2021-11-19, 21:25
Medlem
Finns inget annat än att ge ett ultimatum: antingen lämnar du henne eller så börjar hon ta hand om sig själv

Fråga henne om hon hade accepterat att du satt och söp hela dagarna, var allmänt vidrig och inte tog hand om dig själv?

Vägrar hon gå med på detta så lämna och ta barnet! Hon kommer förvandla ditt barn till en ohälsosam tjockis också om inget görs.

Finns inget mer avtändande och motbjudande än människor som vägrar ta hand om sig, speciellt tjockisar som bara vräker i sig.
Citera
2021-11-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Funkar inte. Hon äter choklad i bilen. Säkert 200g per dag. Hon tror att jag inte vet. Men hennes bil är full av chokladrester och jag ser regelbundet chokladkakor och chokladpapper i hennes handväska.

Dvs om hon inte vill så finns det inget jag kan göra. Tror det har gått för långt.

Problemet lär väl vara hennes ätande av dessa saker dagligen. Spelar därför ingen roll om ni börjar gå på gym eller träna på annat sätt. Du behöver övertala henne att ändra denna vana på något vis. Nu vet inte jag vem som betalar chokladen, men om hon slutar äta detta kan du inte ge henne en present då i slutet av varje vecka? Hon skulle också eventuellt märka att hon sparar flera hundratals kroner per månad genom att inte köpa choklad osv. Kan köpa skor eller kläder istället, vilket inte påverkar vikten.
Citera
2021-11-19, 21:36
Medlem
Skilj dig.
Citera
2021-11-19, 21:38
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Min fru. Pigg och glad, har blivit trött och grinig. Gått upp ca 40 kg på 4-5 år. Somnar alltid i soffan, snarkar högt. Luktar svett, BMI på 40. Typ 100 kg på 160 cm. Hon har liksom hängmage nu. Är så tragiskt och hemskt. Törs inte tänka på hur mycket hon kommer våga om ytterligare 5 år. Men det värsta är att hon redan nu har diabetes typ 2, fettlever, högt blodtryck, sömnapné...

Hur fan ska man göra? Har försökt prata med henne under årens lopp men det är så känsligt och hon blir extremt arg. Jag tror jag har gett upp. Står ut några år till för barnens skull eftersom vår lilla bara är 6 år. Om ca 5 år tänker jag att det kanske är dags att bryta upp. Då är barnen så stora att de fixar det bättre än de skulle göra nu.

Samtidigt, jag älskar henne och vill rädda henne från det här hemska som tagit över hennes kropp. Det här beroendet. Den här "cancern". Men hur? Hon skulle behöva en gastric bypass eller dyl. Men det är ett stort ingrepp som gör att man inte längre kan äta normala portioner. Dvs gå på restaurang osv är inte att tänka på...

Har ångest. Vill bara att hon ska bli sitt gamla jag. Förstår verkligen hur det är att se sina nära och kära gå under i missbruk.

Du får sätta lås på kyl/frys å skafferiet 😂 skämt å sido..

Hon borde ta kontakt med en dietist.
Citera
2021-11-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Tror hon är deprimerad och det som gäller nu är att du fixar piller åt henne..

Kemisk obalans som går att fixa till.

Lycka till.

Hon äter piller sen innan vi träffades. Hon har försökt sluta men då har det gått riktigt snett.
Citera
2021-11-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är ju en form av ätstörning troligtvis. Det kan ju vara något att titta på, det finns en del behandlingar för det. Tyvärr så blandar man ofta de som överäter med anorektiker lite hursom, men grundorsakerna till tillstånden tror jag är liknande, dvs ångest och depression och problem med självkänsla och kontroll eller förlust av kontroll.

Ja exakt. Hon har en ångestproblematik i grunden. Som hon skyller på när jag påpekar hennes ätande. Jag kan inte förstå osv.
Citera
2021-11-19, 21:48
Bannlyst
Citat:
Hon äter piller sen innan vi träffades. Hon har försökt sluta men då har det gått riktigt snett.

Mm är väl samma psykologi då som kring 600lbs life.

Kvinnorna vill äta ihjäl sig. Kanske du bara måste droppa detta.
Citera
2021-11-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Finns inget annat än att ge ett ultimatum: antingen lämnar du henne eller så börjar hon ta hand om sig själv

Fråga henne om hon hade accepterat att du satt och söp hela dagarna, var allmänt vidrig och inte tog hand om dig själv?

Vägrar hon gå med på detta så lämna och ta barnet! Hon kommer förvandla ditt barn till en ohälsosam tjockis också om inget görs.

Finns inget mer avtändande och motbjudande än människor som vägrar ta hand om sig, speciellt tjockisar som bara vräker i sig.

Är komplicerat. Har två barn. Bor i ett bra område i en dyr villa. Skilsmässa betyder kraftigt försämrad tillvaro för våra barn. Då är det slut på att cykla till skolan, kompisar osv. Har inte råd att bo kvar själv om hon inte accepterar att inte få halva övervärdet på huset direkt.

Men visst. Är galet oattraktivt. På många plan.
Citera
2021-11-19, 21:51
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ja exakt. Hon har en ångestproblematik i grunden. Som hon skyller på när jag påpekar hennes ätande. Jag kan inte förstå osv.

Jag vet inte var ni bor och om det finns där, men en dagvård kanske skulle vara något. Dvs man äter frukost och lunch där, på vissa även middag, och har samtal med psykolog och terapi med behandlare i grupp varje vecka, samt aktiviteter tillsammans. Ungefär så. Medan anorektiker går upp i vikt på dessa behandlingar så brukar överviktiga gå ner i vikt på samma mängd mat.
Citera
2021-11-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag vet inte var ni bor och om det finns där, men en dagvård kanske skulle vara något. Dvs man äter frukost och lunch där, på vissa även middag, och har samtal med psykolog och terapi med behandlare i grupp varje vecka, samt aktiviteter tillsammans. Ungefär så. Medan anorektiker går upp i vikt på dessa behandlingar så brukar överviktiga gå ner i vikt på samma mängd mat.

Hon har redan snurrat runt i vården. Gått hos psykologer och varit i kontakt med överviktsenheten. Skulle fått magoperation om hon inte bedömts ha en missbruksproblematik. Dvs de är rädda för att hon ska börja dricka eller nåt annat om hon inte längre kan äta.
Citera
2021-11-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Problemet lär väl vara hennes ätande av dessa saker dagligen. Spelar därför ingen roll om ni börjar gå på gym eller träna på annat sätt. Du behöver övertala henne att ändra denna vana på något vis. Nu vet inte jag vem som betalar chokladen, men om hon slutar äta detta kan du inte ge henne en present då i slutet av varje vecka? Hon skulle också eventuellt märka att hon sparar flera hundratals kroner per månad genom att inte köpa choklad osv. Kan köpa skor eller kläder istället, vilket inte påverkar vikten.

Vi har väldigt gott ställt (tack vare mig). Hon saknar aldrig pengar så den motivationen finns inte.
Citera
2021-11-19, 21:56
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Hon har redan snurrat runt i vården. Gått hos psykologer och varit i kontakt med överviktsenheten. Skulle fått magoperation om hon inte bedömts ha en missbruksproblematik. Dvs de är rädda för att hon ska börja dricka eller nåt annat om hon inte längre kan äta.

Fast det känns lite som ursäkter från deras sida. Har hon visat tendenser till att dricka för mycket alkohol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in