Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Jag är fullt medveten om att det inte är något argument. Endera inser du, vilket jag tror för så höga tankar har jag om folk, eller så inser du inte och då lär jag inte heller kunna få dig att förstå. Jag är inte något pedagogiskt geni.
Du tänker dig att om man anser att ett "offer" har ett moraliskt ansvar för att han provocerade fram situationen, så måste man rimligtvis anse att samtliga offer har ett moraliskt ansvar för att de har provocerat fram situationer. Tycker du verkligen att det finns logik i det resonemanget? Det gör inte det.
Allt det moraliska ansvaret ligger givetvis på brottslingen som initierar brottet, och det är varken Kyle eller kvinnan, trots att de måhända provocerade sina gärningsmän, som initierade situationen.
Du har framfört att du anser att Kyle borde ha stannat hemma, och på grund utav att han inte gjorde det så får han skylla sig själv och ansvaret ligger på honom.
Brukar du säga det om kvinnor som blir våldtagna på krogen också? De får skylla sig själva för om de hade stannat hemma hade inget hänt.