Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-22, 14:57
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Med tanke på hur kallt det var på morgonen och vad vinterväglag innebär så borde chauffören kört långsammare och försiktigare än tidigare.

Känns som han bara gasade på som vanligt utan att tänka på halkan som nu är här.

Kanske chauffören saknade erfarenhet och inte var 100% fokuserad vid olyckstillfället?
Hur vet du vad som hände på olycksplatsen?
Vet du t.ex. att det inte var bärgaren som kom över på fel sida?
Citera
2021-11-22, 15:03
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Stod i artikeln att det var bussen som kom över i fel körfält.
Citera
2021-11-22, 15:04
Medlem
RadhusRolands avatar
Citat:

Vittnen har beskrivit det att bussen kom över på fel sida och klippte en backspegel på en personbil som låg framför bärgningsbilen, personbilen lyckades väja, men bussen körde rakt in i bärgningsbilen.

Taxibilen bakom bärgaren såg alltihopa, det var han som först ringde 112.
Citera
2021-11-22, 15:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Jag kan säga att bussarna absolut körs med vinterdäck, däremot kanske vissa går med vinterdäck året om.... Åtminstone har jag sett bussar med vinterdäck mitt i sommaren.
Säger dock inget om att just Keolis skulle göra så.

Busstypen ifråga är hemsk i halka, motorn står på vänster sida i princip mellan fram- och mittaxeln. Så viktfördelningen hjälper inte till. Den driver på mittaxeln och styr på bakersta axeln.

Det är en ledbuss och de som driver på släpets axel är ganska jobbiga i halka. Men denna har väl motor fram och driver på mittaxeln?
Citera
2021-11-22, 15:12
Medlem
Har bussen nåt aktivt system typ traction control, antispin etc?
Citera
2021-11-22, 15:17
Medlem
RadhusRolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Har bussen nåt aktivt system typ traction control, antispin etc?

Gissar på att antispinn är standard.

Kameror på bussen bör ju fångat händelseförloppet.

Ett flertal vittnen finns uppenbarligen med.
Citera
2021-11-22, 15:21
Medlem
RadhusRolands avatar
Citat:

Gissar även på att en bärgningsbil är mer lättmanövrerad och är mer kompakt än en ledbuss.

Sen tar jag för givet att bärgare är bättre på att köra än vissa busschaufförer, då dom tex backar mycket och är vana vid att komma fram till knepiga platser mm.
Citera
2021-11-22, 15:38
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är en ledbuss och de som driver på släpets axel är ganska jobbiga i halka. Men denna har väl motor fram och driver på mittaxeln?

Olycksbussen driver på axel 2 ja. Motorn sitter inte "fram" utan sidmonterad i mitten mellan axel 1 och 2.
Citera
2021-11-22, 15:40
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Och du läste inte mitt svar ang tex tunga fordon?
Har du sett en väg där de öppnat upp tvärsnittet så skulle du sett att ytskiktet asfalt sjunkit ner i spåren. Detta görs pga tyngden, inte dubbslitaget.

Om du tror att svaret på vägslitage är dubb så är du okunnig.

Slitaget är snarare en kombination av tunga fordon, dålig bärighet, mjukt och poröst ytlager, frostsprängning av ytskiktet, frostvandring i bärlager, dubbslitage och saltning.

Det är ett problem med frost och is på vägar utanför städerna som tvingar folk att använda dubb eftersom det är enda som funkar.

Titta på avståndet mellan spåren i vägarna, bilar passar in, lastbilar är bredare, dubben sprätter bort mycket material.
Citera
TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2021-11-22, 15:51
Medlem
Diskussioner om trafiksäkerhet, egenskaper hos dubbdäck etc är off topic i denna tråd, som handlar om den aktuella olyckan.

En del inlägg raderade för off topic. Framöver kan varningar komma att utdelas.

/Moderator
2021-11-22, 15:55
En nära anhörig som jobbat i aktuella trafikområdet där denna olycka hände har berättat för mig att h*n inte var ett dugg förvånad då just denna vägsträcka är ökänd med många allvarliga olyckor.

Att man inte har dubb på tunga fordon är meningslöst för dom försvinner rätt omgående. Oftast är det lättare skolbussar som har dubb på drivhjulen. Men sällan linjebussar.

Dessutom bussen i denna olycka är en Volvo Sale som är den absolut mest idiotiska konstruktion någonsin. Motorn på högkant precis framför barnvagnsplatsen, vilket gör att bussen har alldeles för hög tyngdpunkt på vänster sida. Jag har själv kört dom förr i tiden och nej, dom är inte ett dugg roliga i vinterväglag. Det enda som är värre är ledbussar med motor och drivning i släpet.
Citera
2021-11-22, 16:35
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Vittnen har beskrivit det att bussen kom över på fel sida och klippte en backspegel på en personbil som låg framför bärgningsbilen, personbilen lyckades väja, men bussen körde rakt in i bärgningsbilen.

Taxibilen bakom bärgaren såg alltihopa, det var han som först ringde 112.
Det låter inte orimligt.
Jag gissar blixthalka som orsak och därmed för hög hastighet utifrån förutsättningarna, dvs en felbedömning från bussförarens sida.
Det förvånar mig förvisso inte, men de sk trängselvagnarna, med motorn på ena sidan är INTE optimal vid halka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in