2021-11-20, 14:36
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuicyMurva
Att kunna stycka en annan människa tyder på att man har ett starkt psyke. Mörda någon får ju anses vara ganska sjukt (iallafall första gången man gör det) men att sedan också ge sig på att finfördela kroppen efteråt, det är liksom en helt annan level än mord. Starkt jobbat!

Vid såna tillfällen tar adrenalinet överhanden och normala känslor av motvilja, obehag, äckel etc. trycks tillbaka. Det handlar inte om att ha "starkt psyke".
Citera
2021-11-20, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Det är inte samma stavning David Eberhard utan t på slutet.
Det var en tanke som slog mig också.
Men när jag googlade såg jag skillnaden i stavning, så de är nog inte släkt..

74 med efternamnet Eberhardt i Sverige enligt Ratsit.
Samma sida anger också att 283 personer i landet har namnet Eberhard, men då inte enbart som efternamn. Så att dessa ska vara släkt är nog inte sannolikt.
Citera
2021-11-20, 14:41
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Vid såna tillfällen tar adrenalinet överhanden och normala känslor av motvilja, obehag, äckel etc. trycks tillbaka. Det handlar inte om att ha "starkt psyke".

Njae…. så är det inte riktigt. Att inte bli upptäckt är nog det viktigaste. Få bort kroppen. Sen vill jag inte äckla in mig i detaljer. Men de som vittnar om sitt brott i styckmord kan både kräkas och ta massa pauser.

Någon som skrev att efter ett mord ( ej dråp), så flyttas gränserna. En förstagångsmördare ( sjukt ord), har nog en rejäl dos av ångest.
Citera
2021-11-20, 14:43
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
En tanke som slår mig - MGM var 22 år 1984 när man hittade delar av daCosta, det "största" styckmordet i Sverige enligt mig.

Ja, detta är ett classic white serial killer crime. Hur mycket skit har han orsakat under 40 års tid kan man fundera på ...
Citera
2021-11-20, 14:45
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgU
And*rs Eb*rhardt.

Taxerad inkomst på runt 480.000-500.000 kronor per år de senaste åren. Så så länge han inte hade någon grav missbruksproblematik så känns ekonomiskt motiv uteslutet i alla fall.

Folkbokförd i en etta med kokvrå, minsta lägenheten i trappuppgången. Är vi säkra på att det är där han också bodde, eller har han något större någonstans?

Känns helt orimligt att styckmörda ett offer i en sån liten lägenhet högst upp i lägenhetshuset - och ingen märker något?
Dum jävel som inte skaffade en större lägenhet på nedre botten först.
Citera
2021-11-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Är han släkt med David Eberhardt? Inget vanligt efternamn. Kan inte vara kul för DE i så fall...

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
David Eberhard har inget T i sitt namn.

Behöver inte betyda något. Förekommer liknande i min släkt och skatteverket har skrivit lite olika. Typ hälften är felstavade i folkbokföringen.

Dom var inte så noga förr när dom förde in uppgifterna. Sen har bäraren av namnet inte brytt sig om att försöka ändra saken.
Citera
2021-11-20, 14:51
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9-5
Nyköpings åklagarkammare samt tingsrätt har också jour. Det är faktiskt lite märkligt att ärendet sköts från Stockholm när brottet anses vara begånget i Nyköping, oavsett var mgm är skriven. Kan det ha med offret (identitet) att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Bra poäng. Jourdomstol i helgen?

Brott mot Griftefriden täcker in Stockholm och då ärendet och förundersökning påbörjades i Stockholm så är den en åklagare i Stockholm som är FU-ledare.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Njae…. så är det inte riktigt. Att inte bli upptäckt är nog det viktigaste. Få bort kroppen. Sen vill jag inte äckla in mig i detaljer. Men de som vittnar om sitt brott i styckmord kan både kräkas och ta massa pauser.

Någon som skrev att efter ett mord ( ej dråp), så flyttas gränserna. En förstagångsmördare ( sjukt ord), har nog en rejäl dos av ångest.

Men det är ju otroligt korkat att dumpa kroppsdelar i områden som är så frekvent besökta som områden mitt i stan i staden Stockholm! Då är man inte vidare smart. Lär ju finnas många mer undanskymda ställen dit folk nästan aldrig går. Djurgården är ju till och med risk för att Kungen och drottningen ramlar över likfynden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Har för mig att i vissa fall det kan vara adrenalin. Men att det är vanligt med åtgärder som gör att man slipper se själva offret så som täcka för ansikte osv är åtgärder som ofta ses.
Citera
2021-11-20, 14:54
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det vore ju mycket mer logiskt att dumpa nånstans runt Oxelösund.

Det här är en konstig historia...

Spontant känns det som att man skulle vilja dumpa långt från mordplatsen? Då förutsatt att mordplatsen är i Oxelösund/Nyköping med omnejd. Tänker för att förvirra utredningen.
Citera
2021-11-20, 14:55
Medlem
Aleisioniss avatar
Södermanlands nyheters förklaring till varför man publicerar bild och namn på GM.

https://sn.se/artikel/r031m2qr?fbclid=IwAR3wWoJYoQQ2N2xztb_tJNZcAJlK8kL9 OpMXfgd3gujscylomuIezpV2770
Citera
2021-11-20, 14:56
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Men det är ju otroligt korkat att dumpa kroppsdelar i områden som är så frekvent besökta som områden mitt i stan i staden Stockholm! Då är man inte vidare smart. Lär ju finnas många mer undanskymda ställen dit folk nästan aldrig går. Djurgården är ju till och med risk för att Kungen och drottningen ramlar över likfynden.

Och du tror han ville gömma delarna? Han ville naturligtvis följa utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in