2021-11-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Har aldrig pratat om något ultimat bevis. Nej, jag kan inte zooma in solen på natten, det kan ingen. 🙂

Varför kan man inte det, vad hindrar dig att göra det?

10 Challenges For Flat Earthers
Utmaningar som vem som helst kan utföra, vågar du anta dessa?
Vad kommer du fram till med de svar du får fram?
Citera
2021-11-19, 16:55
Medlem
Citat:
Har aldrig pratat om något ultimat bevis. Nej, jag kan inte zooma in solen på natten, det kan ingen. 🙂
Varför går inte det? Du kan ju tydligen zooma bortom horisonten och det är ju den som döljer solen.
Citera
2021-11-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Varför går inte det? Du kan ju tydligen zooma bortom horisonten och det är ju den som döljer solen.

Det går inte för att den ligger långt bortom min horisontlinje, som hindrar mig från att se den.

🙂
Citera
2021-11-19, 16:57
Avslutad
När man tillverkar en kamera så finns det väldigt liten nytta i att göra så den fungerar bra på avstånd större än horisonten.

Det finns dock användningsområden som t.ex. flygfoto.

Ska man få väldigt tydliga bilder på horisonten bör man nog använda en kamera gjord för avstånd över 5 km.

Men en vanlig kamera tillverkad för att fota under normala omständigheter lär inte vara optimal.
Citera
2021-11-19, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
När man tillverkar en kamera så finns det väldigt liten nytta i att göra så den fungerar bra på avstånd större än horisonten.

Det finns dock användningsområden som t.ex. flygfoto.

Ska man få väldigt tydliga bilder på horisonten bör man nog använda en kamera gjord för avstånd över 5 km.

Men en vanlig kamera tillverkad för att fota under normala omständigheter lär inte vara optimal.

Det vore ju fantastiskt! Finns det något exempel på när den här typen av utrustning används för att studera horisontlinjen?
Citera
2021-11-19, 17:07
Medlem
Citat:
Ja, jäklar! Det kan jag minsann.

Ingenting med det jag efterfrågade att göra, men häftigt!
Det var exakt det du efterfrågade, men svaret passar inte med din platta jord.
Citera
2021-11-19, 17:07
Medlem
Citat:
Horisontlinjen hindrar mig från att göra det. 👍

Vilket avstånd ligger din horisont på om du tittar 10,20 och 30 grader upp från marken?
Citera
2021-11-19, 17:11
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nej, inte alls vad jag menar, eller har sagt. Du missförstår väl det du läser, bara. 👍

Vad menar du då? Vad vill du få fram med dina filmer med ”flygande” båtar?
Citera
2021-11-19, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad menar du då? Vad vill du få fram med dina filmer med ”flygande” båtar?

När jag vill undersöka varför saker tycks försvinna som de gör vid horisontlinjen, så vill jag se det ske med bästa möjliga zoominfång för att få en så tydlig bild av vad som sker som möjligt.

Behöver du ytterligare hjälp att förstå vad jag menar? 🙂
Citera
2021-11-19, 17:36
Medlem
Citat:
Det jag efterfrågade var en video som avser visa horisontlinjen med samma zoominfång som videon med båten. Men det förstod inte du, kanske? Jag vet inte.

Men jättehäftigt med TT som syns mer eller mindre beroende på varifrån du observerar, verkligen! 👍
Jodå, jag förstod.
Vad är det som säger att det inte är samma "zoominfång" i båda filmerna?
Kanske är det du som inte förstår dig på optik och kameror generellt?
Citera
2021-11-19, 19:42
Medlem
Citat:
Det går inte för att den ligger långt bortom min horisontlinje, som hindrar mig från att se den.

🙂

Hur långt under horisonten ligger solen vid midnatt då? Var går gränsen för vad man kan och inte kan zooma tillbaka i synfältet?
Går det eller går det inte att zooma in båtar som försvunnit under horisonten? Solen måste väl ändå vara större och lättare att se än en liten plasteka?
Citera
2021-11-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Hur långt under horisonten ligger solen vid midnatt då? Var går gränsen för vad man kan och inte kan zooma tillbaka i synfältet?
Går det eller går det inte att zooma in båtar som försvunnit under horisonten? Solen måste väl ändå vara större och lättare att se än en liten plasteka?

Under horisonten? I min värld ligger den bortom horisonten. Den har färdats bortom den gräns som horisontlinjen sätter för hur långt jag kan se.

Nej, du kan inte zooma tillbaka någonting som helt försvunnit bortom gränsen som horisontlinjen sätter. Oavsett om vi talar om en liten båt, eller solen.

Du kan absolut zooma in på något som till synes ska ha försvunnit vid horisonten, men som vid kraftig zoom kan ses igen pga att en kamera är ett bättre instrument än ditt blotta öga för att avgöra huruvida någonting finns eller inte på stora avstånd.

👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in