2021-11-21, 22:39
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Har du "bevis" på det?

Låter osannolikt att någon skulle göra det då typ samtliga har någon form av mästerskap att toppa formen till.

JVM och SM i all ära men det är man utanför landslaget så vill man ta alla chanser att få åka VC.

Som jag skrev så tror jag Calles eget tyckande är det som väger minst. Det krävs att tränarna också tror på honom för att han ska få åka till Ruka, men om det blir frånfall så är det ju mer givet.
Citera
2021-11-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fetmarkerade: Dyvik sade väl uttryckligen att hon verkligen vill åka distans om hon blir uttagen. Svårt att se hur hon då skulle vilja frånsäga sig den platsen.

Ok, såg inte den. Då hänger det på hur ledningen ser på att hon bara åkte ett av två distanslopp. Jag tror hon får den om hon vill, det finns bra argument för att lägga prio i distansuttagningen på det klassiska loppet. Inte minst med tanke på kommande OS-uttagningar.
Citera
2021-11-21, 22:43
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Det är dock stooooor skillnad på att lätta på träningen och att formtoppa sig. Man klarar av max en formtopp per säsong.

Nja, det är inte så stor skillnad, och det anses bland de lärde att man kan ha 2 toppningar per säsong.
Citera
2021-11-21, 22:45
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Oavsett så bör de väl väga in det i så fall och komma fram till något slags netto-resultat. Om någon är "formtoppad" så lär de vara öppna med det.

En formtoppad åkare som är före fem andra rejält nedtränade åkare med några sekunder ska väl knappast komma undan med det.

Nej precis, det är bla därför som A-landslagsåkarna är prioriterade. För de är alla nedtränade.
Citera
2021-11-21, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
JVM och SM i all ära men det är man utanför landslaget så vill man ta alla chanser att få åka VC.

Som jag skrev så tror jag Calles eget tyckande är det som väger minst. Det krävs att tränarna också tror på honom för att han ska få åka till Ruka, men om det blir frånfall så är det ju mer givet.

Nja, Frida Karlsson är väl ett levande bevis på det. Och Leo har i två dagar i rad nu sagt att OS och JVM är säsongens stora mål, inte att åka VC.
Citera
2021-11-21, 22:50
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ok, såg inte den. Då hänger det på hur ledningen ser på att hon bara åkte ett av två distanslopp. Jag tror hon får den om hon vill, det finns bra argument för att lägga prio i distansuttagningen på det klassiska loppet. Inte minst med tanke på kommande OS-uttagningar.

Det tror jag med, och tycker hon ska ha den också. Men håller med om att hon tog en fräckis med att bara köra en distans i helgen.
Citera
2021-11-21, 22:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Enligt mediauppgifter är det ryska laget till Ruka redan uttaget:

Sprint, klassisk stil
Alexander Bolsjunov
Gleb Retivykh
Alexander Terentyev
Sergey Ustyugov
Sergey Ardashev
Denis Filimonov
Andrey Larkov
Alexander Bessmertnykh

15 km, klassisk stil
Alexander Bolsjunov
Ivan Yakimusjkin
Artem Maltsev
Evgeny Belov
Ilja Semikov
Sergey Ustyugov
Alexey Chervotkin
Andrey Larkov
Alexander Bessmertnykh

Sprint, klassisk stil
Julia Stupak
Tatiana Sorina
Natalia Nepryaeva
Anastasia Faleeva
Olga Kucheruk
Khristina Matsokina
Lilia Vasilieva

10 km, klassisk stil
Julia Stupak
Tatiana Sorina
Natalia Nepryaeva
Yana Kirpichenko
Anastasia Rygalina
Maria Istomina
Lilia Vasilieva

Veronika Stepanova som åkt riktigt bra i fristil i flera lopp nu under november i Finland kommer att få åka i Lillehammer och Davos.
Citera
2021-11-21, 22:51
Avslutad
Citat:
Nja, det är inte så stor skillnad, och det anses bland de lärde att man kan ha 2 toppningar per säsong.

Nej men formtoppar inte mer än en gång per säsong, man går miste om alldeles för många viktiga träningstimmar då.
Citera
2021-11-21, 22:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Nja, Frida Karlsson är väl ett levande bevis på det. Och Leo har i två dagar i rad nu sagt att OS och JVM är säsongens stora mål, inte att åka VC.

Fast om Leo vill åka OS så måste han åka i världscupen och för att bli uttagen till världscupen så måste han åka bra i premiären och för att göra det måste han toppa sig till premiären (alt släppa på träningen inför premiären).
Citera
2021-11-21, 22:55
Avslutad
Citat:
Nej precis, det är bla därför som A-landslagsåkarna är prioriterade. För de är alla nedtränade.

Alla är nedtränade.
Citera
2021-11-21, 22:58
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:

Jo det är hon faktiskt, det har du rätt i.

Ska Leo till OS så var han tvungen att åka bra i Gällivare. U23 kommer def i andra hand men är såklart det stora målet om han inte får åka OS.
Citera
2021-11-21, 22:59
Medlem
Citat:
Nej men formtoppar inte mer än en gång per säsong, man går miste om alldeles för många viktiga träningstimmar då.
Man hör ofta, från elitåkare, att man satsar på 2 formtoppningar på en säsong.
Ofta till Tds och något mästerskap, tiden emellan dessa kan avgöra om man "hinner med" båda.

Sen är det ju självklart att åkare utanför A-lagen måste prestera i början av säsongen för att få chans till VC och i förlängningen till mästerskap.

Såna som redan är mer eller mindre "klara" behöver inte lägga samma vikt på tex en premiär.
Det är självklart min käre Watson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in