Citat:
Du har lite mer tilltro till vaccinerna en vad jag har. 80+, de som har störst risk att avlida, skyddade vaccinet bara till en viss del när det gällde alfan och det skyddar ju knappast bättre när det gäller deltan. Vill vi skydda de äldre är nog inte att vaccinera de som nåldynor lösningen. Sveriges Television länkar till ett uttalande som Hans Kluge gjorde 4:e november.
Citat från WHO:
Jag är glad att en repressentant för WHO nu förespråkar påfyllnadsdoser. Tidigare har WHO varit fientliga till påfyllnadsdoser, eftersom WHO hellre vill omfördela doserna till andra delar av Världen. Jag förstår behovet av global solidaritet. Men: Någonting är galet när WHO vill omfördela doser från hårt drabbade länder, och ge doserna till länder som har klarat sig mycket lindrigare. WHO har ställt sig på fattiga problemländers sida, och försummat européerna.
Har WHO nu ändrat inställning till påfyllnadsdoser? Eller är det bara Hans Kluge's personliga åsikt att påfyllnadsdoser behövs.
Jag instämmer i Hans Kluges uppfattning att förebyggande åtgärder kan vara ett sätt att bevara folkets friheter. Genom att agera tidigt, så kan man försöka undvika brutala inskränkningar av friheten längre fram. Men jag undrar: är det möjligt att hålla smittspridningen nere i nuvarande läge? Eller behöver vi acceptera smittspridningen, och istället satsa på att skydda riskgrupperna? Kan den viktigaste förebyggande åtgärden vara att ge riskgrupperna dom vaccindoser som dom behöver?
Innan det fanns vaccin, så var det hänsynslöst att acceptera smittspridning. Men efter vaccineringen, så ser jag annorlunda på det.
Citat från WHO:
Statement by Dr Hans Henri P. Kluge, WHO Regional Director for EuropeEuropa har återigen blivit smittspridningens epicentrum. Jag vill kommentera några delar av Hans Kluges uttalande. Jag instämmer i att vaccinerna är en stor framgång. Det är tydligt att flest dödsfall inträffar i dom länder som har vaccinerat minst andel av sin befolkning.
4 November 2021
Good morning, good afternoon,
Today, every single country in Europe and central Asia is facing a real threat of COVID-19 resurgence, or already fighting it. The current pace of transmission across the 53 countries of the WHO European Region is of grave concern. COVID-19 cases are once again approaching record levels, with the more transmissible Delta variant continuing to dominate transmission across Europe and central Asia.
...
Last week, Europe and central Asia accounted for 59% of all cases globally and 48% of reported deaths. Cumulatively, there are now more reported cases – 78 million – in the European Region than in South-East Asia, the Eastern Mediterranean, the Western Pacific and Africa combined.
We are, once again, at the epicentre
We see increasing trends across all age groups. Of most concern is the rapid increase in the older population groups since week 38, which is translating into more people with severe disease and more people dying. Currently, 75% of fatal cases are in people aged 65 years and above.
Hospitalization admission rates due to COVID-19 more than doubled in 1 week, based on WHO/Europe’s latest data.
...
So why have Europe and central Asia been experiencing soaring cases for 4 consecutive weeks? There are 2 reasons: 1) insufficient vaccination coverage, and 2) the relaxation of public health and social measures.
1) Vaccines continue to save thousands upon thousands of lives
Despite near-record COVID-19 cases, new deaths are at approximately half the peak levels. This reflects the life-saving effects of vaccines and the herculean task of health authorities, the health workforce and communities to develop, administer and accept vaccines. One billion doses have now been administered in Europe and central Asia.
...
We need to make sure countries with low vaccination coverage among priority groups increase their coverage. Authorities are encouraged to offer an additional dose to moderately and severely immunocompromised people 1 to 3 months after they complete the primary vaccination series, and to consider offering an additional dose of COVID-19 vaccine to all people over the age of 60.
In addition, I continue to urge countries to show global solidarity through sharing of doses.
Hospitalization rates in countries with low vaccine uptake are markedly higher and rising more quickly than in those with higher uptake. Most people hospitalized and dying from COVID-19 today are not fully vaccinated.
...
2) Relaxing of public health and social measures
Vaccines are our most powerful asset – if used alongside other tools. Reliable projections show that if we achieved 95% universal mask use in Europe and central Asia, we could save up to 188 000 lives of the half a million lives we may lose before February 2022.
Testing, contact tracing, ventilation in indoor spaces and physical distancing remain part of our arsenal of defences, next to the rapid, fair and generalized uptake of vaccines by everyone eligible.
...
Preventive measures, when applied correctly and consistently, allow us to go on with our lives, not the opposite. Preventive measures do not deprive people of their freedom, they ensure it. In other words, the best way to avoid lockdowns – which are an absolute last resort – is to apply such measures and keep COVID-19 transmission low.
...
Ultimately, we are only getting out of this pandemic if politicians, scientists and the public work together. We need to stay cautious, act early on any change and stay ahead of the virus.
Thank you.
Jag är glad att en repressentant för WHO nu förespråkar påfyllnadsdoser. Tidigare har WHO varit fientliga till påfyllnadsdoser, eftersom WHO hellre vill omfördela doserna till andra delar av Världen. Jag förstår behovet av global solidaritet. Men: Någonting är galet när WHO vill omfördela doser från hårt drabbade länder, och ge doserna till länder som har klarat sig mycket lindrigare. WHO har ställt sig på fattiga problemländers sida, och försummat européerna.
Har WHO nu ändrat inställning till påfyllnadsdoser? Eller är det bara Hans Kluge's personliga åsikt att påfyllnadsdoser behövs.
Jag instämmer i Hans Kluges uppfattning att förebyggande åtgärder kan vara ett sätt att bevara folkets friheter. Genom att agera tidigt, så kan man försöka undvika brutala inskränkningar av friheten längre fram. Men jag undrar: är det möjligt att hålla smittspridningen nere i nuvarande läge? Eller behöver vi acceptera smittspridningen, och istället satsa på att skydda riskgrupperna? Kan den viktigaste förebyggande åtgärden vara att ge riskgrupperna dom vaccindoser som dom behöver?
Innan det fanns vaccin, så var det hänsynslöst att acceptera smittspridning. Men efter vaccineringen, så ser jag annorlunda på det.
Av de (80+) som blev smittade första halvåret 2020 alltså med alfan avled 21%av de ovaccinerade och 15% av de vaccinerade.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Blir de som är 80 år smittade av covid minskar inte risken att avlida ens med hälften och det var med alfan. Skyddar vaccinet 80+ mot deltan överhuvud taget?
Jag kan inte se något som tyder på att vaccinera äldre skulle kunna skydda de.
För vecka 43 har hittills 30 bekräftade fall rapporterats avlidna. Av dessa var 4 ovaccinerade, vilket motsvarar 13 procent.https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Om 87% av alla som avlider är fullvaccinerade och vi har drygt vaccinerat 68,68% av befolkningen, fungerar vaccinet då?
Om det fungerar, för jag skriver om, fungerar det bra, kan vi lita på at det kan skydda oss? Eller är vaccinet en stor jävla besvikelse?
Däremot verkar vaccinet ha en viss effekt på medelålders personer, så vi kan minska belastningen på sjukvården en del med vaccinet. Kanske nästan halvera belastningen.
Hittills har 21 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 45, föregående tre veckor var medeltalet 15 patienter per vecka. Utav dessa var 9 personer ovaccinerade, vilket motsvarar 43 procent.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-11-21 kl. 20:22.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-11-21 kl. 20:22.