2021-11-21, 01:49
Medlem
Treantprotectors avatar
säg som det är, allt handlar om dig
Citera
2021-11-21, 11:16
Medlem
MarlonBrandys avatar
Jag skulle aldrig kunna bo ihop med en missbrukare. Vare sig det är alkohol, narkotika eller socker.

Det är mer socker i en brödskiva än i en chokladkaka. Eller i motsvarande mängd pasta, potatis eller ris jämfört med choklad. Inte för att för den skull chokladen skulle vara nånting nyttigt.

För den övervägande majoriteten av människor utan hormonstörningar är övervikt ett personligt val man gör. Man vill helt enkelt inte välja bort sin kost utan prioriterar den före fettvalkarna.
Citera
2021-11-21, 11:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
ja... Gör en enkel bildsökning
Tydlighet kan vara ett sätt mot förnekelse - stora speglar och den här schematiska bilden. Om det inte är för hårt.
Citera
2021-11-21, 11:59
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Att som make agera personlig tränare till en fru som inte vill/mäktar gå ner i vikt och ”kontrollera” antal steg varje dag tror jag är en mindre bra idé. Är nog bättre med en personlig tränare på gymmet som lägger upp ett program.

Finns ingen vilja kan hon få världens bästa tränare utan effekt.
Citera
2021-11-21, 12:15
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Det är inte lätt att göra, det krävs mod även från dig att ryta ifrån. Men i mitt fall så hade morsans supande hållit på så länge och jag hade hela tiden försökt att prata med henne men då blev hon arg och då släppte jag det bara.

Men sen en vacker dag så insåg jag att jag måste ryta i av bara fan. Jag tänkte att en människa måste hållas ansvarig för sina handlingar och jag hade låtit morsan kommit undan med sitt supande alldeles för lätt tidigare.

Sagt och gjort, när jag röt i så var jag riktigt elak och påtalade att hon kommer supa ihjäl sig. Jag sa att jag inte ville ha en morsa som var alkoholist. Jag skrek till henne att då kan du sitta där själv i din lägenhet och supa ihjäl dig för jag kommer inte att hälsa på nå mer.

Det där var nått som hon behövde höra för att kunna fatta att hon hade allvarliga problem. För i hennes värld så hade hon ju inga problem, hon bara förnekade det hela tiden.

Mitt utbrott fick henne att förstå att hon hade stora problem när det väl fick sjunka in.

Sen är jag ju som sagt på henne lite då och då för att påminna henne om detta. För hon behöver bli påmind så att hon inte åket dit igen.

Vissa säger ju att man inte kan göra nått åt en alkis, utan det är de själva som måste bestämma att de vill sluta. Jag köper inte detta resonemang, man kan som sagt göra som jag gjorde.

Jag misstänker detta kräver en bra relation mellan dig och din mamma. Hon hade troligen inte brytt sig om att du vrålar och tar i mot henne utan bara uteslutit dig från sitt liv annars. Det är ju lite därför många argument spårar ur online och ingen tar till sig något av den andra. För det finns varken respekt, kärlek eller ens ett ansikte att bry sig om slumpmässigt folk i mellan.
Citera
2021-11-21, 12:54
Medlem
jesussugers avatar
Hittar du rätt hål bland alla valkar?

eller är det så att du är en feeder och tänder på att hon blir fetare och fetare?
Citera
2021-11-21, 13:27
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarlonBrandy
Det är mer socker i en brödskiva än i en chokladkaka.

Skulle vara intressant att veta vilken brödskiva du menar som har mer socker än en chokladkaka.

Jag tog ett par välkända brödsorter och chokladkakor och jämförde.
(Brödet är innehåll per skiva, och chokladkakorna väger 50-100 g)

Roast'n Toast (1 skiva): Kolhydrater 18,5 g, varav sockerarter 1,9 g
Pågen Jättefranska (1 skiva): Kolhydrater 19,7 g, varav sockerarter 1,7 g

Marabou Mjölkchoklad (100 g): Kolhydrater 58,5 gram, varav sockerarter 59 gram
Snickers (50 g): Kolhydrater 30,25 g, varav sockerarter 25,6.
Senast redigerad av Cindell 2021-11-21 kl. 13:36.
Citera
2021-11-21, 14:33
Medlem
oralzinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannybanny
Förr var det vanligt att hålla ihop för barnens skull, de trodde så då. Att det var det bästa. Men all forskning som idag finns är tydlig med att det kan skada barnen enormt att låta barnen växa upp med föräldrar som har en dålig eller kärlekslös relation. Depression, ångest, dålig självkänsla, missbruk mm.
Sen skadar det ju barnen också att mamman är sjuk av dålig hälsa och inte tar hand om sig. Risken att barnen själva hamnar i samma situation ökar.
Du får väl hjälpa henne med det praktiska kring hus? Bor barnen där varannan vecka var du ju ansvar över att de har ett fungerande hem.
Tror det blir krångligt att ni vuxna ska flytta på er varannan vecka däremot kan ju isåfall hon flytta till lägenhet om hon vill så bor barnen där varannan vecka.

Sen får du ju fundera på hur du lägger upp det att göra slut på relationen. Försök vara ödmjuk.
Låter som ett ganska bra skarvande. Forskning visar att det i de flesta fallen är bättre att hålla ihop.
Citera
2021-11-21, 15:02
Medlem
Ålder? Kan det vara problem med hormoner/ tidigt klimakterie?. En del kvinnor påverkas mycket negativt. Stort sötsug är ett symptom.
Citera
2021-11-21, 15:25
Medlem
muchogracias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Min fru. Pigg och glad, har blivit trött och grinig. Gått upp ca 40 kg på 4-5 år. Somnar alltid i soffan, snarkar högt. Luktar svett, BMI på 40. Typ 100 kg på 160 cm. Hon har liksom hängmage nu. Är så tragiskt och hemskt. Törs inte tänka på hur mycket hon kommer våga om ytterligare 5 år. Men det värsta är att hon redan nu har diabetes typ 2, fettlever, högt blodtryck, sömnapné...

Hur fan ska man göra? Har försökt prata med henne under årens lopp men det är så känsligt och hon blir extremt arg. Jag tror jag har gett upp. Står ut några år till för barnens skull eftersom vår lilla bara är 6 år. Om ca 5 år tänker jag att det kanske är dags att bryta upp. Då är barnen så stora att de fixar det bättre än de skulle göra nu.

Samtidigt, jag älskar henne och vill rädda henne från det här hemska som tagit över hennes kropp. Det här beroendet. Den här "cancern". Men hur? Hon skulle behöva en gastric bypass eller dyl. Men det är ett stort ingrepp som gör att man inte längre kan äta normala portioner. Dvs gå på restaurang osv är inte att tänka på...

Har ångest. Vill bara att hon ska bli sitt gamla jag. Förstår verkligen hur det är att se sina nära och kära gå under i missbruk.

Hon är olycklig med dig, att tänka tidsram och på barnen för att göra slut säger det mesta.
Citera
2021-11-21, 16:12
Medlem
MarlonBrandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Skulle vara intressant att veta vilken brödskiva du menar som har mer socker än en chokladkaka.

Jag tog ett par välkända brödsorter och chokladkakor och jämförde.
(Brödet är innehåll per skiva, och chokladkakorna väger 50-100 g)

Roast'n Toast (1 skiva): Kolhydrater 18,5 g, varav sockerarter 1,9 g
Pågen Jättefranska (1 skiva): Kolhydrater 19,7 g, varav sockerarter 1,7 g

Marabou Mjölkchoklad (100 g): Kolhydrater 58,5 gram, varav sockerarter 59 gram
Snickers (50 g): Kolhydrater 30,25 g, varav sockerarter 25,6.
Då ska jag be att få förtydliga mig. Det finns givetvis olika sorters choklad och olika sorters bröd.

Jag brukar köpa 100 g Lindt 70% mörk choklad, den innehåller 34 g kolhydrat som omvandlas till glukos i kroppen.

Det bröd jag har i skafferiet är Garant Maltigt Rågbröd, 100 g innehåller 46 g kolhydrat som omvandlas till glukos i kroppen.

Ett sådant bröd väger 70 g, så det blir då faktiskt bara 32,2 g kolhydrat.

Så ja, jag hade lite fel. En 70 g brödskiva av detta bröd ger bara nästan lika mycket socker i kroppen som en 100 g Lindt Chokladkaka.
Citera
2021-11-21, 18:07
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Hittar du rätt hål bland alla valkar?

eller är det så att du är en feeder och tänder på att hon blir fetare och fetare?
Det är kanske det som har blivit problemet, han tar sig inte in längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in