2021-11-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Under horisonten? I min värld ligger den bortom horisonten. Den har färdats bortom den gräns som horisontlinjen sätter för hur långt jag kan se.

Nej, du kan inte zooma tillbaka någonting som helt försvunnit bortom gränsen som horisontlinjen sätter. Oavsett om vi talar om en liten båt, eller solen.

Du kan absolut zooma in på något som till synes ska ha försvunnit vid horisonten, men som vid kraftig zoom kan ses igen pga att en kamera är ett bättre instrument än ditt blotta öga för att avgöra huruvida någonting finns eller inte på stora avstånd.

👍

Ok.. Men varför försvinner nederdelen så mycket snabbare? Varför är det så olika för olika objekt? En liten båt t.ex försvinner så att den inte går att se vid ungefär 5km, när det gäller höga byggnader är det precis so om de sjunker ner i marken gradvis men man kan fortfarande se de övre delarna och när det gäller solen så försvinner inte den förrän den är nästan tärs över skivan och dessutom utan att ändra sorlek?

Jag tycker det låter rörigt detta.. det finns bättre förklaringar
Citera
2021-11-19, 20:44
Medlem
Citat:
Under horisonten? I min värld ligger den bortom horisonten. Den har färdats bortom den gräns som horisontlinjen sätter för hur långt jag kan se.

Nej, du kan inte zooma tillbaka någonting som helt försvunnit bortom gränsen som horisontlinjen sätter. Oavsett om vi talar om en liten båt, eller solen.

Du kan absolut zooma in på något som till synes ska ha försvunnit vid horisonten, men som vid kraftig zoom kan ses igen pga att en kamera är ett bättre instrument än ditt blotta öga för att avgöra huruvida någonting finns eller inte på stora avstånd.

👍

Då ställer vi frågan igen, du säger det finns ett fixerat avstånd för hur långt man kan se. Om du tittar 10, 20 eller 30 grader upp från marken. När inträffar din horisont då?

Glöm inte svara på de 10 utmaningarna som du duckat för helt, bra utmaningar om man vågar ta dem.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2021-11-19 kl. 20:46.
Citera
2021-11-19, 21:27
Medlem
Citat:
Det är inget fel på min förmåga att avgöra huruvida en video har större zoomomfång än en annan video.

Bra, berätta då hur du gör när du bestämmer zoomomfånget på de videor du tittar på.
Citera
2021-11-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
Bra, berätta då hur du gör när du bestämmer zoomomfånget på de videor du tittar på.

För att förtydliga, jag menar alltså min förmåga att avgöra huruvida en video är mer inzoomad på det jag avser undersöka, än en annan video. I det här fallet jämför jag två videos, där den ena tycks(enligt mina bästa försök att tolka det jag ser) vara mer inzoomad än den andra.

👍🙂
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-11-19 kl. 22:19.
Citera
2021-11-19, 22:19
Medlem
Citat:
För att förtydliga, jag menar alltså min förmåga att avgöra huruvida en video är mer inzoomad på det jag avser undersöka, än en annan video. I det här fallet jämför jag två videos, där den ena tycks(enligt mina bästa försök att tolka det jag ser) vara mer inzoomad än den andra.
Spelar det nån roll vad du "tycker"? Nej! Du har fått bevis men du är klen i hjärnan och kan inte ta in faktan. Det är något du bör jobba på, kanske dina samhallkompisar kan lägga pussel med dig? Mycket stimulerande för hjärnan. Soduko är ochså bra.
Citera
2021-11-19, 22:24
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

👍

Varför kan jag se halva Turning Torsos ovandel men inte halva underdel som är skyms av horisonten om om det är horisonten avstånd från mitt öga som sätter gränsen hur långt jag kan se?

Varför kan du inte zooma tillbaka underdelen?

Låt mig gissa, du kommer inte ger mig något svar som förklarar det jag frågar efter 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻✌🏻🤟🏻👈🏻👆🏻👌🏻👇🏻☝🏻👋🏻💪🏻🙌🏻👌🏻
Citera
2021-11-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Varför kan jag se halva Turning Torsos ovandel men inte halva underdel som är skyms av horisonten om om det är horisonten avstånd från mitt öga som sätter gränsen hur långt jag kan se?

Varför kan du inte zooma tillbaka underdelen?

Låt mig gissa, du kommer inte ger mig något svar som förklarar det jag frågar efter 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻✌🏻🤟🏻👈🏻👆🏻👌🏻👇🏻☝🏻👋🏻💪🏻🙌🏻👌🏻

Avståndet till det du kan se är inte detsamma längst med marken som det ovan, tycks det. Ett flygplan försvinner längre bort än en bil. Ett moln försvinner längre bort än ett träd. Ovandelen på TT försvinner längre bort än underdelen.

Du kan inte zooma tillbaka något som försvunnit bortom horisonten. Det har försvunnit.

🙂👍
Citera
2021-11-19, 22:47
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Avståndet till det du kan se är inte detsamma längst med marken som det ovan, tycks det. Ett flygplan försvinner längre bort än en bil. Ett moln försvinner längre bort än ett träd. Ovandelen på TT försvinner längre bort än underdelen.

Du kan inte zooma tillbaka något som försvunnit bortom horisonten. Det har försvunnit.

🙂👍

Jaha, så ljuset vet på något magiskt vis vad du tittar på. Okey, då vet vi det. Maaaagiiii!!!

Kul att du beskriver exakt hur det fungerar på en glob, men det är väl bara slumpen. Klar inte det mest logiska är svaret utan ljus har så klart ett medvetande och gömmer sig för dig vid ett visst avstånd beroende vilken höjd du står över marken 😀😃😃😁😃😁😁🙂🙃😉😆😄😁😁
Citera
2021-11-19, 22:55
Medlem
Citat:

🙂👍

Flygplanen du pratar om lyckas hitta till sin destination. Och de gör det tack vare att vi hittar på jorden och därmed känner till dess form. Jorden är utforskad sedan århundraden och vi känner till avstånd på metern när. Piloterna lyckas hitta fram - alltså är jordens form känd.

Det är inte svårare än så. Du griper halmstrån och silar mygg men sväljer elefanter.

Citat:
... försvunnit bortom horisonten...

Under horisonten. Jorden är inte outforskad, vi hittar här och därför vet vi att den finns en kurva som gör att saker försvinner under kurvan.

Påstår du att vi inte hittar på jorden?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-11-19 kl. 23:04.
Citera
2021-11-19, 23:23
Medlem
Citat:
Om du tycker faktumet att jag hittar från mitt hem till närmsta Ica Maxi är ett bevis för att vi bor på en snurrande boll, så får vi bara agree to disagree. Jag håller inte med dig om att vi bara kan hitta på jorden förutsatt att det är en boll.

👍🙂

Så du håller inte med om att det faktum att vi hittar på jorden säger något om vi känner till dess form eller inte?

Citat:
... Jag håller inte med dig om att vi bara kan hitta på jorden förutsatt att det är en boll.

Tvärtom. Först kommer observationen och därefter slutsatsen. Vi känner till var och vart och från det kan vi härleda fram jordens form. Från kända avstånd och riktningar kan vi genom enkel matematik komma till en slutsats.

Citat:
... hittar från mitt hem till närmsta Ica Maxi ...

Patetiskt och löjligt skitinlägg som möjligen kan lura en infantil stenåldersmänniska.

Jag pratar om att vi hittar till varenda ICA, Wallmart, McDonalds, stad och hamn på hela jorden. Jag pratar om att vi hittar från Sydney till Johannesburg och från Nya Zealand till Eldslandet. Jag pratar om att vi känner till precis var och vart allting ligger. Vilket i sin tur innebär att jordens form är känd.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-11-19 kl. 23:34.
Citera
2021-11-19, 23:46
Medlem
Citat:
Om du tycker faktumet att jag hittar från mitt hem till närmsta Ica Maxi är ett bevis för att vi bor på en snurrande boll, så får vi bara agree to disagree. Jag håller inte med dig om att vi bara kan hitta på jorden förutsatt att det är en boll.

👍🙂

Nu byter du ämne igen som vanligt, det handlade väl om horisonten och inte om jordens rotation?
Men för att ta ditt bete, plattjordare har själva bevisat att jorden roterar med sitt ringlasergyro, inte ens när de letade efter ett sätt att få den att visa det de ville så misslyckades de. Samma avancerade utrustning som används inom bland annat navigering med mera.

Men kom igen nu, du kan ge oss ditt svar på de 10 utmaningarna så får vi ju ett hum om hur du tänker.
Citera
2021-11-20, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Nu byter du ämne igen som vanligt, det handlade väl om horisonten och inte om jordens rotation?
Men för att ta ditt bete, plattjordare har själva bevisat att jorden roterar med sitt ringlasergyro, inte ens när de letade efter ett sätt att få den att visa det de ville så misslyckades de. Samma avancerade utrustning som används inom bland annat navigering med mera.

Men kom igen nu, du kan ge oss ditt svar på de 10 utmaningarna så får vi ju ett hum om hur du tänker.

Absolut handlar det om horisonten. Jag ville bara dela med mig av att hur vi hittar inte enligt mig är ett bevis för att vi bor på en boll.

Huruvida jorden rör sig eller inte, det vet jag inte. Var inte meningen att få med "snurrande" i den meningen, det hängde bara på bollen liksom. Vrider du en tallrik med 15 grader i timmen så är jag säker på att nedskalade människor boendes på tallriken inte skulle märka av det. Att mäta 15 grader i timmen med en lasergyro är alltså inte att mäta en bolls rotationshastighet på vad ni nu tror jordens rotationshastighet är. Precis som människorna på tallriken inte snurrar i hastigheten som du tror den snurrande bollen du tror du bor på, gör. Men det förstår du, såklart.

🙂👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in