2021-11-21, 00:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ok! Hur kan du veta att U sagt att de även gick ensam efter denna stig efter krogen sent på natten? Har du information som ingen annan har?
Sen brukade är inte samma sak som alltid!
Sen kanske H tänkte ta en taxi hem, som U rådde henne, men hann bli erbjuden skjuts hem av någon/några andra?

Jag vet inte det, jag drar bara en logisk slutsats utifrån uttalandet att Ulrika har sagt att "de alltid brukade gå den vägen hem".

I stället för att hela tiden klanka ner och ifrågasätta precis allt, varför tror du att Helenas vänner samt polis letade just utmed skogsstigen och i skogsdungen under söndagen och natten mot måndagen? Och varför tror du att Pelle Jenvén så tydligt pekar ut just skogsstigen, skogsdungen och lekplatsen som den sammantagna platsen som han är övertygad om att Helena rövades bort från?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-21 kl. 00:58.
Citera
2021-11-21, 07:24
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
---
Tredje fetningen (den långa): Det är helt uppenbart att Pelle Jenvén anser att överfallet och försvinnandet sker i skogsdungen samt på lekplatsen, och jag förvånas inte: Även jag med flera logiskt tänkande personer har med ledning av allt som är känt kommit fram till att det var i skogsdungen och på/vid lekplatsen som allt hände. Också Thord Olavsson skrev samma sak mycket bra tidigare. Och om Pelle Jenvén är så klar om sin uppfattning kan vi lugnt räkna med att han inte är ensam utredare om det. Jag är övertygad om att tidigare och nuvarande utredare tänker exakt samma sak. Dock vill jag ventilera ett par saker.

Både GW Persson och Pelle Jenvén anser att Helena fick skjuts hem, men deras teorier skiljer sig åt. GW Persson menar att Helena fick skjuts via gång-/cykelvägen mot hemmet, medan Pelle Jenvén enligt min fetning ovan menar att skjutsen stannade på Ekuddenvägen i höjd med skogsstigen. GW Perssons teori bygger på att "Hanna" plockas bort. Pelle Jenvéns teori om en inblandad bil som står ute på Ekuddenvägen håller jag helt med om, men när Jenvén säger att han är övertygad om att gärningsmannen lämnar Helena på stigen och sedan går samma väg tillbaka till bilen på Ekuddenvägen, plockar upp hennes skor och kastar dem i buskarna, hämtar bilen och kör några hundra meter på Ekuddenvägen och sedan vidare in på gång-/cykelvägen och ända fram till lekplatsen, begår Jenvén en tankevurpa: Gärningsmannen skulle då ha kört över "Hanna"! Men om vi plockar bort "Hanna", fungerar Jenvéns teori.

Jag köper Jenvéns teori om att bilen står på Ekuddenvägen även om jag personligen inte är övertygad om att Helena fick skjuts (även om den möjligheten givetvis är hyggligt god), men jag köper inte att bilen kör in på gång-/cykelvägen i första skedet. Jag tror att vi snarare hamnar i den situationen att bilen vänder - som "Hanna" har sagt att den gjorde - och kör bort från området i panik. Och det är nu som jag tror att ThordOlavssons teori om ett bilbyte som kan inbegripa Pe*r Ni*elsen kommer in i bilden. Enligt Loudamus vittne ska Pe*r Ni*elsen ha setts komma tillbaka efter klockan 02:00 för att byta bil. Sedan tror jag att man återvänder till platsen för brottet och observeras av "Killarna". Jag är inte med på GW Perssons teori eftersom skjutsen redan från början skulle ha kört för långt - direkt in på gång-/cykelvägen mot Helenas hem, så att säga. Jag är i så fall mer med på Jenvéns teori, men med den skillnaden att bilen som han menar stod på Ekuddenvägen INTE körde in på gång-/cykelvägen utan vände upp mot Marieforsleden för att tillfälligt försvinna. Den bilen är sannolikt den som Lockerudvittnet såg. Bilen som "Killarna" såg är den som kommer tillbaka lite senare (efter bilbytet).---

Tack Reimer för referat! Nu kan jag spara in 72 spänn!

Det är dock en sak jag undrar över och det är skorna. Jag får intrycket av referatet att GM finner Helenas skor på väg tillbaka från liket. Det låter som om Helena tappat eller sparkat av sig skorna på stigen. Om det är sant så måste man fråga sig hur blodsdropparna hamnade på skorna, droppar som enligt Leif GW kan komma från en smäll på näsan.

Om GM och Helena är så nära att han kan ge henne en snyting som ger henne blod på skorna så ser jag inte riktigt framför mig att hon plötsligt kan accelerera så kraftigt att hon både kan springa från GM och samtidigt sparka av sig skorna. Prinzezzan har ju haft liknande skor och har framfört att skorna sitter rätt så bra och att Helena skulle förlora tid på att aktivt försöka få av sig skorna. Prinzezzan öppnar i något inlägg för att skorna glidit snett och att Helena i det läget tagit av sig till priset av att GM hann i fatt.

Men det kan ju knappast vara hur Jenvén tänker sig det hela eftersom Helena skall ha slagits med ryggsäcken så att ringarna trillat ut vilket ju tyder på att hon skulle ha sprungit en bra bit bort från där skorna låg.

Jag får inte det hela att gå ihop. Det är mycket rimligare att tänka sig att GM brottar ned Helena ungefär där skorna finns efter att sekunderna innan ha gett henne en snyting. I det tumultet trillar skorna av. GM bär Helena till lekplatsen och kanske lägger henne där den nedtrampade busken är och återvänder sedan via cykelvägen för att plocka upp henne. Men då Jenven säger att byxorna inte har fickor så blir det fel i alla fall, för om en ensam person lyfter in Helena i bilen så bör hon lyftas på vanligt sätt med en arm under ryggen och en under benen och då är ryggsäcken i upprätt läge om hon bär den på sig. Om Helena å andra sidan bar ryggsäcken i handen så lär ju GM fatta den i handtaget och då kommer den alltid att vara i lodrätt läge....

Nej, jag får inte historien att gå ihop. Leif GW kopplar tappandet av ringarna till att Helena lyfts upp för att läggas in i bilen. De handgreppen av två personer är precis vad som skulle få ryggsäcken att hamna i sådant läge att ringarna trillar ut. Det är säkert också de tankarna som ligger bakom Leif GW:s ord "Det är två gärningsmän, det har jag räknat ut för det funkar inte annars".
Citera
2021-11-21, 08:09
Medlem
Joe Blows avatar
Det är djupt beklagligt att merparten av uppmärksammade ouppklarade svenska rättsfall under de senaste decennierna så starkt skall påverkas av den väldokumenterade alkoholisten Leif GW Perssons ytterst fria och skrävlande fantasier. Den som vill hitta lösningen/sanningen i detta, och andra ärenden, bör som regel ignorera allt han någonsin yttrat och hävdat i syfte att få uppmärksamhet och bra betalt. Att flygfäet i denna tråd tar hans ord till sig som grundläggande axiom förvånar inte.
Citera
2021-11-21, 08:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
---
29/52 Pelle Jenvén "Men jag är övertygad om att hon kom hit i bil. Min teori är att bilföraren stannar här, eftersom Helena inte gärna vill att grannarna skall skvallra om vem det är som har kört henne hem".---

Detta tål att suga på. Låt oss anta att påståendet stämmer. Betyder det att ingen får ses skjutsa Helena hem eller är det just denne man som inte får ses skjutsa henne hem? Att ingen skulle få skjutsa henne hem av rädsla för skvallrande grannar är bisarrt, i synnerhet som två personer sett Helena på Runstensvägen i samtal med en man med vit bil någon månad innan. Helena kan inte ha haft en allmän fobi för att grannarna skall se henne tillsammans med en man.

Däremot kan man tänka sig att eftersom Helena vet att Ulrika vill dricka te med henne så skulle det kunna vara så att Helena är rädd att Ulrika skall se vem som skjutsar henne. Mötet med mannen på Runstensvägen blir då en variant på samma tema: undvik att familjen ser henne med mannen.

Man skulle i så fall kunna tänka sig att den vita bilens förare från lekplatsen noterat att alla ljus var släckta hos Helena och att han därför bedömt det vara säkert att köra in cykelvägen.

Skulle man kunna tänka sig att Helena haft en sexuell relation med en man som hon inte ville skylta med offentligt? Kan det vara så att Helena den aktuella kvällen bestämt sig för att satsa på RoEk och helt enkelt meddelade detta vilket var starten på bråket med GM?

Kan mannen vara gift eller sambo eller på något annat sätt inte duga att visa upp inför familjen?

Det tål som sagt att suga på...

Ett annat alternativ är dock att Helena får skjuts av en bil där hon känner föraren eller eventuellt en annan passagerare. Personerna kan ha något otalt med Helena och kört in på Ekuddenvägen för att kunna tala med henne ostört. Dvs om Helena får skjuts till Ekuddenvägen så är det inte nödvändigtvis något hon själv bett om.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-11-21 kl. 09:00.
Citera
2021-11-21, 10:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Tack Reimer för referat! Nu kan jag spara in 72 spänn!

Det är dock en sak jag undrar över och det är skorna. Jag får intrycket av referatet att GM finner Helenas skor på väg tillbaka från liket. Det låter som om Helena tappat eller sparkat av sig skorna på stigen. Om det är sant så måste man fråga sig hur blodsdropparna hamnade på skorna, droppar som enligt Leif GW kan komma från en smäll på näsan.

Om GM och Helena är så nära att han kan ge henne en snyting som ger henne blod på skorna så ser jag inte riktigt framför mig att hon plötsligt kan accelerera så kraftigt att hon både kan springa från GM och samtidigt sparka av sig skorna. Prinzezzan har ju haft liknande skor och har framfört att skorna sitter rätt så bra och att Helena skulle förlora tid på att aktivt försöka få av sig skorna. Prinzezzan öppnar i något inlägg för att skorna glidit snett och att Helena i det läget tagit av sig till priset av att GM hann i fatt.

Men det kan ju knappast vara hur Jenvén tänker sig det hela eftersom Helena skall ha slagits med ryggsäcken så att ringarna trillat ut vilket ju tyder på att hon skulle ha sprungit en bra bit bort från där skorna låg.

Jag får inte det hela att gå ihop. Det är mycket rimligare att tänka sig att GM brottar ned Helena ungefär där skorna finns efter att sekunderna innan ha gett henne en snyting. I det tumultet trillar skorna av. GM bär Helena till lekplatsen och kanske lägger henne där den nedtrampade busken är och återvänder sedan via cykelvägen för att plocka upp henne. Men då Jenven säger att byxorna inte har fickor så blir det fel i alla fall, för om en ensam person lyfter in Helena i bilen så bör hon lyftas på vanligt sätt med en arm under ryggen och en under benen och då är ryggsäcken i upprätt läge om hon bär den på sig. Om Helena å andra sidan bar ryggsäcken i handen så lär ju GM fatta den i handtaget och då kommer den alltid att vara i lodrätt läge....

Nej, jag får inte historien att gå ihop. Leif GW kopplar tappandet av ringarna till att Helena lyfts upp för att läggas in i bilen. De handgreppen av två personer är precis vad som skulle få ryggsäcken att hamna i sådant läge att ringarna trillar ut. Det är säkert också de tankarna som ligger bakom Leif GW:s ord "Det är två gärningsmän, det har jag räknat ut för det funkar inte annars".

Angående det jag fetmarkerat.

Jag tror inte att jag har skrivit just så, och har jag gjort det, så har jag inte menat det på det sättet. Meningen innan är korrekt.

Skorna satt stadigt med resårbandet runt hälen. Man kunde dock inte springa med dem på; risken skulle då vara stor att man gled snett med fötterna och riskerade att stuka dem. Jag tror inte att Helena vid ett sådant tillfälle kan ha tagit sig tid för att böja sig ned för att ta av sig skorna - tvärtom. Gm kanske var tätt intill. Jag tror däremot att skorna kan ha glidit snett under en attack, han slår till henne och de kanske tumlar runt på stigen. Och att skorna - som då kan sitta lite på "sniskan" kan glida av, om gm släpar henne (tar tag runt överkroppen med sina armar och går baklänges) mot bilen/lekplatsen. Då skulle de antagligen dras av ganska lätt. Det kanske kan vara möjligt att skorna skulle glida, även om de satt ordentligt inledningsvis, för Helena kan ju ha sparkat runt omkring sig, slagit i rötter, grenar med fötterna/skorna osv, som kunde "hjälpa" dem att glida snett.
Citera
2021-11-21, 11:00
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Angående det jag fetmarkerat.

Jag tror inte att jag har skrivit just så, och har jag gjort det, så har jag inte menat det på det sättet. Meningen innan är korrekt.

Skorna satt stadigt med resårbandet runt hälen. Man kunde dock inte springa med dem på; risken skulle då vara stor att man gled snett med fötterna och riskerade att stuka dem. Jag tror inte att Helena vid ett sådant tillfälle kan ha tagit sig tid för att böja sig ned för att ta av sig skorna - tvärtom. Gm kanske var tätt intill. Jag tror däremot att skorna kan ha glidit snett under en attack, han slår till henne och de kanske tumlar runt på stigen. Och att skorna - som då kan sitta lite på "sniskan" kan glida av, om gm släpar henne (tar tag runt överkroppen med sina armar och går baklänges) mot bilen/lekplatsen. Då skulle de antagligen dras av ganska lätt. Det kanske kan vara möjligt att skorna skulle glida, även om de satt ordentligt inledningsvis, för Helena kan ju ha sparkat runt omkring sig, slagit i rötter, grenar med fötterna/skorna osv, som kunde "hjälpa" dem att glida snett.

OK Du har skrivit några inlägg om detta och jag förstår att det hela är en lite svår sak att bedöma. Om du säger att min sammanfattning inte var korrekt så är det du som har tolkningsföreträde, helt klart!

Men du talar ändå om att skorna kommer av under en attack, tumlande på stigen osv. Det är egentligen det jag fäster mig vid, att de inte åker av så lätt.

Om Helena tumlar runt med GM där skorna trillar av så har jag svårt att se hur hon sedan skall kunna accelerara därifrån för att sedan engagera sig i en dust med ryggsäck som vapen. Det blir för ryckigt för mig. Hur får hon förresten av sig ryggsäcken under springturen? Är inte ryggsäcken något man släpper om man har den i handen och springer för sitt liv. Nej, Helena måste göra för mycket under springturen för att jag skall tycka scenariot är rimligt. Tumlar hon runt där skorna hittades så springer hon inte igen en stund senare...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-11-21 kl. 11:03.
Citera
2021-11-21, 11:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Detta tål att suga på. Låt oss anta att påståendet stämmer. Betyder det att ingen får ses skjutsa Helena hem eller är det just denne man som inte får ses skjutsa henne hem? Att ingen skulle få skjutsa henne hem av rädsla för skvallrande grannar är bisarrt, i synnerhet som två personer sett Helena på Runstensvägen i samtal med en man med vit bil någon månad innan. Helena kan inte ha haft en allmän fobi för att grannarna skall se henne tillsammans med en man.

Däremot kan man tänka sig att eftersom Helena vet att Ulrika vill dricka te med henne så skulle det kunna vara så att Helena är rädd att Ulrika skall se vem som skjutsar henne. Mötet med mannen på Runstensvägen blir då en variant på samma tema: undvik att familjen ser henne med mannen.

Man skulle i så fall kunna tänka sig att den vita bilens förare från lekplatsen noterat att alla ljus var släckta hos Helena och att han därför bedömt det vara säkert att köra in cykelvägen.

Skulle man kunna tänka sig att Helena haft en sexuell relation med en man som hon inte ville skylta med offentligt? Kan det vara så att Helena den aktuella kvällen bestämt sig för att satsa på RoEk och helt enkelt meddelade detta vilket var starten på bråket med GM?

Kan mannen vara gift eller sambo eller på något annat sätt inte duga att visa upp inför familjen?

Det tål som sagt att suga på...

Ett annat alternativ är dock att Helena får skjuts av en bil där hon känner föraren eller eventuellt en annan passagerare. Personerna kan ha något otalt med Helena och kört in på Ekuddenvägen för att kunna tala med henne ostört. Dvs om Helena får skjuts till Ekuddenvägen så är det inte nödvändigtvis något hon själv bett om.

Frågan är om Jenvén bara gissar här, eller om han har fått någon indikation om att så var fallet. Kanske visste Helena att om grannarna på hennes gata såg henne med någon kille/okänd, så skulle de "rapportera" till föräldrarna, som kanske inte skulle gilla detta. Om föräldrarna var frikyrkliga, så kanske det inte var populärt hos dem. Men det enbart spekulationer, naturligtvis.

Jag tror inte att ett nämnande av RoEk var upprinningen till ett eventuellt bråk. Han gick väl åt ett annat håll vid stängning? Då skulle det ha varit senast Helena ringde hem till Ulrika, och så länge hon hade trevligt och dansade med bl a RoEk. Nu verkar det som om han inte var intresserad av henne på samma sätt som hon var intresserad av henne. Och det kanske hon inte förstod förrän vid stängningsdags.

Det mesta blir antaganden och spekulationer, då vi ju inte har så mycket fakta.
Citera
2021-11-21, 11:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
OK Du har skrivit några inlägg om detta och jag förstår att det hela är en lite svår sak att bedöma. Om du säger att min sammanfattning inte var korrekt så är det du som har tolkningsföreträde, helt klart!

Men du talar ändå om att skorna kommer av under en attack, tumlande på stigen osv. Det är egentligen det jag fäster mig vid, att de inte åker av så lätt.

Om Helena tumlar runt med GM där skorna trillar av så har jag svårt att se hur hon sedan skall kunna accelerara därifrån för att sedan engagera sig i en dust med ryggsäck som vapen. Det blir för ryckigt för mig. Hur får hon förresten av sig ryggsäcken under springturen? Är inte ryggsäcken något man släpper om man har den i handen och springer för sitt liv. Nej, Helena måste göra för mycket under springturen för att jag skall tycka scenariot är rimligt. Tumlar hon runt där skorna hittades så springer hon inte igen en stund senare...

Jag tror att det beror på vad man gör. Om man har en sådan sko på sig och försöker "slänga av" sig skon, så har jag svårt att tro att man lyckas. Om man däremot har trampat lite snett eller gjort annat så att resåren hasat ned lite, då tror jag att man kan "sparka av" sig den.

Om jag får gissa, så tror jag att om Helena har fått en käftsmäll och blir överfallen i höjd med där skorna sedan hittades, så springer hon inte vidare. Om vi säger så. När hon (spekulationer) sedan dras mot bilen, så kan hon ha lagts vid skogsstigens ingång (den nedplattade platsen), gm går tillbaka mot Ekuddenvägen, ser skorna på stigen, kastar ut dem i skogen, går vidare till bilen, kör runt till lekplatsen och "lastar in" Helena i bilen.

Hade Helena ryggsäcken på ryggen när hon gick på stigen, så kan den ha suttit kvar på ryggen. Vid "ilastning" så kan ryggsäcken ha kommit i rörelse, så att sakerna ramlade ur. Om ryggsäcken ramlade av när gm lyfte in kroppen i bilen, så kan sakerna ha ramlat ut (vilket gm inte såg/brydde sig om) och han slängde in den med Helena i bilen (bagageutrymmet?).

Enbart mina spekulationer.
Citera
2021-11-21, 11:58
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Tack för sammanfattning av boken!

Det här med fotavtryck (30/52), är det något som kommit fram tidigare i media (och jag har missat det)? Däck-/hjulavtrycken minns jag, men inte just fotavtryck. Framgår det i boken - eller i media - om det gjordes avtryck av dessa spår? Och avsågs fotavtryck eller skoavtryck?

I boken är det fotavtryck men själv tror jag det handlar om skoavtryck, om det gjordes avtryck av dessa spår framgår inte.

När en dansk journalist intervjuar svenskar för att skriva en bok på danska som sedan är översatt till svenska, ja då är det väl upplagt för feltolkningar.

Från inledningen av boken.
“Där upptäcker polisen även hjulspår i sanden och fotavtryck i buskarna.

I samtal med PJ
“Där hittar polisen senare hjulspår från en framhjulsdriven bil och fotavtryck och nedtrampade buskar i en människas storlek.
Senast redigerad av Sculley 2021-11-21 kl. 12:08.
Citera
2021-11-21, 12:07
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag tror att det beror på vad man gör. Om man har en sådan sko på sig och försöker "slänga av" sig skon, så har jag svårt att tro att man lyckas. Om man däremot har trampat lite snett eller gjort annat så att resåren hasat ned lite, då tror jag att man kan "sparka av" sig den.

Om jag får gissa, så tror jag att om Helena har fått en käftsmäll och blir överfallen i höjd med där skorna sedan hittades, så springer hon inte vidare. Om vi säger så. När hon (spekulationer) sedan dras mot bilen, så kan hon ha lagts vid skogsstigens ingång (den nedplattade platsen), gm går tillbaka mot Ekuddenvägen, ser skorna på stigen, kastar ut dem i skogen, går vidare till bilen, kör runt till lekplatsen och "lastar in" Helena i bilen.

Hade Helena ryggsäcken på ryggen när hon gick på stigen, så kan den ha suttit kvar på ryggen. Vid "ilastning" så kan ryggsäcken ha kommit i rörelse, så att sakerna ramlade ur. Om ryggsäcken ramlade av när gm lyfte in kroppen i bilen, så kan sakerna ha ramlat ut (vilket gm inte såg/brydde sig om) och han slängde in den med Helena i bilen (bagageutrymmet?).

Enbart mina spekulationer.

Jag ser det exakt som du, men i ditt inlägg skriver du GM i singularis. Att lyfta en medvetslös kropp är inte lätt. En ensam person bör försöka lyfta med en arm i knävecket och en i armvecket. Det betyder att rumpan är lägst och ryggsäcken kommer inte att släppa sitt innehåll. Det är förmodligen därför Jenvén spekulerar om en fight med ryggsäck som vapen och Leif GW diskuterar två gärningsmän. Eftersom både du och jag räknar med att Helena brottas ned där skorna fanns så finns det inte utrymme för en ryggsäcksfight vid lekplatsen och då måste det vara två gärningsmän, så vida inte Helena haft cerat och ringar i handen och släppt dem med flit först på lekplatsen, vilket inte är så sannolikt. Varför skulle hon bära på ceratet?

Lyfttekniker:
https://www.youtube.com/watch?v=U0yDJ0udMkg

P.S. Om två personer lyfter in i en bil så är det rimligt, som jag skrev häromdagen, att det sista momentet sker genom att en lyfter i armarna och en i benen. På det viset är det lättast att släppa henne i bagageutrymmet. Att lyfta så skickar en mycket stor del av tyngden på den som lyfter i armarna. Därför är det ett moment där axlarna lätt hamnar längst ned och ryggsäcken släpper sitt innehåll. D.S.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-11-21 kl. 12:21.
Citera
2021-11-21, 12:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
I boken är det fotavtryck men själv tror jag det handlar om skoavtryck, om det gjordes avtryck av dessa spår framgår inte.

När en dansk journalist intervjuar svenskar för att skriva en bok på danska som sedan är översätt till svenska, ja då är det väl upplagt för feltolkningar.

Från inledningen av boken.
“Där upptäcker polisen även hjulspår i sanden och fotavtryck i buskarna.

I samtal med PJ
“Där hittar polisen senare hjulspår från en framhjulsdriven bil och fotavtryck och nedtrampade buskar i en människas storlek.

Det är säkert skoavtryck som avses, det låter mer logiskt.

Men är detta med skoavtryck någonting du hört/läst om tidigare? För finns det skoavtryck borde dessa har säkrats. Detta om det inte är så att det ser ut som skor (fötter) har trampat ned vegetationen och det inte är konkreta, synliga skoavtryck som avses.
Citera
2021-11-21, 12:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag ser det exakt som du, men i ditt inlägg skriver du GM i singularis. Att lyfta en medvetslös kropp är inte lätt. En ensam person bör försöka lyfta med en arm i knävecket och en i armvecket. Det betyder att rumpan är lägst och ryggsäcken kommer inte att släppa sitt innehåll. Det är förmodligen därför Jenvén spekulerar om en fight med ryggsäck som vapen och Leif GW diskuterar två gärningsmän. Eftersom både du och jag räknar med att Helena brottas ned där skorna fanns så finns det inte utrymme för en ryggsäcksfight vid lekplatsen och då måste det vara två gärningsmän, så vida inte Helena haft cerat och ringar i handen och släppt dem med flit först på lekplatsen, vilket inte är så sannolikt. Varför skulle hon bära på ceratet?

Lyfttekniker:
https://www.youtube.com/watch?v=U0yDJ0udMkg

När jag skriver GM, så kan det betyda både gärningsman och gärningsmän. Det blir bara jobbigt att skriva ut orden.

Jag tror säkert att en gm kan klara av att lyfta in en kropp i en bil - det har hänt förut - men det kan även vara två (eller kanske tre) gm i detta fall.

Jag tror inte att det behöver vara fråga om två gm eller en ryggsäcksfight. Det kan vara så enkelt att ryggsäcken hamnat på backen vid inlyftande av kroppen i bilen, sakerna har trillat ut, en eller två (eller kanske tre) gm ser detta och kastar in ryggsäcken i bilen.

Vi vet ju ingenting om hur detta gick till, så det blir bara gissningar. Men för mig låter det - utifrån de premisser som finns - logiskt, och som ett inte helt otroligt scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in