Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
---
Tredje fetningen (den långa): Det är helt uppenbart att Pelle Jenvén anser att överfallet och försvinnandet sker i skogsdungen samt på lekplatsen, och jag förvånas inte: Även jag med flera logiskt tänkande personer har med ledning av allt som är känt kommit fram till att det var i skogsdungen och på/vid lekplatsen som allt hände. Också Thord Olavsson skrev samma sak mycket bra tidigare. Och om Pelle Jenvén är så klar om sin uppfattning kan vi lugnt räkna med att han inte är ensam utredare om det. Jag är övertygad om att tidigare och nuvarande utredare tänker exakt samma sak. Dock vill jag ventilera ett par saker.
Både GW Persson och Pelle Jenvén anser att Helena fick skjuts hem, men deras teorier skiljer sig åt. GW Persson menar att Helena fick skjuts via gång-/cykelvägen mot hemmet, medan Pelle Jenvén enligt min fetning ovan menar att skjutsen stannade på Ekuddenvägen i höjd med skogsstigen. GW Perssons teori bygger på att "Hanna" plockas bort. Pelle Jenvéns teori om en inblandad bil som står ute på Ekuddenvägen håller jag helt med om, men när Jenvén säger att han är övertygad om att gärningsmannen lämnar Helena på stigen och sedan går samma väg tillbaka till bilen på Ekuddenvägen, plockar upp hennes skor och kastar dem i buskarna, hämtar bilen och kör några hundra meter på Ekuddenvägen och sedan vidare in på gång-/cykelvägen och ända fram till lekplatsen, begår Jenvén en tankevurpa: Gärningsmannen skulle då ha kört över "Hanna"! Men om vi plockar bort "Hanna", fungerar Jenvéns teori.
Jag köper Jenvéns teori om att bilen står på Ekuddenvägen även om jag personligen inte är övertygad om att Helena fick skjuts (även om den möjligheten givetvis är hyggligt god), men jag köper inte att bilen kör in på gång-/cykelvägen i första skedet. Jag tror att vi snarare hamnar i den situationen att bilen vänder - som "Hanna" har sagt att den gjorde - och kör bort från området i panik. Och det är nu som jag tror att ThordOlavssons teori om ett bilbyte som kan inbegripa Pe*r Ni*elsen kommer in i bilden. Enligt Loudamus vittne ska Pe*r Ni*elsen ha setts komma tillbaka efter klockan 02:00 för att byta bil. Sedan tror jag att man återvänder till platsen för brottet och observeras då av "Killarna". Jag är inte med på GW Perssons teori eftersom skjutsen redan från början skulle ha kört för långt - direkt in på gång-/cykelvägen mot Helenas hem, så att säga. Jag är i så fall mer med på Jenvéns teori, men med den skillnaden att bilen som han menar stod på Ekuddenvägen INTE körde in på gång-/cykelvägen utan vände upp mot Marieforsleden för att tillfälligt försvinna. Den bilen är sannolikt den som Lockerudvittnet såg. Bilen som "Killarna" såg är den som kommer tillbaka lite senare (efter bilbytet).---
Tack Reimer för referat! Nu kan jag spara in 72 spänn!
Det är dock en sak jag undrar över och det är skorna. Jag får intrycket av referatet att GM finner Helenas skor på väg tillbaka från liket. Det låter som om Helena tappat eller sparkat av sig skorna på stigen. Om det är sant så måste man fråga sig hur blodsdropparna hamnade på skorna, droppar som enligt Leif GW kan komma från en smäll på näsan.
Om GM och Helena är så nära att han kan ge henne en snyting som ger henne blod på skorna så ser jag inte riktigt framför mig att hon plötsligt kan accelerera så kraftigt att hon både kan springa från GM och samtidigt sparka av sig skorna. Prinzezzan har ju haft liknande skor och har framfört att skorna sitter rätt så bra och att Helena skulle förlora tid på att aktivt försöka få av sig skorna. Prinzezzan öppnar i något inlägg för att skorna glidit snett och att Helena i det läget tagit av sig till priset av att GM hann i fatt.
Men det kan ju knappast vara hur Jenvén tänker sig det hela eftersom Helena skall ha slagits med ryggsäcken så att ringarna trillat ut vilket ju tyder på att hon skulle ha sprungit en bra bit bort från där skorna låg.
Jag får inte det hela att gå ihop. Det är mycket rimligare att tänka sig att GM brottar ned Helena ungefär där skorna finns efter att sekunderna innan ha gett henne en snyting. I det tumultet trillar skorna av. GM bär Helena till lekplatsen och kanske lägger henne där den nedtrampade busken är och återvänder sedan via cykelvägen för att plocka upp henne. Men då Jenven säger att byxorna inte har fickor så blir det fel i alla fall, för om en ensam person lyfter in Helena i bilen så bör hon lyftas på vanligt sätt med en arm under ryggen och en under benen och då är ryggsäcken i upprätt läge om hon bär den på sig. Om Helena å andra sidan bar ryggsäcken i handen så lär ju GM fatta den i handtaget och då kommer den alltid att vara i lodrätt läge....
Nej, jag får inte historien att gå ihop. Leif GW kopplar tappandet av ringarna till att Helena lyfts upp för att läggas in i bilen. De handgreppen av två personer är precis vad som skulle få ryggsäcken att hamna i sådant läge att ringarna trillar ut. Det är säkert också de tankarna som ligger bakom Leif GW:s ord "Det är två gärningsmän, det har jag räknat ut för det funkar inte annars".