2021-11-20, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Absolut handlar det om horisonten. Jag ville bara dela med mig av att hur vi hittar inte enligt mig är ett bevis för att vi bor på en boll.

Huruvida jorden rör sig eller inte, det vet jag inte. Var inte meningen att få med "snurrande" i den meningen, det hängde bara på bollen liksom. Vrider du en tallrik med 15 grader i timmen så är jag säker på att nedskalade människor boendes på tallriken inte skulle märka av det. Att mäta 15 grader i timmen med en lasergyro är alltså inte att mäta en bolls rotationshastighet på vad ni nu tror jordens rotationshastighet är. Precis som människorna på tallriken inte snurrar i hastigheten som du tror den snurrande bollen du tror du bor på, gör. Men det förstår du, såklart.

🙂👍

Men nu får du ju inte ta en tallrik och jämföra med för det har vi ju redan kommit överens om att man inte fick. En tallrik är inte jorden så du måste använda jorden för att bevisa detta, allt enligt vad som tidigare sagts i tråden där vi försökt få er att förstå att även Globen får en horisont om man är tillräckligt nära ytan. Allt enligt formen s1 = sqr(13h) som vi pratat om tidigare. Så vad orsakar din horisont över din platta jord och varför blir horisonten längre fram ju högre upp man kommer? På en sfärisk jord stämmer denna uträkning och du kan alltså beräkna att på X höjd så uppstår horisonten Y meter framåt osv. Hur fungerar det hos er med platt jord som utgångspunkt, kan ni förutsäga vart horisonten kommer att finnas vid en godtycklig höjd? Kan ni beräkna på vilken höjd man måste vara för att horisonten ska ligga 10 000 meter framför dig?

Så om du inte vill, orkar eller vågar göra de 10 utmaningarna så kan du ju bemöda dig med att svara på ovan ställda fråga. Ge gärna formler som används så att man kan faktachecka detta med godtycklig data och se om vi får samma svar. Jag tycker svaren ska bli oerhört spännande och vilka formler som kommer användas.
Citera
2021-11-20, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Men nu får du ju inte ta en tallrik och jämföra med för det har vi ju redan kommit överens om att man inte fick. En tallrik är inte jorden så du måste använda jorden för att bevisa detta, allt enligt vad som tidigare sagts i tråden där vi försökt få er att förstå att även Globen får en horisont om man är tillräckligt nära ytan. Allt enligt formen s1 = sqr(13h) som vi pratat om tidigare. Så vad orsakar din horisont över din platta jord och varför blir horisonten längre fram ju högre upp man kommer? På en sfärisk jord stämmer denna uträkning och du kan alltså beräkna att på X höjd så uppstår horisonten Y meter framåt osv. Hur fungerar det hos er med platt jord som utgångspunkt, kan ni förutsäga vart horisonten kommer att finnas vid en godtycklig höjd? Kan ni beräkna på vilken höjd man måste vara för att horisonten ska ligga 10 000 meter framför dig?

Så om du inte vill, orkar eller vågar göra de 10 utmaningarna så kan du ju bemöda dig med att svara på ovan ställda fråga. Ge gärna formler som används så att man kan faktachecka detta med godtycklig data och se om vi får samma svar. Jag tycker svaren ska bli oerhört spännande och vilka formler som kommer användas.

En horisont bildas för att en platt yta större än din kurviga fantasi tillåter, skapar en horisontell linje där mark och himmel möts, från där du som människa betraktar. Ju högre upp du befinner dig desto längre bort ser du eftersom att det mellan dig och din nya horisontlinje får plats med mer mark och mer himmel. Enkelt.

Vet inte hur jag ska baka in matematiska formler i en sådan förklaring. Gör du?

👍🙂
Citera
2021-11-20, 00:53
Medlem
Citat:
En horisont bildas för att en platt yta större än din kurviga fantasi tillåter, skapar en horisontell linje där mark och himmel möts, från där du som människa betraktar. Ju högre upp du befinner dig desto längre bort ser du eftersom att det mellan dig och din nya horisontlinje får plats med mer mark och mer himmel. Enkelt.

Vet inte hur jag ska baka in matematiska formler i en sådan förklaring. Gör du?

👍🙂

Nu börjar du sväva ut igen, du verkade ju lugnat ner dig men icke

Ja, hur långt ser jag på 200 meter höjd i eran förklaringsmodell, där kommer din formel väl till pass. Jag frågade inte om man ser längre eller kortare utan faktiska siffror och formler som man kan applicera.

Jag kan med formler säga väldigt precist hur långt jag ser på en viss höjd, jag kan även säga vilken höjd jag måste ha för att se en viss sträcka. Det vill säga rätt vital beräkning när man t.ex. monterar antenner, det räcker inte med att säga att jag sätter den högt bara för att då ser jag längre. Tänk om denna antenn inte får sända hur långt som helst, kan jag då bara göra den godtyckligt hög?
Citera
2021-11-20, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Nu börjar du sväva ut igen, du verkade ju lugnat ner dig men icke

Ja, hur långt ser jag på 200 meter höjd i eran förklaringsmodell, där kommer din formel väl till pass. Jag frågade inte om man ser längre eller kortare utan faktiska siffror och formler som man kan applicera.

Jag kan med formler säga väldigt precist hur långt jag ser på en viss höjd, jag kan även säga vilken höjd jag måste ha för att se en viss sträcka. Det vill säga rätt vital beräkning när man t.ex. monterar antenner, det räcker inte med att säga att jag sätter den högt bara för att då ser jag längre. Tänk om denna antenn inte får sända hur långt som helst, kan jag då bara göra den godtyckligt hög?

Vet inte om jag presenterar dig en modell, riktigt? Jag presenterar dig en idé av hur något skulle fungera sett till varför vi ser vad vi gör på olika höjder, på en platt yta större än din kurviga tro tillåter.

👍🙂
Citera
2021-11-20, 01:05
Medlem
Citat:
Vet inte om jag presenterar dig en modell, riktigt? Jag presenterar dig en idé av hur något skulle fungera sett till varför vi ser vad vi gör på olika höjder, på en platt yta större än din kurviga tro tillåter.

👍🙂

Nä, du presenterar en modell över att jorden är platt och då får du allt passa in alla andra fenomen i din modell och jag tycker vi börjar med horisonten och hur ni beräknar denna på olika höjder. Du kan ju börja med dina antaganden du har och bygga runt det för att se om du kommer till en formel som fungerar på godtyckliga höjer och då stämmer med verkligheten.
Citera
2021-11-20, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Är jorden platt, egentligen? Döljer regeringen verkligen sanningen från oss, och har gjort så i flera hundratals år?

FAQ på Flart Earth Society's hemsida:
http://theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=11211.0
Hur förklarar du då fenomenet fotboll? Om det du påstår stämmer. så skulle ju bollen gå i en rak linje istf för en kastlinje. Eller har jag fel?
Citera
2021-11-20, 08:11
Avslutad
Citat:
Ju högre upp du befinner dig desto längre bort ser du eftersom att det mellan dig och din nya horisontlinje får plats med mer mark och mer himmel.

Så himmel och jord fungerar tvärtemot varandra i avseende horisonten.

Ju närmare man är jorden ju mindre av jorden får plats i ens synfält.

Men ju närmare man är himlen ju mer av himlen får plats i ens synfält.

Har jag fattat rätt då?
Citera
2021-11-20, 09:59
Medlem
Citat:
Absolut handlar det om horisonten. Jag ville bara dela med mig av att hur vi hittar inte enligt mig är ett bevis för att vi bor på en boll. ...

Jag förstår inte hur du kan blunda för ett så enkelt bevis som att vi hittar på jorden. Att vi känner till alla avstånd på jorden innebär rent krast att vi vet hur jorden ser ut. De kända avstånden definierar hur ytan ser ut, de är mått på jordens form.

Förstår du i alla fall att något så enkelt som att de kända avstånden nordpolen ekvatorn (1) och längden av ekvatorn (4) visar att ekvatorn inte är en cirkel på en platt yta? En cirkel med radien 1 har inte en omkrets på 4 - följaktligen är jorden inte platt.

Förklara varför de kända avstånden stämmer med avstånden på ytan av en sfär med radien 6371km.
Förklara varför de inte stämmer med en platt yta.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-11-20 kl. 10:30.
Citera
2021-11-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Är jorden platt, egentligen? Döljer regeringen verkligen sanningen från oss, och har gjort så i flera hundratals år?

FAQ på Flart Earth Society's hemsida:
http://theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=11211.0
Nä jorden är inte platt. Ett enkelt bevis. Åk till havet. Ta med en bra kikare. Titta på en båt som försvinner i Horisonten. Blir den mindre och mindre nen du ser hela båten så är jorden plat. Försvinner den i Horisonten och du ser mindre och mindre del av båten. Då är jorden rund
Enkelt bevis på att jorden är rund.
Foliehattar finns det gott om och är ett underbetyg till skolorna
Citera
2021-11-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
Nä jorden är inte platt. Ett enkelt bevis. Åk till havet. Ta med en bra kikare. Titta på en båt som försvinner i Horisonten. Blir den mindre och mindre nen du ser hela båten så är jorden plat. Försvinner den i Horisonten och du ser mindre och mindre del av båten. Då är jorden rund
Håller med dig men varför svarrar du på ett inlägg som är 14 år gammalt och över 3000 sidor bak i tråden?
Citera
2021-11-20, 12:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
Just detta fenomen försöker plattisarna bortförklara med konstiga optiska fenomen. Det riktigt säkra sättet är ju att mäta längden på ekvatorn och avståndet Nordpolen - Ekvatorn. Mäter du upp Nordpolen - Ekvatorn till 1000 mil så är det sedan bara att mäta ekvatorns längd. Är ekvatorn drygt 6000 mil så är jorden platt medan är ekvatorn drygt 4000 mil så är jorden rund. Är väl några mil längre än 4000 pga. att jorden är något elliptisk men absolut inte 6000. Detta kan inga perspektiv eller refraktioner bortförklara.
Citera
2021-11-20, 12:35
Medlem
Citat:

Det är ju ett rent hypotetiskt resonemang eftersom vi av andra skäl vet att vattnet inte är "en platt yta" .

Ta bara en sådan enkel sak som att vi vet att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn och att ekvatorn är 4000 mil lång. Det är ett direkt matematiskt bevis för att det inte handlar om en platt yta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in