2021-11-21, 18:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ok. Då kan han haft kännedom om området sedan tidigare av annan anledning än att just reka. Oavsett har han haft någon typ av plan, för det är väl ingen genomfartsväg?

Kommer man norrifrån på väg 108 och ska till Ystad eller tvärtom så är det den vägen till exempel google maps rekommenderar.
Citera
2021-11-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fyndplatsen ligger i ett strövområde, kan han tidigare ha varit där i ett sådant ärende?

Jobbat med att bygga något vid ridgymnasiet, ett ridhus kanske? Kommer man med båt från Polen till Ystad är Fjälltoftavägen en genväg till ridgymnasiet.
Bökeberg ligger näära Torup. Av oss som bor i Skåne även kallad Bokskogen. Strövområden, vandringsslingor, utflyktsplatser etc är populära. Men man följer oftast slingorna (stigarna, lederna). Säkert kände maken till området redan innan.
Senast redigerad av Picasso2 2021-11-21 kl. 18:56.
Citera
2021-11-21, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Med tanke på valet av plats förefaller det som han rekat tidigare. Det är väl inte ett ställe man bara råkar hitta?

Jag tror inte han rekat platsen innan. Själv är jag inte från trakten utan utgår från kartbilder.

Nog måste man kunna hitta ett bättre ställe än 100 meter från ett lantbruksgymnasium med ryttarsällskap som ska ut på turer. Visserligen är det staket mot landsväg 108 men helt öppet från den mindre grusvägen. Kroppen låg placerar 20-50 meter från vägen. Konstigt att den inte hittades tidigare.

Jag tror att han varit på platsen tidigare. Kanske badat med sonen i Yddingesjön.
Min teori är att han ströp och lämnade henne vid Oxie. Säger till sonen att hon träffat en kompis och därefter kläcker iden att han vill få det att se ut som hon åkt till Polen.

Hans mål är att placera väskan i Ystad men måste dumpa kroppen så fort som möjligt och väljer då första bästa obebodda avfart från landsväg 108.
Citera
2021-11-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror inte han rekat platsen innan. Själv är jag inte från trakten utan utgår från kartbilder.

Nog måste man kunna hitta ett bättre ställe än 100 meter från ett lantbruksgymnasium med ryttarsällskap som ska ut på turer. Visserligen är det staket mot landsväg 108 men helt öppet från den mindre grusvägen. Kroppen låg placerar 20-50 meter från vägen. Konstigt att den inte hittades tidigare.

Jag tror att han varit på platsen tidigare. Kanske badat med sonen i Yddingesjön.
Min teori är att han ströp och lämnade henne vid Oxie. Säger till sonen att hon träffat en kompis och därefter kläcker iden att han vill få det att se ut som hon åkt till Polen.

Hans mål är att placera väskan i Ystad men måste dumpa kroppen så fort som möjligt och väljer då första bästa obebodda avfart från landsväg 108.
Låter plausibelt. Det är dessutom på vägen mot Ystad. Den lilla avstickaren tar inte många minuter att svänga av från 108:an. Han kan ha kört ner mot Ystad, dumpat kroppen i Bökeberg, sen slänga väskan vid macken Ystad. Därefter kör han västerut och styr sedan upp mot Malmö. En resa på säg... 10-ish mil. Har inte full koll på milen där. Fast E65 känns mer riktig än 108. Om man åker från Malmö. 108:an åker man från Lund och Staffanstorp.
Senast redigerad av Picasso2 2021-11-21 kl. 19:07.
Citera
2021-11-21, 19:03
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Undrar om han var bekant med området eller om platsen var helt slumpmässigt vald?
Och väskan….åkte han hela vägen till Ystad bara för att plantera den där? Hade han redan gjort sig av med kroppen då eller irrade han planlöst runt? Bad han någon att göra sig av med väska på väg mot färjan?
Med den bakgrund vi har är det i a f inte troligt att det handlar om en olycka som slutade illa. Jag tror på någon form av planering.

Jag tror panik, tänkte dra till Polen men ångrade sig, behövde tanka, såg väskan och slängde den.
Citera
2021-11-21, 19:04
Medlem
sybels avatar
Citat:

På något vis skaver tanken att han lämnat kroppen i Oxie för att återvända senare. Ett riskabelt företag.
Citera
2021-11-21, 19:07
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det låter som en rimlig teori.

Badat, vandrat eller fiskat är rimliga förklaringar till att han kan ha känt till området sedan tidigare.

Han tycks ha varit på utflykter i naturen lite varstans om man tittar på bilder som han har lagt upp på Facebook, Dalby stenbrott och något som kan vara Kullaberg, så varför inte Bökeberg.
Citera
2021-11-21, 19:11
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

I stort sett alla i Malmö (kanske alla skåningar) har varit i Bokskogen i alla fall. Malmöskolorna tar ofta barnen dit på utflykter t.ex. Det hade i alla fall inte varit så konstigt om han varit i närheten förr. Det finns också någon allmän humor runt att det finns dumpade kroppar i Bokskogen.
Citera
2021-11-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Bökeberg ligger näära Torup. Av oss som bor i Skåne även kallad Bokskogen. Strövområden, vandringsslingor, utflyktsplatser etc är populära. Men man följer oftast slingorna (stigarna, lederna). Säkert kände maken till området redan innan.

Bokskogen ligger i Svedala kommun och är ett mycket fint friluftsområde.

https://www.matutflykter.se/torups-slott-och-bokskogen/

https://skane.naturskyddsforeningen.se/hittaut/sydvastra-skane/torupbokskogen/
Citera
2021-11-21, 19:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Då kan jag tycka att det är ett märkligt val av plats, men stress och tidspress kanske gjorde att han tog första bästa.
Citera
2021-11-21, 19:13
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag tror panik, tänkte dra till Polen men ångrade sig, behövde tanka, såg väskan och slängde den.

Nej, det tror jag inte att han tänkte fly till Polen. Han hade tid att tänka medan han körde hit och dit och då kan kom på hennes förflutna och placerade väskan. Det var korkat. När jag läste om väskan då blev jag totalt övertygad att hon stack inte frivilligt.
Citera
2021-11-21, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.allabolag.se/720907ULUH/ratzman-cezary-rafal

Ok. Glömde att kolla på denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto