2021-11-21, 20:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Varför borde han ha gjort det om han var GM? Det hade gett polisen ännu mer information att gå på.

Fler eventuella motsägelser och detaljer att skärskåda ... Han kunde inte veta vad väktarna skulle säga.

Ibland kan ett fall hänga på en halväten limpmacka ...

Nej, tror knappast att RB ljuger. Däremot är han kanske påverkad av PH?

Kan också vara så att SE inte ville berätta om samtalet för RB, för att riskera sin roll som viktigt vittne. I det skedet visste väl ingen exakt när mordet hade skett ... varför klockslaget 23:20 lät rimligt som tid för utpassering. Då är jag inte för sen i alla fall, tänker SE!
Vadå för motsägelser och detaljer? Kan du ta några exempel på vad det skulle kunna vara?

Om han är GM är han det med mycket knapp marginal. Självklart påtalar man samtalet och hoppas att polisen ska få uppfattningen att samtalet var lite längre än det var. Nej, istället vill han att polisen ska tro att han var ute på Sveavägen TIDIGARE än han var.
Citera
2021-11-21, 20:07
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är märkligt detta med att SE inte nämner Lisbeths skrik, både ur GM- och vittnes-perspektiv.
Likväl som att han bara hör en smäll.
Han kanske kommer ut än senare?

Det är fredagkväll i centrala Sthlm med en del bilar och folk ute.
Normalt sett, även 1986, skriks det en del på avstånd, det är också en del buller och bilar osv.
Många som rör sig ute, exempelvis på Sveavägen, faller in i ngt slags zombie-tillstånd och lär sig filtrera bort olika ljud, även skrik och knallar.
Citera
2021-11-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Normalt sett, även 1986, skriks det en del på avstånd, det är också en del buller och bilar osv.
Många som rör sig ute, exempelvis på Sveavägen, faller in i ngt slags zombie-tillstånd och lär sig filtrera bort olika ljud, även skrik och knallar.

Dom andra vittnen reagerar ju på samma avstånd tillomed Två kvinnor flera hundra meter bort...samt NF..

Så att inte Engström ska märka något tydligt på så kort avstånd o dessutom på väg i den riktningen är märkligt..
Citera
2021-11-21, 20:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vadå för motsägelser och detaljer? Kan du ta några exempel på vad det skulle kunna vara?

Om han är GM är han det med mycket knapp marginal. Självklart påtalar man samtalet och hoppas att polisen ska få uppfattningen att samtalet var lite längre än det var. Nej, istället vill han att polisen ska tro att han var ute på Sveavägen TIDIGARE än han var.

Ja, precis! Han verkar mer mån om sin roll som vittne än rädd för att bli anklagad som GM.

En detalj har jag redan nämnt: "keps med öronlappar" (väktarna) och "keps utan öronlappar" (SE).

Men SE, om han var GM, kunde knappast räkna med att väktarna skulle bli hörda först tre månader senare, och inte heller kunde han veta vad de skulle säga, så varför riskera att peka ut fler vittnen.

Tänk om de hade sagt att han luktade krutrök och hade blodstänk på rockärmen.

Plus att handledsväskan hade något som putade ut likt en inlagd raggsocka i en pudelrocksbyxa.

Att återvända till några som man just träffat, efter ett dåd, måste vara ytterst riskabelt.
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-21 kl. 20:32.
Citera
2021-11-21, 20:31
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

Ungefär samtidigt gör en cheva-van och en taxibil en u-sväng och parkerar längs trottoaren.
Jeppsson står inne på Tunnelgatan en bit från bruset på Sveavägen Lisbeth mot sig. Är yngre. Och vet att han bevittnar ett brott.

Det saknas inbland en sorts inlevelse för hur olika människor reagerar och vad de lägger märke till. Det blir lätt digitala pappersresonemang som kan leda fel. (Se t ex GW vs Aner i svt, var det 89-90?, när Aner fastnar i detaljer kring vilken ambulans som körde när)

Jag tror mycket väl SE kan ha skarvat (givet hans person) när han ville få det till att han var så nära och höll på att snubbla över kroppen samt att ingen tog initiativ - men han minsann gjorde det. (Att "han inte såg någon som tog initiativ" kan absolut tolkas som att det var andra på plats. ) Han berättar att han minsann haft utbildningar i första hjälpen på Skandia!

Vi har nog alla träffat på en sådan karaktär i föreningar eller på jobbet.

Tidsmässigt kan dessutom mycket flyta ihop när det återberättas.
Senast redigerad av StuG 2021-11-21 kl. 20:36.
Citera
2021-11-21, 20:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dom andra vittnen reagerar ju på samma avstånd tillomed Två kvinnor flera hundra meter bort...samt NF..

Så att inte Engström ska märka något tydligt på så kort avstånd o dessutom på väg i den riktningen är märkligt..

Hur länge hade han jobbat på Skandia och hur ofta hade han gått där kvällstid?

Antagligen har han hört en del oväsen, skrik och annat under årens lopp.

Till skillnad från NF och kvinnorna skulle han dessutom med sitt tunnelbanetåg, och var lite sen.

Då kan knappt Stålmannen stoppa en ...
Citera
2021-11-21, 20:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Sanslös gissning (från SE i rollen som GM) då på att Lisbeth missuppfattat hans mörka rock för "mörkblå täckjacka".
Efter alla spretande signalement och felaktigheter i medierna första dagarna så är det totalt osannolikt att han skulle använda denna uppgift genom att ha pusslat mellan två nyhetssändningar...
Jag var väl mer nyfiken här på vad du själv tror det är som får Lisbeth att säga att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka, och jag kan alltså tänka mig åtminstone tre möjliga förklaringar:

1. Lisbeth tittade först på Anders B, som hade mörkblå täckjacka, och misstog då honom för att vara gärningsmannen.

2. Lisbeth såg SE springa in i gränden, och misstog då hans långa mörka fladdrande rock för att vara en mörkblå täckjacka.

3. Lisbeth såg den alternative gärningsmannen, dvs. han som i så fall ännu inte har hittats. Han hade mörkblå täckjacka.
Senast redigerad av Draifos 2021-11-21 kl. 21:30.
Citera
2021-11-21, 20:44
Medlem
Citat:
Hur länge hade han jobbat på Skandia och hur ofta hade han gått där kvällstid?

Antagligen har han hört en del oväsen, skrik och annat under årens lopp.

Till skillnad från NF och kvinnorna skulle han dessutom med sitt tunnelbanetåg, och var lite sen.

Då kan knappt Stålmannen stoppa en ...

Har också ibland tänkt att han hade bråttom men han verkade ha lite tid trots allt...

Det var ju långt ifrån alla personer på brottsplatsen som stannade länge ...

Några frågade bara vad som hänt o gick sen vidare...

Men inte Engström han gjorde en del saker på brottsplatsen o stannade i 15min utan att få något av det han gjorde bekräftat...
Citera
2021-11-21, 20:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Har också ibland tänkt att han hade bråttom men han verkade ha lite tid trots allt...

Det var ju långt ifrån alla personer på brottsplatsen som stannade länge ...

Några frågade bara vad som hänt o gick sen vidare...

Men inte Engström han gjorde en del saker på brottsplatsen o stannade i 15min utan att få något av det han gjorde bekräftat...

Ja, han beslöt sig för att ta nattbussen istället, enligt ett förhör ...

Han bekräftades av JA, han bekräftas av att han såg LJ och han bekräftades av de på Skandia.

Hur kunde han berätta så mycket av vad som hade hänt redan runt kl. 23:40, om han inte varit där?

Plus en del andra saker som sägs i förhören, som antagligen endast ett vittne kan ha sett:

HJ med den vita taxibilen, AB:s tillstånd och skägg, LP:s utflykter och var den första polisbilen stannade.

Ja, tänk om SE bara fortsatt likt en T-1000 mot sitt tunnelbanetåg. Tänk om han bara klivit förbi.

Då hade han försvunnit ut i natten och vi hade diskuterat något helt annat istället. Med samma övertygelse.
Citera
2021-11-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ja, han beslöt sig för att ta nattbussen istället, enligt ett förhör ...

Han bekräftades av JA, han bekräftas av att han såg LJ och han bekräftades av de på Skandia.

Hur kunde han berätta så mycket av vad som hade hänt redan runt kl. 23:40, om han inte varit där?

Plus en del andra saker som sägs i förhören, som antagligen endast ett vittne kan ha sett:

HJ med den vita taxibilen, AB:s tillstånd och skägg, LP:s utflykter och var den första polisbilen stannade.

Ja, tänk om SE bara fortsatt likt en T-1000 mot sitt tunnelbanetåg. Tänk om han bara klivit förbi.

Då hade han försvunnit ut i natten och vi hade diskuterat något helt annat istället. Med samma övertygelse.

Dock läste jag hans första förhör med polisen 1mars..

Mkt torftigt måste jag säga..

När han läste på lite mer så blev hans iakttagelser också mkt bättre...
Citera
2021-11-21, 21:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Vad är det som säger att det berodde på SE? Han lyckades inte komma fram på de uppgivna numren, påstår han, utan fick berätta för en polisman som inte satt vid tipstelefonen. Denna polis kanske inte hade så mycket tid att lägga på detta samtal? Plus att många ringde ...

Dessutom ger han ju numren så att polisen ska kunna kontakta honom, om de har funderingar.

Utifrån vad väktarna berättar kan SE säga en hel del av vad som hände och hur det såg ut, redan dag 0.
Citera
2021-11-21, 21:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

1 mars tipsar SE polisen om att han sett en man på Tunnelgatan efter mordet. Det är inget förhör och bör alltså inte innehålla mer än tipset och omständigheter runt tipset.

Det verkar många som tror på SE som GM ha lite svårt att ta in.

Att kalla detta "Mkt torftigt" säger mer om de som säger det än de tror. Ett "spaningsuppslag" är till sin natur av naturliga orsaker "torftigare" än ett fullskaligt förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in