2021-11-19, 20:52
Medlem
gorillaglues avatar
Tröstätande...
Citera
2021-11-19, 20:53
Medlem
cece123s avatar
Ta kontakt med Anna Books man för tips, han har offentligt stått ut med sin fru i alla dessa år.
Trots att hon har haft ett midjemått på 146 cm.
Trots överflödshud. Trots ständiga bantningsförsök älskar han henne, även om hon har sett ut som en flodhäst.
Numer väger hon drygt 90 kg till sina 150+ cm.
Citera
2021-11-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Asså sorry men det låter som hon är ett hopplöst fall. Låt henne antingen gå vidare och lämna jordelivet eller så går du vidare och lämnar henne. Det kan sjukt nog vara hennes räddning. Lämnar du henne så kanske hon inser vad hon gjort och skärper sig.

Jag har faktiskt tänkt tanken. Lämnar jag henne så kommer hon antagligen gå ner i vikt. Är nog där vi hamnar till sist. Men det är så jävla onödigt.
Citera
2021-11-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
Gör detta till en gemensam resa. Säg att du inte vill fortsätta leva med henne om hon inte sköter sig.

Gå igenom huset och släng allt som innehåller socker. Allt. Köp aldrig snask igen. Köp istället stora mängder grönsaker. Blir man sugen på kvällen får man ta en obegränsad mängd grönsaker.

Börja också ta långa promenader ihop varje kväll. Kryssa i en kalender varje kväll ni går ut. Det är bara att ta på sig ett par skor och gå ut. Vem som helst kan klara det.

Funkar inte. Hon äter choklad i bilen. Säkert 200g per dag. Hon tror att jag inte vet. Men hennes bil är full av chokladrester och jag ser regelbundet chokladkakor och chokladpapper i hennes handväska.

Dvs om hon inte vill så finns det inget jag kan göra. Tror det har gått för långt.
Citera
2021-11-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Ta kontakt med Anna Books man för tips, han har offentligt stått ut med sin fru i alla dessa år.
Trots att hon har haft ett midjemått på 146 cm.
Trots överflödshud. Trots ständiga bantningsförsök älskar han henne, även om hon har sett ut som en flodhäst.
Numer väger hon drygt 90 kg till sina 150+ cm.

Det är väl så. En gång fet, alltid fet. Går de ner ibland så är det bara tillfälligt.
Citera
2021-11-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Tröstätande...

Ju delvis. Men även mycket dåliga vanor som liksom går på rutin. Och så är hon en mästare på att hitta på anledningar till att äta onyttigt.
Citera
2021-11-19, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Min fru. Pigg och glad, har blivit trött och grinig. Gått upp ca 40 kg på 4-5 år. Somnar alltid i soffan, snarkar högt. Luktar svett, BMI på 40. Typ 100 kg på 160 cm. Hon har liksom hängmage nu. Är så tragiskt och hemskt. Törs inte tänka på hur mycket hon kommer våga om ytterligare 5 år. Men det värsta är att hon redan nu har diabetes typ 2, fettlever, högt blodtryck, sömnapné...

Hur fan ska man göra? Har försökt prata med henne under årens lopp men det är så känsligt och hon blir extremt arg. Jag tror jag har gett upp. Står ut några år till för barnens skull eftersom vår lilla bara är 6 år. Om ca 5 år tänker jag att det kanske är dags att bryta upp. Då är barnen så stora att de fixar det bättre än de skulle göra nu.

Samtidigt, jag älskar henne och vill rädda henne från det här hemska som tagit över hennes kropp. Det här beroendet. Den här "cancern". Men hur? Hon skulle behöva en gastric bypass eller dyl. Men det är ett stort ingrepp som gör att man inte längre kan äta normala portioner. Dvs gå på restaurang osv är inte att tänka på...

Har ångest. Vill bara att hon ska bli sitt gamla jag. Förstår verkligen hur det är att se sina nära och kära gå under i missbruk.

Det finns bara en grej som funkar och det är att vara rakt igenom ärlig med hur du känner om alltihopa. Inget konstigt att du vill lämna henne, men ge henne en chans att ändra sig först. Kanske längtar även hon tillbaka till sitt gamla jag, men just nu inkapabel att ta tag i sig själv.

Viktigt när du gör det här att inte mesa. Säg att du inte står ut med att se henne förstöra sig själv fysiskt och mentalt. Antingen vaknar hon upp och tar tag i sig själv, eller så går du.

Jag är ingen psykolog, men det låter som att hon ångestreglerar via att äta, vilket leder till mer ångest osv. Hon måste dock se det och vilja ta tag i sig själv för att komma ur det.

Funkar det inte så ska du lämna direkt, inte slösa fem år till av ditt liv som du aldrig får tillbaka. Bättre även för dina barn att du bryter upp och träffar någon ny (eller lever som singel, oavsett ger du dem ett hem där de slipper se sin morsa i misär).
Senast redigerad av hdsyn 2021-11-19 kl. 21:16.
Citera
2021-11-19, 21:11
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ju delvis. Men även mycket dåliga vanor som liksom går på rutin. Och så är hon en mästare på att hitta på anledningar till att äta onyttigt.
En mycket (ö)känd vän till mig sa en gång - damer ska ha rosiga kinder när dom lämnar sängkammaren, annars är dom försummade och det kommer att straffa sig på ett eller annat sätt.
Citera
2021-11-19, 21:17
Bannlyst
Tror hon är deprimerad och det som gäller nu är att du fixar piller åt henne..

Kemisk obalans som går att fixa till.

Lycka till.
Citera
2021-11-19, 21:18
Medlem
Hemskt, Har samma problem! När vi träffades var hon riktigt vältränad.
Efter det hände massa saker i familjen gick kärringen upp 30 kg.
Mår fan illa av hennes ätande. vidrigt!
Försökt säga till henne flertalet gånger att det inte funkar.
Hjälper det? nej.
Vad fan ska man ta sig till?
Citera
2021-11-19, 21:21
Medlem
Vad får hon för hjälp från sjukvården? Man äter inte på det där viset om man inte mår dåligt av någon orsak och det är där man måste börja. Det går inte att banta bort en depression eller ångest.

Jag har haft ätstörningar och hetsäter när jag mår dåligt. Vägde just över 100 kg för två år sedan. Tack vare stöd från en fantastisk husläkare, psykologsamtal, en viktminskningsmedicin (mysimba), promenader i skogen och viktväktarna har jag gått ned nästan 40 kg. Jag sover mycket bättre (har slutat snarka), har minskat mina mediciner (hoppas kunna bli av med dem helt), springer, gymmar och är i bättre form både psykiskt och fysiskt än på många många år (även om jag fortfarande har något onödigt kilo kvar på kroppen). Det går att ta itu med sitt liv om man vill och söker stöd.

Försök att nå fram till henne utan att skuldbelägga. Visst vill hon se sina barn växa upp och bli gammal nog för barnbarn?
Citera
2021-11-19, 21:24
Medlem
f30malmos avatar
Det är ju en form av ätstörning troligtvis. Det kan ju vara något att titta på, det finns en del behandlingar för det. Tyvärr så blandar man ofta de som överäter med anorektiker lite hursom, men grundorsakerna till tillstånden tror jag är liknande, dvs ångest och depression och problem med självkänsla och kontroll eller förlust av kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in