2021-11-19, 19:09
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det kanske krävs en massa IQ. Det kanske inte ens går.

Jag har fattat det som att den danska journalisten menar att det är öppna silverringar som upphittats medan Leif GW talar om en sluten guldring.

Möjligtvis har jag fel, men jag vill inte läsa den danska boken eftersom den så vitt jag förstår inte fört fram några nya uppgifter av vikt.

Det finns inga uppgifter om varken öppna silverringar eller guldring i boken.
Citera
2021-11-19, 19:11
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det finns inga uppgifter om varken öppna silverringar eller guldring i boken.

OK Då hade jag fel.

Finns det några uppgifter som du anser är intressanta som inte redan står här på Flashback. Faktum är att jag varit på väg att köpa boken men något knas med mitt konto på adlibris gjorde att det aldrig gick i lås...
Citera
2021-11-19, 20:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
OK Då hade jag fel.

Finns det några uppgifter som du anser är intressanta som inte redan står här på Flashback. Faktum är att jag varit på väg att köpa boken men något knas med mitt konto på adlibris gjorde att det aldrig gick i lås...

Boken är mest en lättläst sammanställning av redan kända uppgifter och citat från inblandade personer. Allt som eventuellt var nytt i boken finns nog nu i tråden för den som vill söka i +46000 inlägg. Rekommenderar boken i första hand till nytillkomna i tråden för en bra överblick av ämnet.
Citera
2021-11-19, 21:22
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Kan man möjligtvis tänka sig att Ulrika är bättre på att bedöma Helenas väg än vi är?

Absolut. Givet att hon träffade/ pratade med Helena efter att hon lämnade Stadt.
Annars, nej.
Citera
2021-11-19, 21:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Kan man möjligtvis tänka sig att Ulrika är bättre på att bedöma Helenas väg än vi är?

Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Absolut. Givet att hon träffade/ pratade med Helena efter att hon lämnade Stadt.
Annars, nej.

Som ThordOlavsson mycket riktigt tidigare har påpekat, har Ulrika sagt att de "alltid gick den vägen", och med det menat just skogsstigen. Precis allt som sker under söndagen och natten mot måndagen indikerar att det var just utmed skogsstigen och i skogsdungen som kompisar och polis först letade. Att de letade där först beror självklart på att det var den vägen som de antog att Helena hade tagit. Vi har till exempel Kvasta-Saras berättelse om BW som på bergsknallen intill skogsstigen i skogsdungen ska ha "visat" hur Helena typ "snubblade", vi har polismannen som under tidig söndagskväll hittar den ena sandalen just utmed skogsstigen och vi har polismannen Håkan Fasth som med egen röst har berättat i det första avsnittet i radiodokumentären att polisen fortsatte att söka just i skogsdungen hela natten. I det första programmet berättar Gabriella också att hon hade förklarat för polisen hur hon menar att Helena hade gått, och det var bara strax senare som polisen återkom med den första sandalen. Till syvende och sist var det var ju utmed skogsstigen som Helenas båda sandaler till slut hittades - plus att man senare hittade bland annat Helenas ringar vid lekplatsen, där skogsstigen mynnade ut. Som jag ser det är det uteslutet att Helena skulle ha tagit någon annan väg hem.

Till detta kan vi lägga att vi aldrig har hört polisen nämna ett enda ord om en annan, trolig brottsplats. Vi har heller aldrig hört ett enda ord om en annan plats som skulle kunna knytas till Helenas försvinnande. Så, vad har vi? Jo, vi har fynden i Kohagen och vid lekplatsen. Och vi har "Hannas" vittnesmål. Jag personligen kan med ledning av allt det som hittills är känt inte dra någon annan slutsats än att Helena kom till Kohagen och att något hände där.
Citera
2021-11-19, 22:09
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
[quote=Ugglan.|77988397]Som ThordOlavsson mycket riktigt tidigare har påpekat, har Ulrika sagt att de "alltid gick den vägen", och med det menat just skogsstigen. Precis allt som sker under söndagen och natten mot måndagen indikerar att det var just utmed skogsstigen och i skogsdungen som kompisar och polis först letade. Att de letade där först beror självklart på att det var den vägen som de antog att Helena hade tagit. Vi har till exempel Kvasta-Saras berättelse om BW som på bergsknallen intill skogsstigen i skogsdungen ska ha "visat" hur Helena typ "snubblade", vi har polismannen som under tidig söndagskväll hittar den ena sandalen just utmed skogsstigen och vi har polismannen Håkan Fasth som med egen röst har berättat i det första avsnittet i radiodokumentären att polisen fortsatte att söka just i skogsdungen hela natten. I det första programmet berättar Gabriella också att hon hade förklarat för polisen hur hon menar att Helena hade gått, och det var bara strax senare som polisen återkom med den första sandalen. Till syvende och sist var det var ju utmed skogsstigen som Helenas båda sandaler till slut hittades - plus att man senare hittade bland annat Helenas ringar vid lekplatsen, där skogsstigen mynnade ut. Som jag ser det är det uteslutet att Helena skulle ha tagit någon annan väg hem.

Till detta kan vi lägga att vi aldrig har hört polisen nämna ett enda ord om en annan, trolig brottsplats. Vi har heller aldrig hört ett enda ord om en annan plats som skulle kunna knytas till Helenas försvinnande. Så, vad har vi? Jo, vi har fynden i Kohagen och vid lekplatsen. Och vi har "Hannas" vittnesmål. Jag personligen kan med ledning av allt det som hittills är känt inte dra någon annan slutsats än att Helena kom till Kohagen och att något hände där.[/QUOTE]

Fetning ett och två, det går helt enkelt inte att när det passar meddela att polisen är helt värdelös, inte gjort en brottsplatsundersökning värd namnet.
Och nästa gång hänvisa till polisen som obestridbar garant för absolut sanning/ kredabilitet.
Varje motsatsförhållande stöder för stunden din framförda "fakta".
Detta händer så frekvent i din argumentation (polisen här ska endast ses som ett exempel bland många) över tid att du för mig i princip har förbrukat din trovärdighet och relevans i diskussionen.

Fetning tre, jag har full respekt för att detta är din slutsats. Dock delar jag den inte.
Citera
2021-11-19, 22:24
Medlem
Ugglan.s avatar
[quote=CharlotteSomewhere|77988775]
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Som ThordOlavsson mycket riktigt tidigare har påpekat, har Ulrika sagt att de "alltid gick den vägen", och med det menat just skogsstigen. Precis allt som sker under söndagen och natten mot måndagen indikerar att det var just utmed skogsstigen och i skogsdungen som kompisar och polis först letade. Att de letade där först beror självklart på att det var den vägen som de antog att Helena hade tagit. Vi har till exempel Kvasta-Saras berättelse om BW som på bergsknallen intill skogsstigen i skogsdungen ska ha "visat" hur Helena typ "snubblade", vi har polismannen som under tidig söndagskväll hittar den ena sandalen just utmed skogsstigen och vi har polismannen Håkan Fasth som med egen röst har berättat i det första avsnittet i radiodokumentären att polisen fortsatte att söka just i skogsdungen hela natten. I det första programmet berättar Gabriella också att hon hade förklarat för polisen hur hon menar att Helena hade gått, och det var bara strax senare som polisen återkom med den första sandalen. Till syvende och sist var det var ju utmed skogsstigen som Helenas båda sandaler till slut hittades - plus att man senare hittade bland annat Helenas ringar vid lekplatsen, där skogsstigen mynnade ut. Som jag ser det är det uteslutet att Helena skulle ha tagit någon annan väg hem.

Till detta kan vi lägga att vi aldrig har hört polisen nämna ett enda ord om en annan, trolig brottsplats. Vi har heller aldrig hört ett enda ord om en annan plats som skulle kunna knytas till Helenas försvinnande. Så, vad har vi? Jo, vi har fynden i Kohagen och vid lekplatsen. Och vi har "Hannas" vittnesmål. Jag personligen kan med ledning av allt det som hittills är känt inte dra någon annan slutsats än att Helena kom till Kohagen och att något hände där.[/QUOTE]

Fetning ett och två, det går helt enkelt inte att när det passar meddela att polisen är helt värdelös, inte gjort en brottsplatsundersökning värd namnet.
Och nästa gång hänvisa till polisen som obestridbar garant för absolut sanning/ kredabilitet.
Detta händer så frekvent i din argumentation (polisen här ska endast ses som ett exempel bland många) över tid att du för mig i princip har förbrukat din trovärdighet och relevans i diskussionen.

Fetning tre, jag har full respekt för att detta är din slutsats. Dock delar jag den inte.

Du blandar ihop vissa enskilda insatser med en övergripande dålig brottsplatsundersökning samt tillika dålig brottsutredning! Polisen begick utredningsmässigt totalt sett många misstag, men det förhindrar väl inte att vissa insatser var ok? I frågan om Håkan Fasth har mitt egagement berott på att ajnoshort medvetet valde att bortse från Håkans utsaga för att den "fanns med i ett kompisreportage", och då ansåg jag det vara på sin plats att ge hans utsaga just kredibilitet! När alla felaktigt (!) har antagit att polisen lade ner sökningarna på söndag kväll med någon skum hänvisning till "lathet" eller "ointresse" ... ja, då kände jag att jag faktiskt behövde ta polisens parti. De fakta som ändå finns i fallet, måste försvaras samt lyftas fram. Försök att hålla isär saker och ting!

Ok, du delar inte min slutsats. Vilken är då din slutsats? Den är vi alla mycket intresserade av! Glöm inte motivera och förklara tydligt.

Och min trovärdighet ... Ändå läser du mina inlägg - och svarar på dem! I övrigt är det många som tycker precis tvärtom.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-19 kl. 22:29.
Citera
2021-11-20, 04:43
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Till detta kan vi lägga att vi aldrig har hört polisen nämna ett enda ord om en annan, trolig brottsplats. Vi har heller aldrig hört ett enda ord om en annan plats som skulle kunna knytas till Helenas försvinnande. Så, vad har vi? Jo, vi har fynden i Kohagen och vid lekplatsen. Och vi har "Hannas" vittnesmål. Jag personligen kan med ledning av allt det som hittills är känt inte dra någon annan slutsats än att Helena kom till Kohagen och att något hände där.
Det sägs att U sagt att "DE", alltid gick den vägen! Sen när de redan hittade skon på söndagen, var väl det denna stig/väg som troligast, för de som kände H, men vet vi att H tagit denna stig hem helt ensam, ca.kl. 2.00 på natten en fre/lö natt? De verkar ha varit försiktiga dessa två systrar?
Citera
2021-11-20, 06:07
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Annars, nej.

Idioti! Jag frågade om Ulrika är bättre på att bedöma vilken väg Helena tagit. Var och en med ett IQ över 100 inser att en syster är bättre på att bedöma en syster än två okända.
Citera
2021-11-20, 06:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
[quote=CharlotteSomewhere|77988775]
Citat:

Om man ser saker i svartvitt, som du gör, så kan man inte både kritisera polisen och ha den som källa.

Intelligentare personer kan skilja på vad polisen säger och vad den gör. Ugglan kritiserar i första hand vad de gjort. Polisen idag erkänner att den första insatsen var undermålig.

När det gäller vad polisen säger så finns det lite skäl att ifrågasätta det, såvida de inte kan misstänkas vilja skyla över egna misstag. Det polisen säger har därför hög trovärdighet, särskilt idag när polisen kritiserar de första polisernas insats.

Trillade polletten ned nu eller finns det ingen pollett?
Citera
2021-11-20, 06:41
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Idioti! Jag frågade om Ulrika är bättre på att bedöma vilken väg Helena tagit. Var och en med ett IQ över 100 inser att en syster är bättre på att bedöma en syster än två okända.
Du kallar folk idiot här!
Låg nivå av dig!
Såklart vet U att systern H brukade gå denna stig!
Sen när de fann skor, ringar med mer från H, så blev väl U ännu säkrare på att H gått där!
Inget konstigt med det.
Vad systern U har berättat vad de/hon brukade gå är alltså ingen bevisad sanning i dagens vetskap. Om inte U sett henne gå stigen denna natt, så kan hon inte heller veta!

Skorna är mest mysko!
De verkar ha varit kastade in i skogen för att vilseleda från den vita bilen, kommer inte på någon mer skälig förklaring, då ringarna låg där brottsplatsen tycks vara. Då vill GM få alla att tro att H gick hem via denna stig och inte fick skjuts av en bil hem.
Senast redigerad av rubin22 2021-11-20 kl. 06:54.
Citera
2021-11-20, 06:43
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det sägs att U sagt att "DE", alltid gick den vägen! Sen när de redan hittade skon på söndagen, var väl det denna stig/väg som troligast, för de som kände H, men vet vi att H tagit denna stig hem helt ensam, ca.kl. 2.00 på natten en fre/lö natt? De verkar ha varit försiktiga dessa två systrar?

Ingen vet om Helena ens passerade Tidan denna natt.

Familjen har uttalat sig om vilken väg Helena brukade gå och det gjorde de innan någon sko hade återfunnits baserat på att de kände henne.

Att sedan CharlotteSomewhere och andra nötter tror att de är lika bra som familjen på att bedöma detta är bara patetiskt.

Att Helena gått där hon enligt familjen brukade gå och där de sista spåren av henne upphör talar starkt för att hon förts bort från dungen. Att det finns bilspår på platsen och att en bil iakttagits vid ungefär rätt tid på cykelvägen ökar sannolikheten att fynden i dungen och den vita bilen hör samman. Hannas iakttagelser av röster måste även värderas.

Ajnosnortaren är inte den förste som försöker få oss att tänka bort från dungen, att få oss att ifrågasätta den vita bilen och Hanna samt räkna bort LoVi. Den förste som gjorde detta är Prytz67 som uppger en hel del saker som bevisligen inte stämmer om hur han och hans bekanta iakttagit Helena på väg ut från stan, uppgifter som klart motsägs av Pelle Jenvén. De vittnen som Prytz67 vill få oss att tro på finns bevisligen inte.

Även om man skulle vara beredd att bryta mot regel 1.06 så är det enligt min mening inte möjligt att knäcka vem som ligger bakom nicket Prytz67. Men om fallet en gång går till rättegång så kanske det blir uppenbart för alla vem som ligger bakom nicket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in