2021-11-21, 10:57
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Ny Sifo ute!
Sossarna rusar.
Mätningen är gjord efter att Magdalena Andersson valdes till partiledare på kongressen i Göteborg. Enligt Sifos opinionschef Toivo Sjörén kommer väljarna in från flera håll.

– Det handlar både om de som kommer från Vänsterpartiet men också väljare som kommer över blockgränsen, ungefär lika mycket.
Framför allt handlar det om kvinnor under 50 år
, säger han. (Kunde man ge sig fan på)
https://www.svd.se/svd-sifo-uppsving-for-s--mitt-i-forhandlingarna

Såssar: 28,9% +2,3
Kommunisterna: 9,3% -1,2
Miljömuppar: 3,6% -0,1
MittenPedofilerna: 8,1% +0,1
Folkpartiet: 2,3% (knappt mätbara snart och irrelevanta) -0,5
De kristna: 4,6% -0,4
Borgarna: 21 -0,9
Sverigepartiet: 20,3% +0,4

Man kan ju undra varför det går så svårt med unga kvinnor. Trots att Riks som numera går som tåget på Youtube och är den konservativa högerns mest lyckade mediesatsning någonsin med fyra väldigt smarta och intelligenta unga kvinnor som är kanalens ansikte utåt. Med Rebecca Fallenkvist som frontfigur som har tagit sågningen av vänstern till en ny helt orädd nivå. Men ändå går de få kvinnor som var i högerblocket tillbaka till sossarna.

Man kanske skulle kunna hitta en förklaring genom att tänka på hur man själv skulle reagera om MP eller vänstern lyfter fram flertalet unga killar som börjar styra deras plattformer och ha en liknande roll som tjejerna i Riks. Hade jag bytt till vänstern då? Nej, troligtvis inte, så där kan nog förklaringen finnas
Senast redigerad av catforwardpower 2021-11-21 kl. 11:00.
Citera
2021-11-21, 12:49
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Som det ser ut just nu kan L mycket väl få sitta i en bred M-ledd regering (M-KD-L).

Därför tycker jag att det är viktigt att SD gör en markering mot L så att inte Kristersson får för sig att han kan ha med L i en regering.

Det är förstås viktigt. Men det behövs nog inte. Både L och KD måste göra klart bakåt. Kd har en envis och stark falang som vill tillbaks till Reinfeldts tid. Ebba Busch har dock lyckats hantera denna falang medan Nyamko Sabuni inte har gjort det vilket står partiet dyrt. Många borgerliga väljare röstar ofta på ett borgerliga parti som är en pålitlig partner för att skapa en stabil regering. L skulle bara lägga krokben för den blågula falangen om man ingick i en sådan regering. Det vill inte blågula väljare.
Citera
2021-11-21, 13:24
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det som kännetecknar bra politik för arbetare är alltså inte skattesänkningar utan höga skatter. Det måste vara något du missförstått där.

S stora problem är att hitta en politik som blidkar V, Mp och C. Det har inte varit enkelt tidigare och det är är inte lättare nu heller då V känns allt mer giriga.
Du har missat att den som arbetar och betalar skatt vill se att skatterna resulterar i något positivt.....för den som arbetar och betalar skatt!
Citera
2021-11-21, 13:28
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2018

Detta är ändå rätt fint. MP var överskattade i alla mätningar innan valet

Det vore fint om Trivago mannen kunde gå ut berätta för Malou och nån motsvarande på SVT om de läskiga människor som trängde in i hans hem
Citera
2021-11-21, 13:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är förstås viktigt. Men det behövs nog inte. Både L och KD måste göra klart bakåt. Kd har en envis och stark falang som vill tillbaks till Reinfeldts tid. Ebba Busch har dock lyckats hantera denna falang medan Nyamko Sabuni inte har gjort det vilket står partiet dyrt. Många borgerliga väljare röstar ofta på ett borgerliga parti som är en pålitlig partner för att skapa en stabil regering. L skulle bara lägga krokben för den blågula falangen om man ingick i en sådan regering. Det vill inte blågula väljare.
Så år det nog!
Borgerliga väljare saknar helt enkelt förtroende för L. Jag tror inte att det går att finna en enda moderat som idag skulle kunna tänka sig att stödrösta på L.....inte en chans!
L är och förblir ett "onödigt" parti.
Citera
2021-11-21, 17:20
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Det som kännetecknar bra politik för arbetare är alltså inte skattesänkningar utan höga skatter. Det måste vara något du missförstått där.

S stora problem är att hitta en politik som blidkar V, Mp och C. Det har inte varit enkelt tidigare och det är är inte lättare nu heller då V känns allt mer giriga.
Det var det dummaste jag läst på länge, vi arbetare behöver absolut inte höga skatter. Vi har inte råd att försörja alla importerade bidragstagare och folk som försörjer sig på att administrera deras bidrag!!
Senast redigerad av orrtupp 2021-11-21 kl. 17:23.
Citera
2021-11-21, 22:32
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det tycker jag också.

Men M och Kd vill ju inte heller ha med Sd egentligen, de vill inte bli "uppätna" t4or jag utan ha kvar någon relevans.

L ska förresten inte heller få ha några tjänstemän!
Citera
2021-11-22, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Så år det nog!
Borgerliga väljare saknar helt enkelt förtroende för L. Jag tror inte att det går att finna en enda moderat som idag skulle kunna tänka sig att stödrösta på L.....inte en chans!
L är och förblir ett "onödigt" parti.

De förstör ju för andra för personlig vinnings skull så fyller på så sätt en funktion. Därför som V trilskas också trots att de skulle kunna fusionera med S egentligen.
Citera
2021-11-22, 08:08
Medlem
Citat:

De enda som tjänar på höga skatter är professionella bidragstagare av olika slag (inklusive politiker). En arbetare (som arbetar) bör önska låga skatter vilket ger marginal i ekonomin att bygga upp ett eget sparande (istälklet för att ha sitt sparande i offentlig regi). Det ger ekonomisk frihet och möjlighet att leva ett mer borgerligt liv.

De "rika" kommer aldrig att behöva betala några höga skatter. Inte de mer attraktiv kompetens heller. Det är bara de som inte är tillräckligt rika för att hotet att flytta utomlands bara stannar vid ett tomt hot som kommer att betala de höga skatterna. Alltså arbetarna.
Citera
2021-11-22, 11:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Som det ser ut just nu kan L mycket väl få sitta i en bred M-ledd regering (M-KD-L).

Därför tycker jag att det är viktigt att SD gör en markering mot L så att inte Kristersson får för sig att han kan ha med L i en regering.

Ja SD borde alltid kontra Ls olika löjliga utspel och stämmobeslut med lika höga krav. Så nu kan SD acceptera en borgerlig regering som har stöd av L men de skall inte acceptera att L ingår i regeringen. Och de skall kräva att man skall kunna dra in medborgarskap och allt annat L säger nej till.

Så L ställer sig nu på Sabunis sida men samtidigt stoppar de flera av hennes förslag som kommer göra en regeringsbildning där de är inblandade mycket svåra.

https://samnytt.se/tunga-bakslag-for-liberalernas-partiledning/

Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det tycker jag också.
Men M och Kd vill ju inte heller ha med Sd egentligen, de vill inte bli "uppätna" t4or jag utan ha kvar någon relevans.

Ja M/KD är i grunden liberala medans SD ser liberalismen som ett stort problem. Plus att M ser SD som en konkurrent som kan ta över deras roll som det ena ledande partiet för ett block. M är rädda för att hamna i träsket av halvstora stödpartier som V eller C.
Citera
2021-11-22, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja SD borde alltid kontra Ls olika löjliga utspel och stämmobeslut med lika höga krav. Så nu kan SD acceptera en borgerlig regering som har stöd av L men de skall inte acceptera att L ingår i regeringen. Och de skall kräva att man skall kunna dra in medborgarskap och allt annat L säger nej till.

Så L ställer sig nu på Sabunis sida men samtidigt stoppar de flera av hennes förslag som kommer göra en regeringsbildning där de är inblandade mycket svåra.

https://samnytt.se/tunga-bakslag-for-liberalernas-partiledning/

Ja M/KD är i grunden liberala medans SD ser liberalismen som ett stort problem. Plus att M ser SD som en konkurrent som kan ta över deras roll som det ena ledande partiet för ett block. M är rädda för att hamna i träsket av halvstora stödpartier som V eller C.

Mycket av resonemanget kring L stämmer. Min förhoppning är dock att vi slipper den problematik som L ger i riksdagen när de inte får de nödvändiga 4%.

Jag tror att åtminstone minst 2 valperioder till behövs innan man kan se SD som statsbärande parti. Det är mycket mer troligt att vi får S- och M-regeringar framöver som söker stöd från varandra inkl SD och att småpartiernas stora betydelse minskar.

Speciellt om L, KD och MP ramlar ur riksdagen.

Jag vet att få vill hamna i det läget att SD blir vågmästare och det är därför jag tror att vi faktiskt får se mer samarbete mellan S- och M. Men jag tror att i många sakfrågor så är det faktiskt lättare att få stöd från SD oavsett om man är en S- eller M-regering.

Men oavsett hur det går så ser vi att SD kommer sätta stopp för massinvandringen och att det blir så beror på att det är inte bara SD som ser problemen med den stora massinvandringen utan det gör flera av de andra partierna med. Så jag tror inte det längre kommer bli en så hemskt upplevelse att tillmötesgå SD på den punkten.
Citera
2021-11-22, 11:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag vet att få vill hamna i det läget att SD blir vågmästare och det är därför jag tror att vi faktiskt får se mer samarbete mellan S- och M. Men jag tror att i många sakfrågor så är det faktiskt lättare att få stöd från SD oavsett om man är en S- eller M-regering.

Men oavsett hur det går så ser vi att SD kommer sätta stopp för massinvandringen och att det blir så beror på att det är inte bara SD som ser problemen med den stora massinvandringen utan det gör flera av de andra partierna med. Så jag tror inte det längre kommer bli en så hemskt upplevelse att tillmötesgå SD på den punkten.

De vill ju inte erkänna att de haft fel och att SD haft rätt. De har ju också indoktrinerat folket i 30 år att mångkultur och öppna gränser är bra på alla sätt och att motsatsen är nazism. Så om de svänger är de rädda att förlora de väljarna till alternativ som kör på i gamla fotspår (V, MP, C). Det är därför denna svängning går så långsamt, men M har ju hållit på längst och därför kommit längst. De har ju hållit på sedan Reinfeldt avgick; i 7 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in