Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Ja SD borde alltid kontra Ls olika löjliga utspel och stämmobeslut med lika höga krav. Så nu kan SD acceptera en borgerlig regering som har stöd av L men de skall inte acceptera att L ingår i regeringen. Och de skall kräva att man skall kunna dra in medborgarskap och allt annat L säger nej till.
Så L ställer sig nu på Sabunis sida men samtidigt stoppar de flera av hennes förslag som kommer göra en regeringsbildning där de är inblandade mycket svåra.
https://samnytt.se/tunga-bakslag-for-liberalernas-partiledning/
Ja M/KD är i grunden liberala medans SD ser liberalismen som ett stort problem. Plus att M ser SD som en konkurrent som kan ta över deras roll som det ena ledande partiet för ett block. M är rädda för att hamna i träsket av halvstora stödpartier som V eller C.
Mycket av resonemanget kring L stämmer. Min förhoppning är dock att vi slipper den problematik som L ger i riksdagen när de inte får de nödvändiga 4%.
Jag tror att åtminstone minst 2 valperioder till behövs innan man kan se SD som statsbärande parti. Det är mycket mer troligt att vi får S- och M-regeringar framöver som söker stöd från varandra inkl SD och att småpartiernas stora betydelse minskar.
Speciellt om L, KD och MP ramlar ur riksdagen.
Jag vet att få vill hamna i det läget att SD blir vågmästare och det är därför jag tror att vi faktiskt får se mer samarbete mellan S- och M. Men jag tror att i många sakfrågor så är det faktiskt lättare att få stöd från SD oavsett om man är en S- eller M-regering.
Men oavsett hur det går så ser vi att SD kommer sätta stopp för massinvandringen och att det blir så beror på att det är inte bara SD som ser problemen med den stora massinvandringen utan det gör flera av de andra partierna med. Så jag tror inte det längre kommer bli en så hemskt upplevelse att tillmötesgå SD på den punkten.