Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Som GM borde(för att inte säga måste) han likt närmaste vittnet AB och LJ hört att Lisbeth skrek.
Att han inte nämner uppgiften kan verka märkligt i skenet av alla 10-20-30 lögner han drar. Denna borde vara enkel.... men lätt för oss att säga bakom tangentborden.
Som vittne 5-6 sekunder "ifrån" borde han självklart hört skriket han med.
Han som hela tiden verkar vilja placera sig så nära mordet som möjligt missar hennes skrik där direkt efter skotten eller mer rätt hans avgasknall.
Utifrån detta och med alla andra uppgifter om att det var "folk på plats" gör det rätt tydligt att han inte kan ha varit framme så snabbt som han uppfattar.
Likt många andra...som uppfattar sig som "bland de första".
Bengt Palm, Vallin(som kanske var först?)...
Hage upplevde sig som först, men hennes och Karin J.'s vittnesmål talar om att Glantz var där innan.
etc.
För egen del tycker jag det verkar som att han var framme runt 20 sekunder efter skotten, eftersom han betraktar situationen i 15-20 sekunder, och sedan får syn på LJ. Borde han ha hört skriket ändå?
Har inte folk snokat i hans sjukhusjournaler? Hade han full hörsel, var han ens högerhänt, o.s.v. ?
Angående vem som var framme först: Körde HJ då mot rött, för det var väl i hans bil som SG satt? På JA och LL låter det som att de var tvungna att invänta att det slog om till grönt före u-svängen.
Å andra sidan stod HJ:s bil redan parkerad vid mordplatsen när de kom runt.
IM beskriver förloppet, dessvärre först den 14:e mars, möjligen påverkad av uppgifter i media:
"Nej vad som skedde efter skottet så rusade människor till, det var en taxi som, som jag uppfattade det, stod på så att säga min sida av Sveavägen och svängde runt [varpå någon sprang ur bilen: SG?]. Det var en ung kvinna som sprang till och sen började folk komma med en gång."