2021-11-15, 10:08
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Det är väl klart att ett vapens precision beskrivs med en vinkel. Hur skulle det annars beskrivas. Säger jag 1 MOA vert du ju direkt hur vapnet presterar på 100 metert och tusen meter. Men jag och min klubb kanske är lite amerikaniserade då vi skjuter mycket AR15 osv. Hänger du mycket på AR15.com så är det MOA som används.

Men Jesus... du förstår verkligen inte vad jag påpekar. Skillnaden mellan mått och vad måttet ska beskriva.

Egenskaper man beskriver
Precision
Hastighet
Vikt
Intelligens

Måtten man använder för att beskriva egenskaperna med
MOA
Km/h
Kilo
IntelligensKvot

Ska du påpeka att ett vapen har bättre egenskaper än ett annat använd då namnet på egenskapen som du vill hänvisa till, istället för måttenheten. Säg för i Guds namn Precision när du menar precision. Allt ditt surr om MOA, och varför det används i USA framstår som inavlat
Citera
2021-11-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Men Jesus... du förstår verkligen inte vad jag påpekar. Skillnaden mellan mått och vad måttet ska beskriva.

Egenskaper man beskriver
Precision
Hastighet
Vikt
Intelligens

Måtten man använder för att beskriva egenskaperna med
MOA
Km/h
Kilo
IntelligensKvot

Ska du påpeka att ett vapen har bättre egenskaper än ett annat använd då namnet på egenskapen som du vill hänvisa till, istället för måttenheten. Säg för i Guds namn Precision när du menar precision. Allt ditt surr om MOA, och varför det används i USA framstår som inavlat

jaja. Så man får inte säga hur många grader är det? Utan man ska säga hur kallt är det?
Tycker det låter som vi har en bokstavskombo på dig
Citera
2021-11-15, 10:40
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
jaja. Så man får inte säga hur många grader är det? Utan man ska säga hur kallt är det?
Tycker det låter som vi har en bokstavskombo på dig

Du säger ju inte hur många grader det är... Du säger nåt som nog närmast motsvarar "Det är bättre Celsius idag"... du svänger dig alltså med begrepp för att verka kunnig, men använder dessa fel. Nu ids jag inte uppfostra dig längre kring detta... det är uppenbart att du inte förstår.

Åter till diskussionen... Det är min bedömning att Sverige avvaktar Finland givet det avtal som slutits. Jag tror inte man avvaktar en ny NATO-kaliber inom USAs nyanskaffning, då 5.56 ändå kommer att vara den dominerande finkalibern inom överskådlig tid.
Finns så oerhört många att välja på, men grundläggande förmågor torde vara:
Magasinkompatibilitet med AR
Pistongdrivet
Modulärt
Förmåga att anpassas för DMR genom optikbyte samt annan pipa/ljuddämpare
Möjligen om det finns en storebror i lite mer långhållskapabel kaliber så kan det vara en faktor som spelar in.

Idag finns en del bössor som fyller dessa krav, tex HK416, men även en del andra AR-system.
Nyproducerade vapen finns ju en del... tex CZ och liknande, men där är jag för okunnig för att ha alla detaljer för att bedöma vilket som är bäst.
Citera
2021-11-15, 11:16
Medlem
Citat:
Du säger ju inte hur många grader det är... Du säger nåt som nog närmast motsvarar "Det är bättre Celsius idag"... du svänger dig alltså med begrepp för att verka kunnig, men använder dessa fel. Nu ids jag inte uppfostra dig längre kring detta... det är uppenbart att du inte förstår.

Åter till diskussionen... Det är min bedömning att Sverige avvaktar Finland givet det avtal som slutits. Jag tror inte man avvaktar en ny NATO-kaliber inom USAs nyanskaffning, då 5.56 ändå kommer att vara den dominerande finkalibern inom överskådlig tid.
Finns så oerhört många att välja på, men grundläggande förmågor torde vara:
Magasinkompatibilitet med AR
Pistongdrivet
Modulärt
Förmåga att anpassas för DMR genom optikbyte samt annan pipa/ljuddämpare
Möjligen om det finns en storebror i lite mer långhållskapabel kaliber så kan det vara en faktor som spelar in.

Idag finns en del bössor som fyller dessa krav, tex HK416, men även en del andra AR-system.
Nyproducerade vapen finns ju en del... tex CZ och liknande, men där är jag för okunnig för att ha alla detaljer för att bedöma vilket som är bäst.
Tyvärr är det olika tolkningar för dem som är militärt insatta. Någon skriver att vi ska få ett självskyddsvapen SSV som liknande AK5D som ska vara med 10 tums pipa. Med målet att den ska vara 1 kg lättare. Det vapnet ska även ersätta tankarna om kpist. Där det är ganska klart med behovet av en SSV.

Sedan är det bara en AK med 14-16 tumspipa. Som även ska ha möjlighet att konverteras till två av 6.8 alternativen. För ett tredje alternativ är inte möjligt att bara konvertera om genom att bara byta pipa. Detta vapen som blir huvudvapnet är planerat att göras i 7.62. Det är därför man säger att det blir huvudvapnet vad jag förstår.

Medans andra säger att vi också kommer att få en ersättare för Ak5C i kaliber 5.56.

För att sedan få ett skarpskyttevapen DMR som troligen baseras på Finlands planerade prickskyttevapen K22 i 7.62. Där jag tycker vi även kunde köpa 50-100 st sådana för bättre ersättare för PSG90. Då en sådan har bättre pression och utrustning för även längre avstånd etc. mot en DMR.

Medans vi även vill beställa 200 st prickskyttevapen i 338(LM?) som även ska kunna skjuta med 7.62.
Citera
2021-11-15, 14:29
Medlem
Lär väl bli en pistongbössa. Kan inte tänka mig nåt annat
Citera
2021-11-15, 15:41
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Den är känd för att fungera dåligt i kallt klimat. Det byggs upp is i slutstycket och det finns ingenstans för den att ta vägen.

Nja, en av orsakerna som förhindrade att M16 antogs i Sverige var att den ursprungliga räffelstigningen inte stabiliserade projektilerna tillräckligt vid kallgrader vilket förvärrades när NATO hade standardiserat på SS109/M855/skarp Patron 5.

Det byggs inte alls upp ngt is i slutstycket, krutgaserna blåser alltid rent slutstycket vid avfyrning från kontamination. Däremot är det en dålig sak med det fina gasröret som kan täppas till med ex vatten vid vadning/bad. Om man har badat med geväret så drar man bara mekanismen bakåt en bit för att öppna upp så ev vatten rinner ut.
Tänk på att Kanada använder M16 från Colt Canada och klarar den det klimatet så klarar den det svenska.
Citera
2021-11-20, 12:08
Medlem
Tydligen har man skjutit fram processen några år. Där FMV har fått uppdraget att bara titta på beprövade koncept. Utan någon större förändring. Så man hoppas på en beställning 2022-2023. Där man tror att de första förbanden får ny ak 2024. Där hemvärnet räknas med att få dessa 2028.

Vi får väl se om dessa planer infrias. Men positivt att beställningen är framskjutet ett par till tre år.
Då ursprungliga beställningen skulle ske 2025.
Citera
2021-11-21, 10:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Tydligen har man skjutit fram processen några år. Där FMV har fått uppdraget att bara titta på beprövade koncept. Utan någon större förändring. Så man hoppas på en beställning 2022-2023. Där man tror att de första förbanden får ny ak 2024. Där hemvärnet räknas med att få dessa 2028.

Vi får väl se om dessa planer infrias. Men positivt att beställningen är framskjutet ett par till tre år.
Då ursprungliga beställningen skulle ske 2025.
Du menar tidigarelagt beställningen?
Citera
2021-11-21, 10:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Nja, en av orsakerna som förhindrade att M16 antogs i Sverige var att den ursprungliga räffelstigningen inte stabiliserade projektilerna tillräckligt vid kallgrader vilket förvärrades när NATO hade standardiserat på SS109/M855/skarp Patron 5.

Det byggs inte alls upp ngt is i slutstycket, krutgaserna blåser alltid rent slutstycket vid avfyrning från kontamination. Däremot är det en dålig sak med det fina gasröret som kan täppas till med ex vatten vid vadning/bad. Om man har badat med geväret så drar man bara mekanismen bakåt en bit för att öppna upp så ev vatten rinner ut.
Tänk på att Kanada använder M16 från Colt Canada och klarar den det klimatet så klarar den det svenska.
M16 föll väl just på att den inte klarade arktiskt klimat lika bra som exempelvis FNC när FM testade vapen för det som blev AK5?
Citera
2021-11-21, 12:28
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
M16 föll väl just på att den inte klarade arktiskt klimat lika bra som exempelvis FNC när FM testade vapen för det som blev AK5?

Vilket då var på den tiden, när vi inte hade smörjmedel som fungerade som de skulle under -20.
Samtidigt så har AR-15 fungerat ypperligt i Arktisk miljö i både Kanada, USA, Sydatlanten, Norge o.s.v.
Citera
2021-11-21, 12:48
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vilket då var på den tiden, när vi inte hade smörjmedel som fungerade som de skulle under -20.
Samtidigt så har AR-15 fungerat ypperligt i Arktisk miljö i både Kanada, USA, Sydatlanten, Norge o.s.v.

Exakt, och då fick vi också en mängd anekdotisk kunskap som gavs till värnpliktiga av befäl som oftast hade en mycket begränsad kunskap om AR-bössor. Däremot fanns enorma mängder kunskap om de svenska vapnens överlägsenhet (det var på den tiden som den svenska staten hade monopol på information och kunde få folk att tro att socialdemokratin var det bästa sen skivat bröd uppfanns)
Den anekdotiska kunskapen har sedan förvaltats genom dessa gamla värnpliktiga, som likt nyttiga idioter som skickar skiten vidare genom livets kunskapsförmedling.
Citera
2021-11-21, 13:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Exakt, och då fick vi också en mängd anekdotisk kunskap som gavs till värnpliktiga av befäl som oftast hade en mycket begränsad kunskap om AR-bössor. Däremot fanns enorma mängder kunskap om de svenska vapnens överlägsenhet (det var på den tiden som den svenska staten hade monopol på information och kunde få folk att tro att socialdemokratin var det bästa sen skivat bröd uppfanns)
Den anekdotiska kunskapen har sedan förvaltats genom dessa gamla värnpliktiga, som likt nyttiga idioter som skickar skiten vidare genom livets kunskapsförmedling.
Det var väl iofs inte bara FNC utan även Galil (FFV890C) och Valmet som fungerade lika bra när det begav sig.
Och det är väl knappast en nackdel att ett vapen fungerar väl i kyla utan moderna smörjmedel, en bomb i Arboga så är det färdigsmörjt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in