Citat:
Du är uppenbarligen okunnig om hur det engelska språkets denotationer har ändrats över tid. "Well regulated" betydde på den tiden att vara välförsedd och väl tränad (i det här sammanhanget med vapen). "Militia" betydde på den tiden män i vapenför ålder, vilket framgår tydligt från the militia law som kom ett par år efter second amendment.
Second amendment handlar inte om rätten att inneha jaktvapen. Det handlar om rätten för befolkningen att inneha vapen för att kunna resa sig mot en despotisk regim, inhemsk eller utländsk. Det är ingen slump att den lokale polischefen (sheriff) utses i allmänna val. USA är det första, och mig veterligen, det enda land som är grundat på en princip, istället för en volkgemeinschaft.
Second amendment handlar inte om rätten att inneha jaktvapen. Det handlar om rätten för befolkningen att inneha vapen för att kunna resa sig mot en despotisk regim, inhemsk eller utländsk. Det är ingen slump att den lokale polischefen (sheriff) utses i allmänna val. USA är det första, och mig veterligen, det enda land som är grundat på en princip, istället för en volkgemeinschaft.
Jag känner väl till historien kring detta tillägg. Fram till på mitten av 1900-talet så var tolkare överens om att det handlade om en kollektiv rätt, tillägget gav miliser rätt att inneha skjutvapen, det var då helt okontroversiellt. Det betyder givetvis inte att privatpersoner inte fick inneha skjutvapen då, men att det inte hade med det andra tillägget att göra, och att det därför var fullt möjligt att stifta lagar som begränsade den rätten, så som man t ex gjorde 1934 (vilket upprätthölls av HD 1939, det gällde den gången förbud av "short barrelled shotguns" vilket man bedömde att miliser inte hade någon användning av)
Men efter mycket lobbande av NRA så har tolkningen av tillägget ändrats kraftigt till att specifikt handla om individens rätt att bära skjutvapen och att den inte får begränsas.