mest vad som skulle göras så att säga.
L: I vilket skede såg du honom, fick kontakt med honom?
JA: Ja, det var väl innan polisen kom. Det hade väl gått säkerligen en tre minuter, någonting sådant där."

2.
3 år tidigare pekar han ut en 50-årig man i keps på bild, som varande på platsen efter skotten:

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad. Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto. Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot." (Torde vara det mörka fotot från polishuset, med SE utan keps.)

3.
I ljudklippet (https://www.youtube.com/watch?v=5_iIg3li9TQ) hörs det hur JA i bakgrunden har en ordväxling med två personer, antagligen på höger sida om bilen. En av dessa röster uppges av en barndomsvän till SE vara Skandiamannens röst. Detta är en 60-80 sekunder efter skotten.

Vem vet, kanske hänger de här tre sakerna (1-3) ihop? SE har i så fall hunnit se kroppen, och ungdomarna som utför HLR, uppfatta något som LP har sagt, tittat in i gränden och sett LJ, och sen vänder han sig mot bilarna som nyss har parkerat och kommunicerar med JA?

Sista pusselbiten i den teorin är att förklara varför SE nekar till att ha gått och pratat med någon i någon av bilarna.
Citera
2021-11-22, 17:05
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"har tillgång till vapen", har jag skrivit det?

Mitt inlägg handlade iofs om motivbilden men eftersom jag är övertygad om att SE är gärningsmannen så måste han självklart haft tillgång till vapen. Han hade jobbat på FMV och verkade familjär med revolvrar, " personligen skulle jag använt mig av ett smidigare vapen" som han uttryckte det i det halva erkännandet. Kanske en erfarenhet han gjorde när han kämpade med att få ner GW:s spädgris i den lilla väskan eller när den låg och skvalpade i rockfickan. Kanske fanns det rentav någon i den närmaste bekantskapskretsen som hade tillgång till vapen …?

Edit: Det var alltså skribenten/bloggaren som jag citerade som skrev "har tillgång till vapen". Om han är gärningsman, vilket jag tror, så måste han ju självklart haft tillgång till vapen.

Fantastiskt!

Det ”halva erkännandet” är alltså en intervju?

Har du mer fakta än detta och KP:s magplask den 10 juni 2020 som gör dig övertygad?
Citera
2021-11-22, 17:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Sista pusselbiten i den teorin är att förklara varför SE nekar till att ha gått och pratat med någon i någon av bilarna.

Well, JA klev ut efter ett par minuter. SE kan ändå ha varit fram och sagt något medan telefonlinjen stod öppen. Var han där ska vi banne mig hitta honom!

Sedan har vi det här med chock. Han kanske varken kommer ihåg samtalet med väktarna eller JA.

Case is not closed!
Citera
2021-11-22, 17:22
Medlem
En grej som har väl tröskats förut i tråden men kan vara värt att påpeka igen. De allra flesta SE-anhängare verkar tro att det var ett impulsdåd.

Om LOP passerade Skandiaentren 23.20.50 och SE kom ut strax efter det så måste han hamnat mellan LOP och AB eller efter AB. Hur skulle han ha hunnit med att känna igen LOP och hunnit ikapp och bli avsnäst och skjutit på 30 sek?

Om han kom ut strax före LOP skulle han ju ha LOP bakom sig om han gick söderut. Skulle han ha stannat upp för att ha känt igen LOP om han tittade åt höger när han gick ut? Hur troligt och rimligt är det egentligen? Då hade väl LOP sett SE när han klev ut.

Då återstår att SE kliver rakt på OP när han går ut från Skandia. Jaha, det är därför SE säger att han nästan snubblade över OP när SE uttalade sig som vittne tänker väl vissa SE-anhängare nu. Det sista alternativet måste ju LP ha märkt.

Inget av alternativen går ihop.
Senast redigerad av Barkarrow 2021-11-22 kl. 17:27.
Citera
2021-11-22, 17:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen

Ser man på, även CA har erkänt enligt detta. I Aftonbladet.

"Jag vet inte hur han bar sig åt för att missa Lisbeth Palme. Han kanske inte siktade på henne. Han kanske blev nervös."

https://imgur.com/a/3fOVWHP
Citera
2021-11-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
En grej som har väl tröskats förut i tråden men kan vara värt att påpeka igen. De allra flesta SE-anhängare verkar tro att det var ett impulsdåd.

Om LOP passerade Skandiaentren 23.20.50 och SE kom ut strax efter det så måste han hamnat mellan LOP och AB eller efter AB. Hur skulle han ha hunnit med att känna igen LOP och hunnit ikapp och bli avsnäst och skjutit på 30 sek?

Om han kom ut strax före LOP skulle han ju ha LOP bakom sig om han gick söderut. Skulle han ha stannat upp för att ha känt igen LOP om han tittade åt höger när han gick ut? Hur troligt och rimligt är det egentligen? Då hade väl LOP sett SE när han klev ut.

Då återstår att SE kliver rakt på OP när han går ut från Skandia. Jaha, det är därför SE säger att han nästan snubblade över OP när SE uttalade sig som vittne tänker väl vissa SE-anhängare nu. Det sista alternativet måste ju LP ha märkt.

Inget av alternativen går ihop.

Tror du krånglar till det lite nu...

Är det impulsdåd så är det svårt att lirka med sekundrar för det inte finns någon planering eller "dötid" som det finns med planerade mord då GM väntar osv..
Citera
2021-11-22, 17:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Fantastiskt!

Har du mer fakta än detta och KP:s magplask den 10 juni 2020 som gör dig övertygad?
SE stämpade in på brottsplatsen 23.19 och inledde strax efter sin promenad mot Skandiaentrén. Samtidigt närmade sig makarna Palme samma entré, det vet vi. Vi vet också att det inte finns några säkra observationer av SE förrän han i ett medtaget tillstånd cirka 20 minuter senare bultar på Skandiadörren. En man "iklädd liknande kläder som Engström" har observerats på Davíd Bagares gata nån minut efter skotten, han kommer från mordplatshållet.

SE ljuger om sin språngmarsch och även om ett spökvittne vid mordplatsen, enligt Engström omtalas hans "keps och stålbågade glasögon" när han är tillbaka från den påhittade språngmarschen. GW tyckte att SE sa en massa "konstigheter". Ja det är konstigheter om man bara ser honom som ett vittne, men som gärningsman har han agerat hyfsat rationellt från och med lördagsförmiddagen den 1 mars.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-22 kl. 18:30.
Citera
2021-11-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tror du krånglar till det lite nu...

Är det impulsdåd så är det svårt att lirka med sekundrar för det inte finns någon planering eller "dötid" som det finns med planerade mord då GM väntar osv..

Är det jag som krånglar till det? Hela SE-teorin är ju tillkrånglad! Det jag skrev tycker jag visar även att ett impulsdåd är osannolikt.
Citera
2021-11-22, 18:05
Medlem
Om man tänker sig SE som gm, hur tror ni att mordet har gått till?

Har SE gått i motsatt riktning som paret Palme , så att SE mött paret Palme och sedan vänt och gått efter paret Palme

Har SE kommit ut från Skandia i princip samtidigt som paret Palme så att SE hann se att det var Olof Palme med fru.

Kom SE ut bakom paret Palme men gick så fort så att han hann ikapp paret Palme?
Citera
2021-11-22, 18:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Och mörk rock lär han ha haft, annars fanns det ingen anledning för honom att säga att han blivit förväxlad med GM pga att han hade mörk rock. Så ja, den här vittnesuppgiften om att LP sagt "mörkblå täckjacka" indikerar väldigt starkt att SE var på platsen i form av vittne.

Instämmer och ett samtal med Lisbeth innebär också ett alibi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in