2021-11-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Är komplicerat. Har två barn. Bor i ett bra område i en dyr villa. Skilsmässa betyder kraftigt försämrad tillvaro för våra barn. Då är det slut på att cykla till skolan, kompisar osv. Har inte råd att bo kvar själv om hon inte accepterar att inte få halva övervärdet på huset direkt.

Men visst. Är galet oattraktivt. På många plan.

Ja, men som du beskriver det är det inte bara lite övervikt utan hon tar ju inte ens hand om sig själv. Luktar svett och somnar i soffan med choklad överallt? Det är ju jämfört med vilket missbruk som helst, inklusive alkohol.

Allt det där har ett väldigt negativt inflytande på dina barn, både att se sin mamma sån och också genom att de löper stor risk att bli lika tjocka dem.
Citera
2021-11-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ja, men som du beskriver det är det inte bara lite övervikt utan hon tar ju inte ens hand om sig själv. Luktar svett och somnar i soffan med choklad överallt? Det är ju jämfört med vilket missbruk som helst, inklusive alkohol.

Allt det där har ett väldigt negativt inflytande på dina barn, både att se sin mamma sån och också genom att de löper stor risk att bli lika tjocka dem.

Är man så överviktig som hon är så luktar man svett ganska fort oavsett hur man gör. Hon är ju extremt renlig och duschar sjukt ofta.

Hon äter choklad i smyg. Inte hemma.

Ja precis. Hon är en missbrukare.

Hoppas inte hon har dåligt inflytande på barnen. Är mest det jag är rädd för egentligen. Enligt henne så har man problem med mat om man tänker på vad man stoppar i sig. Dvs om vår son känner sig tjock och inte vill äta skit så vill hon uppmana honom att äta ändå. Dvs hon tycker skuldkänslorna är problemet. Inte övervikten i sig. Jag försöker hävda att ALLA normalviktiga tänker på vad de äter. Att de inte stoppar i sig precis vad de känner för hela tiden. Som tydligen är det normala för henne.
Citera
2021-11-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Fast det känns lite som ursäkter från deras sida. Har hon visat tendenser till att dricka för mycket alkohol?

Nej. Jag tror inte det. Det här var dock före pandemin. Som inte behandlat oss väl för övrigt. Min fru har ju en del riskfaktorer och har haft dödsångest på ett sätt som inte varit rimligt. Och vården har inte haft fokus på såna här saker utan har fokuserat på Covid. Såklart. Så min fru är väl en del av "vårdskulden".
Citera
2021-11-19, 22:11
Medlem
Citat:
Jag är normalviktig. Väger 90 kg på 190 cm. Vägde 85 kg när vi träffades för ca 20 år sen. Men har styrketränat i perioder också. Är väldigt stabil viktmässigt.

Visst kan jag gå ner också. Har inte tvättbräda. Ser ut ungefär som jag alltid gjort.

Ok! Har råkat göra samma mot en partner, han gick väl upp en 50 pannor så förstår problemet…

Är Pokemon Go ett alternativ?
Citera
2021-11-19, 22:14
Medlem
regerings avatar
Citat:
Min fru. Pigg och glad, har blivit trött och grinig. Gått upp ca 40 kg på 4-5 år. Somnar alltid i soffan, snarkar högt. Luktar svett, BMI på 40. Typ 100 kg på 160 cm. Hon har liksom hängmage nu. Är så tragiskt och hemskt. Törs inte tänka på hur mycket hon kommer våga om ytterligare 5 år. Men det värsta är att hon redan nu har diabetes typ 2, fettlever, högt blodtryck, sömnapné...

Hur fan ska man göra? Har försökt prata med henne under årens lopp men det är så känsligt och hon blir extremt arg. Jag tror jag har gett upp. Står ut några år till för barnens skull eftersom vår lilla bara är 6 år. Om ca 5 år tänker jag att det kanske är dags att bryta upp. Då är barnen så stora att de fixar det bättre än de skulle göra nu.

Samtidigt, jag älskar henne och vill rädda henne från det här hemska som tagit över hennes kropp. Det här beroendet. Den här "cancern". Men hur? Hon skulle behöva en gastric bypass eller dyl. Men det är ett stort ingrepp som gör att man inte längre kan äta normala portioner. Dvs gå på restaurang osv är inte att tänka på...

Har ångest. Vill bara att hon ska bli sitt gamla jag. Förstår verkligen hur det är att se sina nära och kära gå under i missbruk.
Skilj dig så skärper hon sig eller går under. Oavsett så blir det bättre för dig och barnen.
Citera
2021-11-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Ok! Har råkat göra samma mot en partner, han gick väl upp en 50 pannor så förstår problemet…

Är Pokemon Go ett alternativ?

Vi är inte barn.

Hur gick det för din partner?
Citera
2021-11-19, 22:15
Medlem
Tycker hon ska söka hjälp av någon som kan detta. Hjälper nog inte att du konfiskerar hennes choklad. Skulle säga att hon missbrukar mat/sötsaker.

Börja med ett besök på vårdcentralen, få en remiss till dietist. Samt till kurator/psykolog, för någonting ligger antagligen bakom beteendet, gissningsvis ångest (orsak?) som dövas med mat.
Senast redigerad av Dianthus 2021-11-19 kl. 22:17.
Citera
2021-11-19, 22:17
Medlem
Q-s avatar
Hon kanske är deprimerad av någon anledning. Kanske något/någon på jobbet? Försök att hitta källan till ätandet, tänk tillbaka i tiden, när och hur började det? Du skrev 5 år sedan, ert barn är 6 år, har det något med det att göra?

Ta ett snack med henne och berätta hur mycket du tycker om henne och säg att du inte vill se henne få en massa sjukdomar och dö i förtid på grund av ätandet. Sen tar du tag i det, säger att du står för inköp och matlagningen i huset. Kanske köpa ett gymkort eller börja med någon sport tillsammans, cykling, padel, badminton eller försök bara få henne till att röra på sig. Köp henne en sån stegräknarklocka i julklapp och säg att du vill se minst 10,000 steg per dag. Gå en promenad varje kväll så att det fullföljs.
Angående matlagning, antingen läs på själv eller träffa en dietist. Sök upp "low calorie dense foods", till exempel spenat, viss frukt, vissa grönsaker. Spenat innehåller knappt några kalorier så du lär bli fattig och mätt innan du börjar gå upp i vikt av det. Finns ett ordspråk "jag har aldrig sett en tjock person och tänkt att den äter nog för mycket äpplen".
Ifall frun inte går med på detta så är det helt kört, tyvärr.
Citera
2021-11-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Hon kanske är deprimerad av någon anledning. Kanske något/någon på jobbet? Försök att hitta källan till ätandet, tänk tillbaka i tiden, när och hur började det? Du skrev 5 år sedan, ert barn är 6 år, har det något med det att göra?

Ta ett snack med henne och berätta hur mycket du tycker om henne och säg att du inte vill se henne få en massa sjukdomar och dö i förtid på grund av ätandet. Sen tar du tag i det, säger att du står för inköp och matlagningen i huset. Kanske köpa ett gymkort eller börja med någon sport tillsammans, cykling, padel, badminton eller försök bara få henne till att röra på sig. Köp henne en sån stegräknarklocka i julklapp och säg att du vill se minst 10,000 steg per dag. Gå en promenad varje kväll så att det fullföljs.
Angående matlagning, antingen läs på själv eller träffa en dietist. Sök upp "low calorie dense foods", till exempel spenat, viss frukt, vissa grönsaker. Spenat innehåller knappt några kalorier så du lär bli fattig och mätt innan du börjar gå upp i vikt av det. Finns ett ordspråk "jag har aldrig sett en tjock person och tänkt att den äter nog för mycket äpplen".
Ifall frun inte går med på detta så är det helt kört, tyvärr.

Att som make agera personlig tränare till en fru som inte vill/mäktar gå ner i vikt och ”kontrollera” antal steg varje dag tror jag är en mindre bra idé. Är nog bättre med en personlig tränare på gymmet som lägger upp ett program.
Citera
2021-11-19, 22:22
Medlem
Lämna henne och ragga nytt. Om du inte är helt talanglös kommer du få ligga hur mycket du vill. Lämnade min exfru som jag varit gift med i 10+ år (med barn) för 7-8 år sedan. Hon var halvfet, trött o grining jämt tills jag tröttnade på gnället. Bästa jag gjort.

Trodde inte jag skulle få ligga mycket eftersom jag var 40+ och hade inte varit singel på länge, men det var inga problem att ragga upp slanka snygga tjejer som var minst 10 år yngre än mig själv. Låg med 60-80 tjejer innan jag stadgade mig igen (med en mycket yngre och smal snygg tjej) efter ett par år som singel.
Citera
2021-11-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Tycker hon ska söka hjälp av någon som kan detta. Hjälper nog inte att du konfiskerar hennes choklad. Skulle säga att hon missbrukar mat/sötsaker.

Börja med ett besök på vårdcentralen, få en remiss till dietist. Samt till kurator/psykolog, för någonting ligger antagligen bakom beteendet, gissningsvis ångest (orsak?) som dövas med mat.

Vi har gått igenom det där flera ggr. Hon har fått allt stöd av vården som finns att få. Men det hjälper inte om inte motivationen finns. Det måste finnas en genuin vilka, och uthållighet, för att det ska bli en beständig förändring.

Så här är det.

När vi träffades vägde hon ca 70 kg. Gick ner till 60 efter nåt år. Sen upp till kanske 80. Men efter vårt första barn gick hon ner till 60 igen. Och sen dess upp till nuvarande nivå. Vilket uppskattningsvis är runt 100 kg.
Citera
2021-11-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Lämna henne och ragga nytt. Om du inte är helt talanglös kommer du få ligga hur mycket du vill. Lämnade min exfru som jag varit gift med i 10+ år (med barn) för 7-8 år sedan. Hon var halvfet, trött o grining jämt tills jag tröttnade på gnället. Bästa jag gjort.

Trodde inte jag skulle få ligga mycket eftersom jag var 40+ och hade inte varit singel på länge, men det var inga problem att ragga upp slanka snygga tjejer som var minst 10 år yngre än mig själv. Låg med 60-80 tjejer innan jag stadgade mig igen (med en mycket yngre och smal snygg tjej) efter ett par år som singel.

Jag kanske är konstig men sånt där är inte prio hos mig. Inte just nu iaf. Skulle nog inte orka försöka ragga ens på flera år om jag skilde mig. Är annat jag skulle lägga energi på. Golf, skidåkning, bilsport...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in