2021-11-20, 23:13
Medlem
OliverCromwells avatar
Efter senaste beskedet från L om att de inte tänker släppa fram en regering med SD i, så tycker jag att SD borde svara med samma mynt, alltså att de inte heller tänker släppa fram någon regering där L ingår i.

Och inga tjänstemän ska L heller ha!

Fy fan vad jag är så jävla trött på det där globalist packet. Ut med dom ur Riksdagen! Det är det enda relevanta för mig i nästa års val!
Citera
2021-11-20, 23:16
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Ny Sifo ute!
Sossarna rusar.
Mätningen är gjord efter att Magdalena Andersson valdes till partiledare på kongressen i Göteborg. Enligt Sifos opinionschef Toivo Sjörén kommer väljarna in från flera håll.

– Det handlar både om de som kommer från Vänsterpartiet men också väljare som kommer över blockgränsen, ungefär lika mycket.
Framför allt handlar det om kvinnor under 50 år, säger han. (Kunde man ge sig fan på)
https://www.svd.se/svd-sifo-uppsving-for-s--mitt-i-forhandlingarna

Såssar: 28,9% +2,3
Kommunisterna: 9,3% -1,2
Miljömuppar: 3,6% -0,1
MittenPedofilerna: 8,1% +0,1
Folkpartiet: 2,3% (knappt mätbara snart och irrelevanta) -0,5
De kristna: 4,6% -0,4
Borgarna: 21 -0,9
Sverigepartiet: 20,3% +0,4

Intressant är att kommunisterna tappar så mycket samtidigt som Sossarna ökar så mycket, mitt under förhandlingarna.

Är det det att den delen av väljarkåren vill se en kvinnlig Statsminister till varje pris?

Eller är det något som VPK gör fel med dessa utdragna förhandlingar?
Citera
2021-11-21, 01:49
Medlem
Jirens avatar
Ändå ganska surrealistiskt att sossarna fick +2,3% i den senaste mätningen. Efter 7 år av fullständigt katastrofal (S)amhällutveckling så borde partiet omöjligen kunna öka.

Vad är det för fel på folk?

S lyckads i alla fall inte sno åt sig en enda väljare från SD. Den delen av väljarkåren har genomskådat p(S)ykfallen för länge sedan.
Senast redigerad av Jiren 2021-11-21 kl. 01:52.
Citera
2021-11-21, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ändå ganska surrealistiskt att sossarna fick +2,3% i den senaste mätningen. Efter 7 år av fullständigt katastrofal (S)amhällutveckling så borde partiet omöjligen kunna öka.

Vad är det för fel på folk?

S lyckads i alla fall inte sno åt sig en enda väljare från SD. Den delen av väljarkåren har genomskådat p(S)ykfallen för länge sedan.
Halva ökningen kom från V och den andra halvan från M. Det är nog en effekt av att Löfven har avgått, men det är inte säkert hur länge den effekten kvarstår.
Citera
2021-11-21, 07:12
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Halva ökningen kom från V och den andra halvan från M. Det är nog en effekt av att Löfven har avgått, men det är inte säkert hur länge den effekten kvarstår.
Japp!
Och det ger även en fingervisning vad det gäller M's flirtande med S-väljarna, d.v.s. att "få låna" deras röster....jösses!
Redan då så skrev jag att min känsla var att det var M's förtäckta flirtande med SD-väljare.

Jag tror inte att det är någon "kvinnakraft" som lockar väljare till S. Vi har redan ett flertal partier med kvinnliga partiledare så inget nytt under solen.

Vad jag tror kan ha lockat väljare till S är istället en del av Magdalenas Anderssons retorik, hon lyckades att ge sken av att S skall återta platsen som ett arbetarparti.
En mycket smart aktion var att klippa vingarna på Tro och Solidaritetaktivisterna, något som kanske fick andra aktivister inom partiet att sitta lugnt i båten?
Citera
2021-11-21, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Efter senaste beskedet från L om att de inte tänker släppa fram en regering med SD i, så tycker jag att SD borde svara med samma mynt, alltså att de inte heller tänker släppa fram någon regering där L ingår i.

Och inga tjänstemän ska L heller ha!

Fy fan vad jag är så jävla trött på det där globalist packet. Ut med dom ur Riksdagen! Det är det enda relevanta för mig i nästa års val!

Problemet är väl att de har samma hållning som M/Kd?

L åker nog ut. Men håller med. Inget L i en regering, viktigt att markera. Bör vara ett absolut krav. Alternativt typ att asylorätten avskaffas helt.
Citera
2021-11-21, 07:19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Intressant är att kommunisterna tappar så mycket samtidigt som Sossarna ökar så mycket, mitt under förhandlingarna.

Är det det att den delen av väljarkåren vill se en kvinnlig Statsminister till varje pris?

Eller är det något som VPK gör fel med dessa utdragna förhandlingar?
Jag tror att S-rösterna som tidigare gick till kommunisterna var rena rama missnöjesröster. Magdalena Andersson har signalerat ett återgång till ett mer traditionellt arbetarparti.
Jag tror att det är detta som fick de missnöjda sossarna att återvända hem till "arbetarrörelsen".

Men som sagt var, det är inget annat än ett "signalerande" då skattehöjningar är oundvikliga, knegarnas skattebörda blir tyngre samtidigt som knegarna får mindre och mindre för pengarna.
Citera
2021-11-21, 08:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Äsch. Sett till historien är denna ökning fjuttig för att komma efter ett partiledarbyte.

September 2006 - Persson avgår. 33,7%
Januari 2007 - valberedningen nominerar Mona Sahlin. 41,2%
Peakar med 44,5% i januari 2008

Januari 2012 - Juholt avgår. 24,2%
Februari 2012 - Löfven tillträder. 30,1%
Peakar med 35,6% i maj 2012

Maggan - bara 2 OU inne för November, Sifo och Demoskop.
S-medel i oktober för dessa två OI: 26,6%
Samma medel för november: 27,9%

Den enda hon slår är Juholt när han var i fritt fall.

Korrekt analys, jag tycker vi ska lugna oss tills vi ser hur det går med statsministerförsöket och budgetomröstningen innan vi börjar fokusera på siffror och uppgång, som du skriver för att efterträda någon som var så pass impopulär som Stefan Löven så är ökningen verkligen fjuttig.
Citera
2021-11-21, 10:18
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att S-rösterna som tidigare gick till kommunisterna var rena rama missnöjesröster. Magdalena Andersson har signalerat ett återgång till ett mer traditionellt arbetarparti.
Jag tror att det är detta som fick de missnöjda sossarna att återvända hem till "arbetarrörelsen".

Men som sagt var, det är inget annat än ett "signalerande" då skattehöjningar är oundvikliga, knegarnas skattebörda blir tyngre samtidigt som knegarna får mindre och mindre för pengarna.

Det som kännetecknar bra politik för arbetare är alltså inte skattesänkningar utan höga skatter. Det måste vara något du missförstått där.

S stora problem är att hitta en politik som blidkar V, Mp och C. Det har inte varit enkelt tidigare och det är är inte lättare nu heller då V känns allt mer giriga.
Citera
2021-11-21, 10:49
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Problemet är väl att de har samma hållning som M/Kd?

L åker nog ut. Men håller med. Inget L i en regering, viktigt att markera. Bör vara ett absolut krav. Alternativt typ att asylorätten avskaffas helt.

Som det ser ut just nu kan L mycket väl få sitta i en bred M-ledd regering (M-KD-L).

Därför tycker jag att det är viktigt att SD gör en markering mot L så att inte Kristersson får för sig att han kan ha med L i en regering.
Citera
2021-11-21, 10:51
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Det har du rätt i. Kan mycket väl vara propagandan som slagit igenom.

Media har kört stenhårt med Magda-promotion och att hon är en gammal Persson-protogè osv.

Sådant verkar gammel-gråsossar äta upp.
Citera
2021-11-21, 10:55
Medlem
Citat:
Som det ser ut just nu kan L mycket väl få sitta i en bred M-ledd regering (M-KD-L).

Därför tycker jag att det är viktigt att SD gör en markering mot L så att inte Kristersson får för sig att han kan ha med L i en regering.

Det tycker jag också.

Men M och Kd vill ju inte heller ha med Sd egentligen, de vill inte bli "uppätna" t4or jag utan ha kvar någon relevans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in