2021-11-20, 12:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Det tycks ju som att studien visar att det är 38/25 = 1,5 gånger större risk att en ovaccinerad än en vaccinerad smittas om någon annan i hushållet är sjuk. Det är sådana faktorer som trycker ner smittspridning som ju är vidarebefordran av smitta. R-talet blir en faktor 1,5 lägre allt annat lika.
Menar du att denna faktor är obetydlig?

Alltså den studien är inom ett hushåll där alla är vaccinerade. Det antivaxxarna vill få fram att det här gäller alla vaccinerade, men det där stämmer inte alls. Först ska du som vaccinerad få en genombrottsinfektion, sen släpa hem det till din vaccinerade familj. Vi kan titta på ett exempel från Danmark vad gäller genombrottsinfektioner:

Jag skrev det här i en annan tråd:
Citat:
I Danmark har man 4 434 000 vaccinerade där man noterat 12 195 genombrottsinfektioner. Det ger en sannolikhet att få en sådan till 0,0027 om du är vaccinerad. 1-0,0027 = 0,997 dvs 99,7% skydd mot att bli infekterad.

https://www.ssi.dk/-/media/cdn/files/covid19/gennembrudsinfektion/rapport/gennembrudsinfektion-covid19-uge39-2021-ai39.pdf?la=da
Senast redigerad av revodneb 2021-11-20 kl. 12:58.
Citera
2021-11-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, vaccinen är inte bra, åtminstone efter några månader, på att skydda emot smitta, och helt värdelöst mot att man för smitta vidare. Men vaccinen skyddar emot allvarlig sjukdom. Kom sedan ihåg att i hushållet sker nära kontakter under lång tid. Däremot tror att att det är, betydligt, svårare för de som har hybridimmunitet att såväl bli smittade som att föra smitta vidare. Tillkommer sedan en bosterdos av vaccinet på det, så är det nog tvärstopp, även för Delta-varianten av SARS-COV2.

5 åringar har nu börjat vaccineras.
Kommer du stödja detta när det införs i Sverige?
Vilket bara är en tidsfråga, vi följer övriga bara lite efter.
Citera
2021-11-20, 13:02
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Om man lägger på att den officiella bilden är att vaccinerade inte sprider smitta så är det troligt att dom beter sig på ett sätt som sprider mer smitta.
Lägger man till faktorerna av hur många som blir svårt sjuka och hur trycket är IVA samt hur många ej vaccinerade som har naturlig immunitet och livslängd på effekt av vaccin.
Så inser ju alla att metoder vi tar i detta land är extremt långt ifrån att ens vara nära till proportionellt mot nyttan.
Jag håller inte med. Huruvida vaccin är en oproportionerlig åtgärd beror på vad den kostar och vilka biverkningar den har. Man bör naturligtvis diskutera detta öppet. Otvivelaktigt så bidrar vaccinet till stor tröghet i spridningen och till att allvarliga Covid-fall, vilket i princip är livsfarligt endast för gamla människor minskar mycket hos dem med hyfsat immunförsvar.
Dock är Sverige inte hela världen. Vore Sverige det skulle jag säga att den enda åtgärden vore att rekommendera svaga, gamla, utsatta att ta återkommande sprutor och att göra det lätt för villiga att få dem. I länder som låst in sina barn och spridande unga vuxna under längre tid måste man nog vaccinera närmast 100% för att få smittspridningströghet.
Citera
2021-11-20, 13:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alltså den studien är inom ett hushåll där alla är vaccinerade. Det antivaxxarna vill få fram att det här gäller alla vaccinerade, men det där stämmer inte alls. Först ska du som vaccinerad få en genombrottsinfektion, sen släpa hem det till din vaccinerade familj. Vi kan titta på ett exempel från Danmark vad gäller genombrottsinfektioner:

Jag skrev det här i en annan tråd:

https://www.ssi.dk/-/media/cdn/files/covid19/gennembrudsinfektion/rapport/gennembrudsinfektion-covid19-uge39-2021-ai39.pdf?la=da

Citat:
I Danmark har man 4 434 000 vaccinerade där man noterat 12 195 genombrottsinfektioner. Det ger en sannolikhet att få en sådan till 0,0027 om du är vaccinerad. 1-0,0027 = 0,997 dvs 99,7% skydd mot att bli infekterad.

Hur vet man att de vaccinerade inte har varit smittade innan de blev vaccinerade och är naturligt immuna?
Citera
2021-11-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Jag håller inte med. Huruvida vaccin är en oproportionerlig åtgärd beror på vad den kostar och vilka biverkningar den har. Man bör naturligtvis diskutera detta öppet. Otvivelaktigt så bidrar vaccinet till stor tröghet i spridningen och till att allvarliga Covid-fall, vilket i princip är livsfarligt endast för gamla människor minskar mycket hos dem med hyfsat immunförsvar.
Dock är Sverige inte hela världen. Vore Sverige det skulle jag säga att den enda åtgärden vore att rekommendera svaga, gamla, utsatta att ta återkommande sprutor och att göra det lätt för villiga att få dem. I länder som låst in sina barn och spridande unga vuxna under längre tid måste man nog vaccinera närmast 100% för att få smittspridningströghet.

Jag var otydlig och menade inte att vaccin i sig är en dålig åtgärd.
Jag tycker definitivt riskgrupperna ska vaccinera sig.
Övriga bör få tillgång om dom vill.
Jag tycker inte barn bör ha tillgång.
Menade att nyligen införda åtgärder med tvångsvaccinering inte är i närheten av att motiveras av fakta som finns.
Citera
2021-11-20, 13:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur vet man att de vaccinerade inte har varit smittade innan de blev vaccinerade och är naturligt immuna?

Bra fråga, det får du fråga Danskarna om. Det har nog säkert varit en del sådana också. Har det någon betydelse?
Citera
2021-11-20, 13:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Bra fråga, det får du fråga Danskarna om. Det har nog säkert varit en del sådana också. Har det någon betydelse?

Jag tycker att det är relevant om en vaccinerad individ har varit smittad innan denne blev vaccinerad när man argumenterar med siffror som syftar till att visa hur pass väl vaccinet ger ett bra skydd mot sjukdom och död.

EDIT;

Den som är vaccinerad och blir allvarligt sjuk har kanske inte varit smittad tidigare medans den vaccinerade som inte blir allvarligt sjuk har varit smittad sedan tidigare, kan det vara så?
Senast redigerad av OY 2021-11-20 kl. 13:12.
Citera
2021-11-20, 13:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att det är relevant om en vaccinerad individ har varit smittad innan denne blev vaccinerad när man argumenterar med siffror som syftar till att visa hur pass väl vaccinet ger ett bra skydd mot sjukdom och död.

Mitt enda syfte var att visa att vad Saundra påstår, dvs att hushållsstudiens procentsiffror gäller alla vaccinerade helt enkelt inte är sant. Det är istället en försvinnande liten del det gäller och visar att vaccinet fungerar alldeles utmärkt. Det är inte 100% men det bästa vi har i nuläget.
Citera
2021-11-20, 13:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
5 åringar har nu börjat vaccineras.
Kommer du stödja detta när det införs i Sverige?
Vilket bara är en tidsfråga, vi följer övriga bara lite efter.

Vd menar du med det?
Sverige har gått sin egen väg hela denna pandemin. Varför skulle det vara annorlunda gällande vaccinen?
Passar det din förutbestämda åsikt bättre?

Man kan tycka vad man vill om vår strategi, men vi har inte påverkats av att grannarna stänger sina gränser osv..
Citera
2021-11-20, 13:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jaså, ni med lite IQ gör så. Vi med mycke IQ å andra sidan...

Så du testar dig för att se om det är covid som gör att du snörvlar och hostar, och är det inte det så behöver du inte bry dig om att du sprider något annat, som flunsa eller förkylning eller halsfluss? Eller testar du dig dagligen även utan symptom utifall att du skulle vara en asymptomatisk eller presymptomatisk covidspridare? Berätta gärna mera om hur ni med lite IQ fungerar, det kan vara svårt för de med mycket IQ att förstå.

Har man symptom så bör man väl inte sprida vad man än lider av, så varför testa bara för covid, varför inte influensa, halsfluss och förkylning med? Enda undantaget är väl allergisnörvel eftersom allergi inte smittar.

Uppmaningen att testa även vaccinerade med symptom verkar mest ha en teoretisk funktion, för statistikens skull. För varför skulle du hosta nån i ansiktet bara för att det inte är covid som ligger bakom dina symptom?

Detta inlägg bekräftar bara min misstanke om din svaga begåvning..
Citera
2021-11-20, 13:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Mitt enda syfte var att visa att vad Saundra påstår, dvs att hushållsstudiens procentsiffror gäller alla vaccinerade helt enkelt inte är sant. Det är istället en försvinnande liten del det gäller och visar att vaccinet fungerar alldeles utmärkt. Det är inte 100% men det bästa vi har i nuläget.

Jag editerade mitt inlägg, kanske har du något att säga om den här funderingen?

Citat:
Den som är vaccinerad och blir allvarligt sjuk har kanske inte varit smittad tidigare medans den vaccinerade som inte blir allvarligt sjuk har varit smittad sedan tidigare, kan det vara så?
Citera
2021-11-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Död vid naturlig smitta i hemmiljö är nog ofta lägre risk än att komma in på sjukhus med samma smitta! Bara Gud vet hur många påstått. Conviddöda som dött av felbehandling inplastning och felmedicinering!

Med vaccin så är ju risken att bli smittad lägre och om man blir smittad så är risken att hamna på sjukhus lägre.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in