Citat:
Ursprungligen postat av
Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2021-11-20/hogerpopulister-samlas-i-coronaprotester
Är det en gemensam EU lag man väntar på och som kommer att innefatta samtliga ovaccinerade inom EU?
Artikeln är låst. Men
Dagens Industri har en öppen artikel om protesterna i Wien. Jag har utelämnat delar av artikeln, på grund av Flashbacks regler om upphovsrätt.
Citat från Dagens Industri, 20:e november 2021:
Tusentals i protest mot Österrikes vaccinkrav
Tusentals personer har samlats i centrala Wien för att demonstrera mot nedstängning och planerade vaccinkrav i Österrike.
...
Under förmiddagen har polisen kontrollerat bussar på väg in mot Wien och i flera av landets förbundsländer. Budskapet är att undvika centrala Wien.
...
Österrike beslutade först att stänga ned för ovaccinerade, men från och med måndag kommer hela befolkningen att omfattas. Förbundskansler Alexander Schallenberg har också meddelat att vaccinkrav ska införas från den 1 februari 2022.
Högerpopulistiska Frihetspartiet (FPÖ) leder flera manifestationer. Men deras ledare Herbert Kickl kommer inte att närvara, eftersom han testat positivt för coronaviruset och befinner sig i karantän.
1.300 poliser är i tjänst för att övervaka demonstrationerna i Wien, som inrikesdepartementet flaggat för att högerextremister kommer att delta i. Politiska motståndare uppges också ha hotats inför demonstrationerna.
...
Vaccinationsgraden är samtidigt bland de lägre i Västeuropa, ”pinsamt låg”, med förbundskansler Alexander Schallenbergs ord.
Nedstängningen ska inledningsvis pågå i max 20 dagar, med en utvärdering efter de första tio.
Jag tycker att vacciner är en jättebra grej, men jag är inte anhängare av vaccinationstvång.
Jag förstår att Österrikes politiker känner press att undvika att sjukvården överbelastas. Men är vaccinationskrav rätt väg att gå? Vilka är alternativen? Går det att ge sjukvården tillräcklig avlastning genom att ge påfyllnadsdoser till riskgrupperna?
Hur tänker vaccinmotståndarna? När antalet patienter ökar, så borde det bli uppenbart att vaccinerna gör nytta. Hur ser vaccinmotståndarna på att deras idéer utsätter sjukvården för stora påfrestningar?
Citat:
Ursprungligen postat av
taenok
Medicinerar er flera gånger om året eller så slängs ni i fängelse.
Dom som pratade om att detta var konspirationsteori bör nu inse hur fel dom haft.
Oseriösa propagandabladet vinklar såklart att bara högerextrema är mot detta totalitära samhälle.
Det räcker ju för att fårflocken ska haka på normalt.
Stå upp mot totalitärt samhälle? Nej, då är jag ju nazist..
Ja, vad menas egentligen med "högerextremister"? Jag har fått intrycket av det är ett ord som journalister gärna använder för att beskriva personer som journalistkåren tycker illa om.