2021-11-20, 11:05
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Hade du varit där och känt allvaret hade du haft en annan åsikt. Vi sitter tryggt här i Sverige och tycker bakom tangentbordet. Det var krigsliknande scener.
Jag hade överhuvudtaget inte befunnit mig där, utan låtit polisen göra sitt jobb och hoppas att de egendomar som blev nedbrända var försäkrade och att plundrarna blir arresterade och dömda.
Skulle inte finnas någon anledning för mig att resa till en annan stad med ett automatvapen och "försvara" egendom, utan att använda vapnet.
När natten kommer och jag med min kropp (istället för mitt vapen) ska försvara egendom X hamnar jag förr eller senare i fysisk konfrontation med plundrare och ska då rättmätigt använda mitt vapen eftersom de jagar och slår mig när jag ber dem att inte plundra?
Kyle reste dit fullt medveten om att hans närvaro skulle provocera till konfrontation.
Senast redigerad av kato85 2021-11-20 kl. 11:07.
2021-11-20, 11:07
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kan vara enig i att det till viss del var befogat med tanke på att en av de skjutna själv bar på ett skjutvapen, men praxis kommer ju gå att tillämpa även under mera resonabla förhållanden, det essentiella är att någon eller några gör ett fysiskt utfall mot dig, vilket ger dig rätt att skjuta för att hävda nödvärn.
Det beror nog på situationen. USA har redan starka självförsvarslagar oaktat utfallet av denna rättegången och eventuella prejudikat det fört med sig.

I just detta fallet var ju Rittenhouse på väg bort från slöddret men de uppsökte situationen själv genom att springa ifatt och attackera honom. Rittenhouse hade ju således inget uppsåt eftersom han var den retirerande parten.
Hade däremot Rittenhouse inte varit retirerande och aktivt konfronterat slöddret så hade han naturligtvis blivit dömd men då hade också uppsåtet varit annorlunda.
2021-11-20, 11:10
Medlem
Lagen har talat, även om jag personligen tycker att han själv bär skuld och triggade situationen så har nu juryn överlagt i flera dagar och kommit fram till ett beslut, det får man respektera!
2021-11-20, 11:14
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Det beror nog på situationen. USA har redan starka självförsvarslagar oaktat utfallet av denna rättegången och eventuella prejudikat det fört med sig.

I just detta fallet var ju Rittenhouse på väg bort från slöddret men de uppsökte situationen själv genom att springa ifatt och attackera honom. Rittenhouse hade ju således inget uppsåt eftersom han var den retirerande parten.
Hade däremot Rittenhouse inte varit retirerande och aktivt konfronterat slöddret så hade han naturligtvis blivit dömd men då hade också uppsåtet varit annorlunda.
Vi får se vad framtiden ger, skulle inte bli förvånad om vi får se fler liknande händelser snart igen.
2021-11-20, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Han använde det våld han tyckte att nöden krävde och blev friad för det. Det är inget jag vänder mig emot. Men varför hylla honom som hjälte?

För att han försvarade sitt liv mot en beväpnad lynchmob.

Hade det inte varit för att händelsen blev filmad så hade han mycket väl kunnat blivit dömd till livstids fängelse.

Hatten av för Kyle som klarade sig utan en skråma.
2021-11-20, 11:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Hade det inte varit för att händelsen blev filmad så hade han mycket väl kunnat blivit dömd till livstids fängelse.
Detta är förmodligen den absolut viktigaste slutsatsen från händelsen. Hade vad som hände inte filmats hade Rittenhouse förmodligen blivit dömd till ett mycket långt fängelsestraff. En mycket stor andel av USA:s befolkning, inklusive dess president, var fullt beredd att ofta en ung man för att vinna politiska och ekonomiska fördelar.

Jag hoppas verkligen att han har möjlighet att stämma skiten ur många av de stora tidningarna i USA som redan första dagarna målade upp honom som någon som var ute efter att mörda demonstranter.
2021-11-20, 11:32
Medlem
Citat:
Jag ifrågasätter neutraliteten som du hävdar när man står med ett automatvapen för att beskydda egendom gentemot plundrare. Att plundrarna själva begår en kriminell handling gör inte dig till neutral part eller rättfärdigar ditt handlande som provokatör.

Fallet är över men ändå slutar inte ni desinformatörer att sprida lögner.

Kyle hade inget automatvapen, sluta upprepa denna lögn.
2021-11-20, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det är det. Skaffa dig bättre glasögon!

Nu vänder jag mig emot denna ständiga hudfärgsexercis vi hör om titt som tätt men skulle det inte se ganska lustigt ut om en vit som står åtalad för mord på tre vita människor skulle dömas av en svart jury. Ska domaren vara svart också?

Demokrat? Nu var ju domaren det faktiskt men är det ett krav för en rättvis rättegång?

Sluta ljug. Du har bevisligen ingen aning om hur juryrättegångar fungerar.
2021-11-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Sant, jag håller med domen och har gjort det sen alla bevis lagts fram under rättegången, men jag förstår inte riktigt heller varför Kyle är en hjälte i mångas ögon.
Tycker dock det är bra signal att pöbeln inte kan bete sig hur som helst under sina "demostrationer" skyddade av sina "good cause"-sköldar och sen måste ju alla hålla med om att världen blivit en liiite bättre plats utan Mr Child Molester och Mr Domestic Abuse.

Jag ser honom som hjälte främst för att han inte tömde magasinet i resten av ligisterna, utan bara sköt när han behövde och hade väldigt bra kontroll på vad och när han gjorde det. Det är en väldigt svår sak att göra under den slags press han var under.
2021-11-20, 11:46
Medlem
Citat:
Jag hade överhuvudtaget inte befunnit mig där, utan låtit polisen göra sitt jobb och hoppas att de egendomar som blev nedbrända var försäkrade och att plundrarna blir arresterade och dömda.
Skulle inte finnas någon anledning för mig att resa till en annan stad med ett automatvapen och "försvara" egendom, utan att använda vapnet.
När natten kommer och jag med min kropp (istället för mitt vapen) ska försvara egendom X hamnar jag förr eller senare i fysisk konfrontation med plundrare och ska då rättmätigt använda mitt vapen eftersom de jagar och slår mig när jag ber dem att inte plundra?
Kyle reste dit fullt medveten om att hans närvaro skulle provocera till konfrontation.

Nu var det ju tyvärr så att polisen aktivt valde att inte stoppa brottslingarna. Det var inte korrekt politiskt, utan man såg hellre att folk gick miste om sitt levebröd. Så din tillit till polisen varken var eller är befogad.
2021-11-20, 11:53
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Har inte negrerna gått bananas i nu?

Dom hade gjort det om de som blev skjutna var svarta.

// PoK
2021-11-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
kyles första ord efter domen! Längre intervju på måndag^^
Bra filmat. Det kan nog bli en nyttig och intressant dokumentär. Vi ser fram emot flera intervjuer och uttalande så att världen får en lite mer nyanserad bild av vad som har hänt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in