Citat:
Ursprungligen postat av
RadhusRoland
Vittnen har beskrivit det att bussen kom över på fel sida och klippte en backspegel på en personbil som låg framför bärgningsbilen, personbilen lyckades väja, men bussen körde rakt in i bärgningsbilen.
Taxibilen bakom bärgaren såg alltihopa, det var han som först ringde 112.
Det var jag som körde bilen/skåpbilen (Citroen Jumpy). Alltså ingen personbil.
Redan innan mötet med bussen uppmärksammar jag att bussen kör nära mittlinjen. Precis vid mötet börjar bussen komma över på mitt körfält. Jag hinner väja lätt åt höger men ändå tar backspegeln i och flyger iväg som en vante.
Sekunden efter tittar jag i andra backspegeln och ser att bussen ligger tvärs över vägen. Tänkte direkt att den hade kört ner i diket eller in i ett träd.
När jag väl vänder om och kommer tillbaka till olycksplatsen ser jag att den har frontalkrockat med bärgningsbilen!!!!...
Personer kommer chockade, gråtandes och skrikandes ut från bussen, vissa med näsblod. Jag försöker kolla omkring vem som är i mest behov av vård. Chauffören till bärgningsbilen hade fått en rejäl smäll i huvudet men gick själv ut ur bilen och satt sig i dikeskanten. Han var vid medvetandet men hade ont i huvudet sa han. Sen ser jag busschauffören som satt fastklämt i bussen av skadorna. Han var vid medvetandet men väldigt chockad. Han sa "jag förstår inte vad som hände, jag måste ha somnat till".
Jag kände mig otroligt maktlös när man inte kan hjälpa en person i den sitsen, det var bara att vänta in brandkår/ambulans för att få loss honom.
Det var ej svår halka som polisen och media uttrycker sig. Nu har jag dock dubbdäck på min bil.
Det kanske var minimalt med halka vid olycksplatsen men ej svår halka.
I detta fall är jag säker på att halkan ej har orsakat denna olycka då bussen sakta kört över i motsatt färdriktning. Allt tyder på att busschauffören slumrat till av någon anledning.