2021-11-20, 17:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Troligen är du immun.
Kanske haft covid utan att märka det.
Jag har en kollega som haft barn och barnbarn hemma hos sig som visade sig sjuka utan att han själv blev sjuk. Då ej vaccinerad. Barnbarnen satt i hans knä fler tillfällen.

Sedan andra som endast varit i samma rum som en med covid på 3-4 meters håll och blivit sjuka.
Det finns olika grader på hur det smittar.
Kolla du om du har antikroppar vilket du troligen har.
Viss korsimmunitet har också kunnat påvisas med andra coronavirus.
Citera
2021-11-20, 17:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur tänker vaccinmotståndarna? När antalet patienter ökar, så borde det bli uppenbart att vaccinerna gör nytta.
Öhh...? När antalet patienter ökar med ökad vaccinering, hur blir det uppenbart att vaccinerna gör nytta? Blir det inte uppenbart att det inte fungerar?
Citera
2021-11-20, 17:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pannkakaegott
Har en fråga men inte hittat statistik, om man har haft covid19, smittar man lika mycket som en ovaccinerad. Min egen teorie är att det borde inte vara så. Men kan ha fel.
Nej du är högst troligt immun mot att öht reinfekteras.

"Ett år efter covid-19 (Fas 4 i maj 2021) hade 80% av medarbetare och 100% av inneliggande patienter fortfarande mätbara antikroppar mot SARS-CoV-2 (Spike IgG). I screeningstudier under vintern 2020-2021 fann vi 1% reinfektion bland de som hade haft covid-19 våren 2020. Bland de som inte hade haft covid-19 fann vi 23% infektioner. Dvs antikroppar gav en 95.2% (95% CI 81.9%–99.1%) skyddseffekt mot covid-19 infektion 8 månader efter den första infektionen."
https://communitystudien.com/resultat-results/
Citera
2021-11-20, 17:57
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Få människor bör välja bort ett vaccin ifall de anser att vaccinet är till nytta.

Hur många vaccinmotståndare har vi i Sverige? Jag har faktiskt aldrig stött på någon, och då rör jag mig dessutom en hel del i religiösa kretsar som brukar hävdas vara några sorts nästen för vaccinmotståndare.

Bara idag hade du ett tvåhundratal människor marschera genom Södermalm mot Vaccintvång.

https://twitter.com/SteenEmelie/status/1462053380054999042
Citera
2021-11-20, 17:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Bara idag hade du ett tvåhundratal människor marschera genom Södermalm mot Vaccintvång.

https://twitter.com/SteenEmelie/status/1462053380054999042
Fast att man är emot vaccintvång innebär inte att man är motståndare till vacciner.
Citera
2021-11-20, 18:02
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Fast att man är emot vaccintvång innebär inte att man är motståndare till vacciner.

Jo, i och för sig.

Dock faller inte äpplet långt från trädet.
Citera
2021-11-20, 18:10
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det här ligger lite utanför tråden men det är ett återkommande tema att antivaxxers gärna drar likhetstecken med lobotomi, sterilisering och ingrepp i kroppen med vaccination. Vaccin är vetenskapligt belagt räddar miljontals liv och gör livskvalitén bättre för alla. Det är som att påstå att man ska ha frihet att få kloakvatten i sin kran om man vill. Har man den vanföreställningen att vaccin skadar och förorsakar död och förintelse så vill man naturligtvis göra allt för att motverka vaccination. Eftersom antivaxxers så gärna drar likhetstecken med sterilisering (vilket är absurt) så kan jag också göra (o)logiska resonemang med skolplikt, krigstjänstgöring och massa andra samhällskontrakt vi tvingas till mot vår vilja.

Det stora problemet är all denna vantolkning av forskningsresultat att vaccinerna skulle skada som är farligt. Nu kommer Sverige aldrig att genomföra tvångsvaccinering då man troligen ändå inte kommer få dom som behöver vaccination att ta den.

Ämnet återkommer hela tiden för att provaxxers alltid vill hävda sig genom att peka på historiken för steriliserande (skapar immunititet) vaccin som har använts tidigare. Detta är inte sådana vaccin, och dessa diskussioner är tjatiga.
Citera
2021-11-20, 18:25
Medlem
pannkakaegotts avatar
Citat:
Nej du är högst troligt immun mot att öht reinfekteras.

"Ett år efter covid-19 (Fas 4 i maj 2021) hade 80% av medarbetare och 100% av inneliggande patienter fortfarande mätbara antikroppar mot SARS-CoV-2 (Spike IgG). I screeningstudier under vintern 2020-2021 fann vi 1% reinfektion bland de som hade haft covid-19 våren 2020. Bland de som inte hade haft covid-19 fann vi 23% infektioner. Dvs antikroppar gav en 95.2% (95% CI 81.9%–99.1%) skyddseffekt mot covid-19 infektion 8 månader efter den första infektionen."
https://communitystudien.com/resultat-results/

Tack för svar!
Citera
2021-11-20, 18:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Öhh...? När antalet patienter ökar med ökad vaccinering, hur blir det uppenbart att vaccinerna gör nytta? Blir det inte uppenbart att det inte fungerar?

Jag vet inte hur många av Österrikes patienter som är ovaccinerade. Men att mängden patienter ökar nu, kan förklaras med säsong, och att en annan variant sprids nu jämfört med förra vintern.

Vi har hoppats att vaccinerna ska vara så bra på att stoppa smittspridningen, och att samhällets ovaccinerade medlemmar ska få skydd av att övriga har vaccinerat sig. Nu kan vi konstatera att vaccinerna inte är så bra som man kan önska på att stoppa smittspridningen. Därför kommer det oundvikligen att finnas mycket virus i omlopp, och det kommer att slå hårt mot dom medborgare som inte har vaccinerat sig.

Jag vet att vaccinmotståndarna är mycket ivriga att få säga att vaccinerna inte fungerar. Jag håller inte med om slutsatsen att vaccinerna inte fungerar. Men vi vet att vaccinernas skydd avtar med tiden. Därför är det viktigt med påfyllnadsdoser.
Citera
2021-11-20, 18:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vet inte hur många av Österrikes patienter som är ovaccinerade. Men att mängden patienter ökar nu, kan förklaras med säsong, och att en annan variant sprids nu jämfört med förra vintern.

Vi har hoppats att vaccinerna ska vara så bra på att stoppa smittspridningen, och att samhällets ovaccinerade medlemmar ska få skydd av att övriga har vaccinerat sig. Nu kan vi konstatera att vaccinerna inte är så bra som man kan önska på att stoppa smittspridningen. Därför kommer det oundvikligen att finnas mycket virus i omlopp, och det kommer att slå hårt mot dom medborgare som inte har vaccinerat sig.

Jag vet att vaccinmotståndarna är mycket ivriga att få säga att vaccinerna inte fungerar. Jag håller inte med om slutsatsen att vaccinerna inte fungerar. Men vi vet att vaccinernas skydd avtar med tiden. Därför är det viktigt med påfyllnadsdoser.
Dock har inte Sverige många ovaccinerade, och man kan undra hur många av de ovaccinerade som liksom jag vet att de har antikroppar. Dessutom torde de som inte vaccinerat sig oftare inte tillhöra riskgrupp.

Om 1.000.000 av befolkningen (alla åldrar) är ovaccinerade och 20% kommer att behöva sjukhusvård så innebär det 200.000. Men, de ovaccinerade är då inte de äldre, diabetiker mm. De är i hög grad barn och unga, eller som jag redan immuna.

Att vår sjukvård sedan inte mäktar med att vi öht blir sjuka är en annan sak.
Citera
2021-11-20, 19:01
Medlem
barkies avatar
Jag är bra jävla trött på den där Matti Sällberg. Jag har, som tur är, sparar de flesta utlåtanden och artiklar från AB under pandemin.

Bara för mindre än ett halvår sen sa det där fittnyllet att vaccinet är bra och effektivt, skyddar mot svår sjukdom och är vägen ur pandemin - vi måste vaccinera oss för att stoppa smittan och få leva normalt igen.

Idag är det annat ljud i skällan. Nu är det förklaringar på varför vaccinet inte är så effektivt och varför skyddet avtar och VARFÖR MAN SMITTAR OCH BLIR SMITTAD som vaccinerad.

Sorry, jag var tvungen att ventilera. Oavsett dessa motsägelser från forskare som Sällberg så fortsätter alla nyttiga idioter här kriga för vaccinets fantastiska egenskaper och hur de räddat oss. Hur jävla korkad får man vara?

Ska ni säga att Fauci är Jesus in disguise härnäst? Borde vara dödsstraff på dumhet.
Citera
2021-11-20, 19:02
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Massiv kritik mot vaccinationsbevis: ”Helt galet”

Citat:
I onsdags meddelade Folkhälsomyndigheten att vaccinationsbevis kan införas vid tillställningar inomhus med över 100 deltagare.

Över 150 JO-anmälningar har hittills inkommit mot förslaget.

– Det är emot grundläggande mänskliga rättigheter att kräva vaccinationspass på oprövade vaccin, anser Martina Lundin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z79R3q/massiv-kritik-mot-vaccinationsbevis-helt-galet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in