2021-11-22, 12:30
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Du övertolkat en del här. Det finns inget som tyder på att förvärvets fullbordan (ägarförhållandet av fastigheten) är beroende av att Esbjörn får viss tidsbegränsad dispositionsrätt till fastigheten. Det är detta JB 4kap 4§ behandlar. Om de vore beroende skulle det vara ett återgångsvillkor. Förvärvets fullbordan alltså köpet skulle kunna gå tillbaka om han inte skulle få sin rätt och den var inskriven i en köpehandling, läs i detta fall köpebrevet. En sådan begränsning får enligt JB 4 kap 4§ inte vara längre än två år. Dessutom erhålles endast vilande lagfart så länge ett återgångsvillkor är giltigt, se kommentarer till JB 4 kap 6§.

Det som överenskommet om viss tidsbegränsad dispositions rätt är helt utanför själva försäljningen av fastigheterna. Den tidsbegränsade dispositionsrätt Esbjörn fått och är endast ett sätt göra så att Esbjörn vann något och skrev på köpebrevet.
Precis! Avtalet om viss dispositionrätt är mer att likna vid ett hyresavtal.
2021-11-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Precis! Avtalet om viss dispositionrätt är mer att likna vid ett hyresavtal.

Det är ett sätt att se på dispositionsrättsavtalet. Vi vet tyvärr inte hur det är utformat.
2021-11-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hm, begränsad tillgång, innebär kanske att Esbjörn ges möjlighet att måla staketet?

Ja, han verkade ha blivit lurad igen iallafall, antagligen han inte fick läsa igenom kontraktet i lugn och ro innan underskrift.

Det är hemligt vad den begränsade tillgången innebär vad jag förstått?
2021-11-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Finns ett hus på en tomt så ingår båda i det som benämns fastighet.
När man säger fastighet så inkluderar det alltså eventuellt hus och allt annat där på tomten, tomten avser den yttre gränsen av fastigheten.

"Juridiskt sett är en fastighet ett avgränsat markområde inklusive de växter och fasta byggnader som finns på marken. Till fastigheten räknas också fastighetstillbehör, föremål med ett regelbundet användningsområde, så kallat stadigvarande bruk. Det gör att till exempel vattenberedare, elledningar och staket tillhör fastigheten."

https://xn--mklare-bua.se/definition-fastighet?
Det finns ingen i tråden som har påstått att byggnader inte ingår i fastigheten. Men alla fastigheter har inte heller byggnader som Örnie påstår.
2021-11-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Ja, han verkade ha blivit lurad igen iallafall, antagligen han inte fick läsa igenom kontraktet i lugn och ro innan underskrift.

Lurad även av sina vänner alltså. Tragiskt, tur att han får stöd från några på Flashback.
2021-11-22, 13:06
Medlem
Citat:

Lurad igen?
Han har åter skrivit på ett avtal.
Vem gav honom inte chansen att läsa igenom kontraktet, och varför skrev han ens på det i så fall?
2021-11-22, 13:19
Medlem
Q6s avatar
Nu har sjöjuristen Sture 4 dagar på sig att visa att han inte har tagit sig vatten över huvudet då han har till den 26:e på sig att utveckla överklagan.

Vad kan vi förvänta oss?

Drar de tillbaka sin överklagan?

Kommer det in undermåliga bevis så att SH avslår?

Begär de ytterligare förlängning och kommer SH att gå med på detta?

Går de all in på att anklaga Esbjörns fd ombud och kommer in med en stämning till TR och anmälan till Advokatsamfundet ?
2021-11-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Nu har sjöjuristen Sture 4 dagar på sig att visa att han inte har tagit sig vatten över huvudet då han har till den 26:e på sig att utveckla överklagan.

Vad kan vi förvänta oss?

Drar de tillbaka sin överklagan?

Kommer det in undermåliga bevis så att SH avslår?

Begär de ytterligare förlängning och kommer SH att gå med på detta?

Går de all in på att anklaga Esbjörns fd ombud och kommer in med en stämning till TR och anmälan till Advokatsamfundet ?
Jag kommer att svära i kyrkan och påstå att hela det här talet om att ångra överklagan bara är maskirova för att kunna komma ut i media med sin gamla agenda. Notera att Sture sjöfarare sa att han skulle göra en förutsättningslös egen undersökning. När de nu fortsätter, enligt min tro, så kommer han att påpeka att han hittat att Esbjörn blivit lurad för att åter sätta bilden.
Med detta har de åter fått några tillfällen i media med egen styrning av info.

Men visst, jag kan ha fel. Vi får se i slutet av veckan vad som hänt….logiskt borde de ta tillbaka men sen när har rättshaverister agerat logiskt?
2021-11-22, 13:32
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag kommer att svära i kyrkan och påstå att hela det här talet om att ångra överklagan bara är maskirova för att kunna komma ut i media med sin gamla agenda. Notera att Sture sjöfarare sa att han skulle göra en förutsättningslös egen undersökning. När de nu fortsätter, enligt min tro, så kommer han att påpeka att han hittat att Esbjörn blivit lurad för att åter sätta bilden.

Men visst, jag kan ha fel. Vi får se i slutet av veckan vad som hänt….logiskt borde de ta tillbaka men sen när har rättshaverister agerat logiskt?

Rättshaveristerna har en förmåga att göra det oväntade som går bortom all logik.
2021-11-22, 13:33
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Det är fullt möjligt att det föreligger så, att det föreligger politiska skäl till att överklaga och dra ut på det hela.
2021-11-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Lurad igen?
Han har åter skrivit på ett avtal.
Vem gav honom inte chansen att läsa igenom kontraktet, och varför skrev han ens på det i så fall?

Han fick kontraktet uppläst med Ebbas folk och sitt nya ombud runt sig och ombads skriva på. Fick tydligen inte ta med sig och läsa igenom det. Absolut dumt att skriva på.

Men det är ju så åldringsbrott funkar, han är ju närmare 83 år gammal.
2021-11-22, 14:35
Medlem
Citat:
Han fick kontraktet uppläst med Ebbas folk och sitt nya ombud runt sig och ombads skriva på. Fick tydligen inte ta med sig och läsa igenom det. Absolut dumt att skriva på.

Men det är ju så åldringsbrott funkar, han är ju närmare 83 år gammal.
Vilket kontrakt menar du?

Jag undrar om du tänker på förlikningsavtalet som Bolin skrev på hos Pernroth Lüllmaa?

Vad är ”Ebbas folk” är det något nytt band typ ”Ebba Grön”?

Har Esbjörn Bolins egna advokater och hans vän Pernroth Lüllmaa utsatt honom för ett brott, läskigt, vilket då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in