Citat:
Absolut handlar det om horisonten. Jag ville bara dela med mig av att hur vi hittar inte enligt mig är ett bevis för att vi bor på en boll.
Huruvida jorden rör sig eller inte, det vet jag inte. Var inte meningen att få med "snurrande" i den meningen, det hängde bara på bollen liksom. Vrider du en tallrik med 15 grader i timmen så är jag säker på att nedskalade människor boendes på tallriken inte skulle märka av det. Att mäta 15 grader i timmen med en lasergyro är alltså inte att mäta en bolls rotationshastighet på vad ni nu tror jordens rotationshastighet är. Precis som människorna på tallriken inte snurrar i hastigheten som du tror den snurrande bollen du tror du bor på, gör. Men det förstår du, såklart.
🙂👍
Huruvida jorden rör sig eller inte, det vet jag inte. Var inte meningen att få med "snurrande" i den meningen, det hängde bara på bollen liksom. Vrider du en tallrik med 15 grader i timmen så är jag säker på att nedskalade människor boendes på tallriken inte skulle märka av det. Att mäta 15 grader i timmen med en lasergyro är alltså inte att mäta en bolls rotationshastighet på vad ni nu tror jordens rotationshastighet är. Precis som människorna på tallriken inte snurrar i hastigheten som du tror den snurrande bollen du tror du bor på, gör. Men det förstår du, såklart.
🙂👍
Men nu får du ju inte ta en tallrik och jämföra med för det har vi ju redan kommit överens om att man inte fick. En tallrik är inte jorden så du måste använda jorden för att bevisa detta, allt enligt vad som tidigare sagts i tråden där vi försökt få er att förstå att även Globen får en horisont om man är tillräckligt nära ytan. Allt enligt formen s1 = sqr(13h) som vi pratat om tidigare. Så vad orsakar din horisont över din platta jord och varför blir horisonten längre fram ju högre upp man kommer? På en sfärisk jord stämmer denna uträkning och du kan alltså beräkna att på X höjd så uppstår horisonten Y meter framåt osv. Hur fungerar det hos er med platt jord som utgångspunkt, kan ni förutsäga vart horisonten kommer att finnas vid en godtycklig höjd? Kan ni beräkna på vilken höjd man måste vara för att horisonten ska ligga 10 000 meter framför dig?
Så om du inte vill, orkar eller vågar göra de 10 utmaningarna så kan du ju bemöda dig med att svara på ovan ställda fråga. Ge gärna formler som används så att man kan faktachecka detta med godtycklig data och se om vi får samma svar. Jag tycker svaren ska bli oerhört spännande och vilka formler som kommer användas.