Citat:
Ursprungligen postat av
ReimerDenYngre
Jag delar din uppfattning. Här är mitt referat av boken. Sidnummer anges som sida per totalt 52 i min upplösning.
4/52 "Där upptäcker polisen även hjulspår i sanden"
Not: Hjulspåren är på asfalt.
6/52 Mail från Ulrika: "Jag kommer inte ihåg vem vi delade taxin med tillbaka in till Mariestad, men vi slog följe med flera personer från festen."
Not: Rimligt om det är flera bilar som kört att man inte minns vem som är i vilken bil.
6/52 Mail från Ulrika: "En av våra gemensamma vänner hade blivit osams med sin pojkvän och hon kom hem till mig på natten då hon var upprörd och orolig över bråket. När hon är hos mig ringer Helena för att berätta hur kul hon har det."
7/52 Mail från Ulrika: "När ingen visste något ringde jag till polisen, men de tyckte att vi skulle avvakta."
Not: Här är det Ulrika som tar kontakt med polisen.
7/52 Mail från Ulrika: " En polis med hund frågar vilken väg jag tror att Helena kan ha tagit under natten, och jag berättar. Han förklarar att han kommer att gå samma väg med hunden och sedan kontakta oss."
8/52 Uppgift från Pernilla "Senare på kvällen ringde Helena från en telefonkiosk inne på Stadshotellet. Hon hade glömt sin plånbok, berättar Pernilla."
Not: Av sammanhanget framgår att det var ett samtal tidigt efter Helenas ankomst till Stadt.
8/52 Uppgift från Pernilla: "Ulrika kom ut till Töreboda och hämtade plånboken."
9/52 Uppgift från Pernilla: "Gudrun blev nästan tokig och sade: ’Fattar ni inte att Helena inte finns längre?!’"
Not: Pernilla var alltså med på Hällristningsvägen.
11/52 "Senare under måndagen hittar polisen Helenas andra sandal en bit bort i vegetationen på andra sidan skogsstigen. Någon har kastat skorna ifrån sig, långt ifrån varandra, kanske i hopp om att de aldrig skulle hittas."
Oklart vem som säger detta.
21/52 Vittnet Carina "Carina kan inte med säkerhet säga vilket bilmärke det var, men hon tror det var en Ford"
24/52 Brovittnet blir aktuellt igen 1998. "Polisen börjar granska denne man och hittar information som inte stämmer. Han hade förhörts rutinmässigt under 1992 precis som de andra gästerna. På den tiden hade mannen gett intryck av att han knappast hade befunnit sig i närheten av Helena den där kvällen. Men det stämmer inte. I själva verket hade han varit på festen hos Pernilla Wadebäck och han hade åkt med Helena och Ulrika i taxin från Töreboda in till Stadshotellet i Mariestad och till och med hjälpt Helena att ringa hem till Ulrika... Dessutom förklarar Mannen i pilotgladögon i första förhöret att han gått hem tidigare än den tidpunkt som vittnet säger sig ha sett honom inne i stan."
28/52 Gabriella "Jag har i efterhand förstått att han [mannen i pilotglasögon] var mycket intresserad av Helena, men hon ville inte vara tillsammans med sin kompis pojkvän."
28/52 Pelle Jenvén "På den tiden arbetade jag med en utredning på narkotikaenheten i Göteborg... Fallet låg hos den lokala polisen varifrån det överlänades eftersom polisen i Mariestad inte gjorde någonting åt det. De gjorde ingenting, de bara väntade att något skulle inträffa".
29/52 Pelle Jenvén "Men jag är övertygad om att hon kom hit i bil. Min teori är att bilföraren stannar här, eftersom Helena inte gärna vill att grannarna skall skvallra om vem det är som har kört henne hem".
Not: Platsen nämns inte uttryckligen, men Jenvén nämner nybyggda hus till höger, dvs de står uppenbart på Ekuddenvägen.
30/52 Pelle Jenvén "När gärningsmannen går tillbaka till sin bil efter att ha slagit ihjäl Helena plockar han upp den ena skon och slänger in den i buskarna... och kastar den andra skon på andra sidan.
30/52 Pelle Jenvén: "Men hennes båda silverringar som var nya från Grekland låg i skogsbrynet i närheten. Hur de hamnade där har han också en teori om: Kanske tog hon av sig dem inne på baren och lade dem i ryggsäcken. Hon använde den som handväska och det fanna inga byxfickor i de där bomullsbyxorna som hon hade på sig... Om jag skulle bli angripen, vad gör jag då med ryggsäcken? Jo, jag slåss med den så mycket jag kan... Och då kanske ringarna föll ut."
30/52 Pelle Jenvén: "är övertygad om att gärningsmannen lämnar henne där på stigen för att sedan gå samma väg tillbaka till bilen som står parkerad på Ekuddenvägen. Han plockar upp hennes skor och kastar dem i buskarna, hämtar bilen och kr några hundra meter på Ekuddenvägen och sedan vidare in på cykelvägen... och ända fram till lekplatsen. Där hitta polisen senare hjulspår från en framhjulsdriven bil och fotavtryck och nedtrampade buskar i en människas storlek."
Not: Här är bilen alltså framhjulsdriven!
30/52 Pelle Jenvén "Där [på lekplatsen] hittar polisen senare hjulspår från en framhjulsdriven bil och fotavtryck och nedtrampade buskar i en människas storlek."
30/52 Pelle Jenvén "Den som gjorde det här känner till området."
31/52 Pelle Jenvén "Det som talar mot mannen med pilotglasögon är att han inte hade tillgång till bil..."
38/52 Om mannen med pilotglasögon: "Den här gången berättar han att han umgåtts med Helena Andersson inne på Stadshotellet och att han hjälpt henne ringa, eftersom hon inte hade några pengar. Han nämner också att han inte minns mycket från kvällen och natten eftersom han varit full." Han sjukskrev sig dessutom från arbetet veckan efter Helenas försvinnande och deltog tillsammans med Helenas systrar och väninnor i sökandet efter henne."
39/52 Mannen med pilotglasögon: "Det stämmer att jag inte kommer ihåg vad jag gjorde den där natten. Jag har minnesbilder, men det är inget som polisen intresserar sig för. Och inget som kan bevittnas av andra... Men jag var inte på bron, jag hade ingen bil, och någon såg mig i närheten av mitt hem, en halvtimmes promenad från centrum, omkring klockan halv fyra på morgonen."
Not: Vid 4,5 km/h bör det ta cirka 25 minuter att gå den sträckan från Stadt.
I den mån som boken är någorlunda korrekt, finns där några intressanta saker.
Första fetningen: Det fanns hjulspår också i sanden. GW Persson säger att hjulspåren aldrig mättes upp ordentligt. Plus att det fanns ett däckmärke på en bit asfalt på den smala, asfalterade gångväg som skär genom lekplatsen. Hjulspåren och däckmärket fanns i anslutning till varandra, mycket nära där ringarna hittades.
Andra fetningen: Återigen får vi bekräftat vilken väg tjejerna brukade gå hem (tillsammans eller ensamma)!
Tredje fetningen (den långa): Det är helt uppenbart att Pelle Jenvén anser att överfallet och försvinnandet sker i skogsdungen samt på lekplatsen, och jag förvånas inte: Även jag med flera logiskt tänkande personer har med ledning av allt som är känt kommit fram till att det var i skogsdungen och på/vid lekplatsen som allt hände. Också Thord Olavsson skrev samma sak mycket bra tidigare. Och om Pelle Jenvén är så klar om sin uppfattning kan vi lugnt räkna med att han inte är ensam utredare om det. Jag är övertygad om att tidigare och nuvarande utredare tänker exakt samma sak. Dock vill jag ventilera ett par saker.
Både GW Persson och Pelle Jenvén anser att Helena fick skjuts hem, men deras teorier skiljer sig åt. GW Persson menar att Helena fick skjuts via gång-/cykelvägen mot hemmet, medan Pelle Jenvén enligt min fetning ovan menar att skjutsen stannade på Ekuddenvägen i höjd med skogsstigen. GW Perssons teori bygger på att "Hanna" plockas bort. Pelle Jenvéns teori om en inblandad bil som står ute på Ekuddenvägen håller jag helt med om, men när Jenvén säger att han är övertygad om att gärningsmannen lämnar Helena på stigen och sedan går samma väg tillbaka till bilen på Ekuddenvägen, plockar upp hennes skor och kastar dem i buskarna, hämtar bilen och kör några hundra meter på Ekuddenvägen och sedan vidare in på gång-/cykelvägen och ända fram till lekplatsen, begår Jenvén en tankevurpa: Gärningsmannen skulle då ha kört över "Hanna"! Men om vi plockar bort "Hanna", fungerar Jenvéns teori.
Jag köper Jenvéns teori om att bilen står på Ekuddenvägen även om jag personligen inte är övertygad om att Helena fick skjuts (även om den möjligheten givetvis är hyggligt god), men jag köper inte att bilen kör in på gång-/cykelvägen i första skedet. Jag tror att vi snarare hamnar i den situationen att bilen vänder - som "Hanna" har sagt att den gjorde - och kör bort från området i panik. Och det är nu som jag tror att ThordOlavssons teori om ett bilbyte som kan inbegripa Pe*r Ni*elsen kommer in i bilden. Enligt Loudamus vittne ska Pe*r Ni*elsen ha setts komma tillbaka efter klockan 02:00 för att byta bil. Sedan tror jag att man återvänder till platsen för brottet och observeras
då av "Killarna". Jag är inte med på GW Perssons teori eftersom skjutsen redan från början skulle ha kört för långt - direkt in på gång-/cykelvägen mot Helenas hem, så att säga. Jag är i så fall mer med på Jenvéns teori, men med den skillnaden att bilen som han menar stod på Ekuddenvägen INTE körde in på gång-/cykelvägen utan vände upp mot Marieforsleden för att tillfälligt försvinna. Den bilen är sannolikt den som Lockerudvittnet såg. Bilen som "Killarna" såg är den som kommer tillbaka lite senare (efter bilbytet).
Och när det gäller "mannen med pilotglasögon": Bland allt det märkliga som han har sagt, är det till syvende och sist
redan i förhöret 1992 (!) som han klantar till allt när han sa att han "knappat hade befunnit sig i närheten av Helena den där kvällen" - när han i själva verket hade varit på inflyttningsfesten hos Pernilla Wadebäck
och åkt med Helena och Ulrika i taxin från Töreboda in till Stadshotellet i Mariestad
och till och med hjälpt Helena att ringa hem till Ulrika. Redan 1992 försökte han alltså att göra sig ointressant för polisen och alla måste ju förstå varför! "Mannen med pilotglasögon" är och förblir på något sätt insyltad i fallet, trots avsaknaden av en bil.