2021-11-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Är vi bara två i tråden som har haft kontakt med de tyska kirurgerna? Särskilt Löhde borde lära sig att vara mindre nonchalant mot patienterna. Att man genomgår alla undersökningar han kräver om för att sedan inte få svar på veckor och månader är inte acceptabelt på något sätt. Det är just sådan skit som man ska slippa, även om man förvisso kallas patient. Och det är så många patienter som har sagt det att det är helt uppenbart att det är brukligt där och inte något som bara drabbar en och annan.

Han kan möjligen ha ledsnat för att jag tvekade om operationen i vintras, men det var en följd av att han nekade mig operation 2018, och jag kom i kontakt med andra patienter, vilka hade fått genomgå den men var missnöjda. 2018 var jag beredd att bli opererad så fort det fanns tid. Även om det tredimensionella nätet är väldigt smart så är han en kuf, som har extremt svårt att kommunicera korrekt med folk. Besynnerligt nog kände han inte till gustatorisk rhinit, som ju många av hans patienter borde ha.

Eftersom man inte får nån hjälp av svenska vården är jag också beredd att ta kontakt med någon av dessa tyska herrarna.
Hur har det gått för din del? Har du fortsatt med Löhde eller har du gett upp honom helt och hållet?

Vad för sorts undersökningar/diagnoser kräver dessa kirurger för att gå vidare? Eller gör dom en egen undersökning av en?
Citera
2021-12-04, 23:25
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Har problem med IBS. Senaste dagarna har varit katastrofala. Vet inte riktigt vart det gick fel men dessa saker kommer i perioder..

Hicka
Halsbränna
Tryck/klump högt upp i magen

Googlar man runt på nätet så ska man undvika fet och kryddstark mat, that’s it?

Dricker typ en kopp kaffe per dag numera och tycker inte att jag äter särskilt fet eller kryddstark mat. När problemen kommer knaprar jag två Novalucol och tycker det ”går över”.

Men ska det vara såhär?

Citat:
Ursprungligen postat av Paison
Eftersom man inte får nån hjälp av svenska vården är jag också beredd att ta kontakt med någon av dessa tyska herrarna.
Hur har det gått för din del? Har du fortsatt med Löhde eller har du gett upp honom helt och hållet?

Vad för sorts undersökningar/diagnoser kräver dessa kirurger för att gå vidare? Eller gör dom en egen undersökning av en?

Sluta ät västerländsk skit kost så ska ni se att det blir bättre. En halv kopp kaffe och det är kört för min halsbränna. Vitlök kan jag glömma, fiberrik mat, starka kryddor
Citera
2021-12-26, 09:42
Medlem
Jag med IQoron:
Lovade att återkomma när/om även min hosta mm försvunnit. Och det har den!
Har även fått bekräftat att jag slutat snarka!!
För mig har denna lilla plastgrej förändrat iaf mitt liv och jag kan vistas bland folk igen - utan hostattacker och äckliga rosslingar. Nu - efter ett halvårs användande verkar det som att jag även kan glömma av den ibland utan att besvären dyker upp. Men för att känna mig säker på att det fortsätter på den friska vägen så kommer jag att fortsätta träna med den!
Så jag säger bara att ni som törs och har råd: Prova detta!
God Jul 🤶🏻
Citera
2021-12-29, 10:33
Medlem
Någon i tråden som lider av gallreflux? Skriver för första gången i denna tråd. Ursäkta i förväg för långt inlägg.
Jag började få problem med förstoppning i början av 2019 och senare under året tillkom det även en väldigt obehaglig gnagande känsla i nedre magpartiet (precis nedanför naveln). Några veckor senare började jag dessutom helt plötsligt från ingenstans få problem med reflux, någonting jag aldrig haft problem med tidigare. Refluxen kommer efter måltider (oavsett vad jag äter), ibland tillsammans med massa gaser som forcerar upp magsafter och ibland matrester.
Jag har sedan dess levt med dessa symtom, och mer därtill. Det är vareviga dag, det försvinner aldrig helt, men vissa perioder är mer intensiva än andra. Bästa sättet att hålla nede symtomen för mig är att äta kost som innehåller väldigt lite fett (typ potatis, vit fisk, kycklingbröst utan skinn) samt små portioner. Pga denna restriktiva kost så ser jag ut som ett skelett och kan inte gå upp i vikt.
Jag fick år 2020 börja med medicinen Resolor, en receptbelagd prokinetisk medicin som ökar tarmaktiviteten. Detta gör att jag kan gå på toaletten. Tar jag inte den medicinen så är jag förstoppad i upp till en hel vecka med väldiga smärtor i tarmen.

Har genomgått gastroskopi efter gastroskopi och även koloskopier. Gastroskopierna har alltid visat kronisk gastrit, men läkarna har aldrig någon teori om vad som orsakat / orsakar den. Jag har testats negativt för h. pylori flera gånger.
Har gjort en motilitetstest som visat fördröjda transittider i mage och tarm (strax under 70 timmar).

Har testat flera olika PPI mediciner som ej hjälper ett dugg. Har även gjort pH-mätningar med impedans som visat väldigt lite sura uppstötningar men desto mer icke-sura refluxer. Har frågat många gånger om detta kan vara gallreflux men det har man bara avfördat. Istället har man skyllt på IBS och funktionell dyspepsi och försökt intalat mig att det jag upplever må vara jobbiga att leva med, men det är helt ofarligt.

Jag var inte nöjd med detta besked så jag åkte till Tyskland tidigare i år och träffade en väldigt erfaren professor inom gastroenterologi i Berlin. Han gjorde en ny gastroskopi och koloskopi på mig och sa att förutom den kroniska inflammationen (som biopsier nu dessutom visar är atrofisk) som sträcker sig till flera delar av min magsäck, så var även pylorus (valvet som sammansluter magsäcken med tunntarmen) vidöppen under den nästan 40 minuter långa gastroskopin. Denna ventrikel var även väldigt fibroserad / ärrad. Magslemhinnan var irriterad och svullen, samt var slemhinnan förfunnad. Det fanns även mycket galla i magsäcken.
Han sa även att under hela gastroskopin så var det väldigt mycket lite aktivitet i min tarm, i princip var magslemhinnan och tarmslemhinnan nästan paralyserade och det var nästan inga rörelser eller sammandragningar under undersökningen. Detta observerades även under koloskopin, att det var ingen aktivitet som det normalt sätt är.
Läkaren sa att jag lider av en kronisk motilitetsstörning som orsakar förstoppningen. Dessutom gallreflux. Han sa att jag måste börja med medicinbehandling för gallrefluxen snarast för att hindra mer skada på min magslemhinna.
När jag kom tillbaka till Sverige så skrev min läkare där ut gallbindande medicin men han sa att den här medicinen är i princip värdelös men ta den om du vill.
Jag har efter detta även visat fotona från gastroskopin i Tyskland för en annan läkare i Sverige som sa att han ser ett litet magmunsbråck.
Nu sitter jag här och funderar på om refluxen kan delvis bero på detta bråck. Jag förmodar att man inte opererar detta i Sverige i första taget, och gör man det så är det s.k. nissenfundoplikation som gäller, dvs samma operation som används vid GERD.
Det finns en annan operation som kallas duodenal switch, som även används för viktnedgång, men den utförs även på patienter med gallreflux. Operationen gör att gallan går direkt till en bit längre ner i tunntarmen där den blandas med maten. Detta förhindrar på något sätt att gallan kommer tillbaka upp i magen.

Min pappa hade liknande problem som de jag haft i snart 3 år. Han hade kroniska uppstötningar som inte blev bättre med PPI och han utvecklade ett cancerförstadie i matstrupen och genomgick en operation för detta (eofagektomi). Tyvärr fick han till slut magcancer ändå och gick bort tidigare i år. Är orolig att dessa problem är något jag ärvt från honom och att samma öde väntar mig. Min första gastroskopi från 2019 visade mild kronisk gastrit, nästa visade måttlig kronisk gastrit utan atrofi och den senaste från i år visade kronisk atrofisk gastrit. Dessutom var magslemhinnan synligt irriterad under den sista gastroskopin.
Något annat som oroar mig är att jag under två års tid passerar blod i avföringen. Det började med att man såg blodet i avföringen. Senare kunde jag inte se den längre men avföringsprover jag lämnat vid 3 olika tillfällen kommer alltid tillbaka positiva för blod i avföringen.

Jag skriver här mest för att höra mig för om någon annan fått diagnosen gallreflux kopplat till en funktionell motilitesstörning. Dvs, ni har fortfarande en fungerande gallblåsa, men er pylorventrikel är öppen och tillåter galla att komma upp i magsäcken. Har ni hittat någon läkare i Sverige som tagit problemet på allvar, och i så fall vem? Vilket sjukhus? Jag har väldigt svårt att hitta en läkare som tar gallreflux på allvar. En del säger att gallreflux är jättevanligt och inte är farligt, en del säger att det inte ens existarar öht. De flesta kan inget om diagnosen heller utan tror att PPI bör användas (trots att galla är alkalisk och inte sur).
Citera
2022-02-19, 14:45
Medlem
Kebabfarfars avatar
Tråkigt att denna tråd dött ut..

Men det verkar ju vara en hel del här i tråden som testat den där ”iqoro”.

Kan någon med magmunsbråck berätta om den hjälpt något eller är det bara en hittepå-produkt?
Citera
2022-02-20, 10:34
Medlem
Ett litet tips. Tillverkade min egen IQoro av en gammal pillerburk. Kostade noll spänn och funkar skitbra. Snarkar som en drake så jag får aldrig dela säng med min bättre hälft. Återkommer när/om träningen gett resultat.

Recept på hur du gör din egen iqoro/munskärm:
1. ta en plastburk (i mitt fall en burk för barnvitaminer, ca 7 cm i diameter)

2. Skär av toppen och botten och sprätta upp längs långsidan

3. Värm lite i ugnen och plana ut den lite så att den blir som ett valv och följer munnens rundning.

4. Lägg plasten på utsidan av munnen och markera ungefär där det känns som att insidan på kinden "tar slut" och vart tandköttet börjar framför tänderna. (Den ska vara större än man tror, så spara hellre för mycket och klipp till sen).

5. Klipp en cylinder och lämna ett v-format jack för strängen ovanför framtänderna.

6. Stoppa in skiten och känn efter och Klipp till

7. Markera mellan läpparna med en märkpenna

8. Gör två skåror och fäst ett rejält buntband man kan dra i.

9. Klart.
Citera
2022-02-20, 10:38
Medlem
oresundsbroens avatar
Harklar förjävligt ofta och måste spotta i ett glas bredvid mig när jag ska sova. Värst efter jag ätit saker som ost, fett och druckit mjölk.

Kan det vara reflux?
Citera
2022-02-20, 22:22
Medlem
piratepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfarfar
Tråkigt att denna tråd dött ut..

Men det verkar ju vara en hel del här i tråden som testat den där ”iqoro”.

Kan någon med magmunsbråck berätta om den hjälpt något eller är det bara en hittepå-produkt?

Jag har testat, för mig hade det tyvärr ingen effekt.
Citera
2022-04-26, 23:55
Medlem
cacablancas avatar
Det ska komma en ny metod snart till Sverige som heter refluxstop men den finns i andra länder om man vill göra det där som t.e.x Schweiz eller Tyskland
Citera
2022-05-24, 10:07
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjoffsan
Jag är nyfiken på vad du gör för övningar?

Håller själv på och experimenterar med olika övningar för att stärka diafragman.

Hur har det gått för er. Kom ni underfund med några övningar?
Min diafragma har stora problem.. går inte andas ordentligt.

I övrigt har jag haft ett konstant tryck i bröstet och magproblem i snart ett halvår. Stora problem att ligga ned. Eller ja stora problem med det mesta iofs men värst är ju att ligga ned.

För övrigt var jag i det närmaste en atlet, såg att många nämner övervikt här och även läst att det skulle vara vanligaste orsaken.. låter som bs i mina öron. Dålig kost / övervikt / allmänt levene.. Nää knappast.

Jag lider med er alla här, att magproblem kunde vara så här fruktansvärt och sänka ens livskvalitet något så enormt kunde jag inte ens föreställa mig i min vildaste fantasi.. svårt att ta mig igenom dagarna. Verkar ju ha blivit kroniskt nu för mig med vilket känns fullständigt förödande som ni säkert förstår.
Citera
2022-05-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratepuppy
Jag har testat, för mig hade det tyvärr ingen effekt.

Fråga om IQoro. Vilken typ av plast är den gjord i? Är den i mjuk silikon eller lite hårdare som en matlåda, typ? Funderar på att tillverka en egen med en 3D-printer istället för att betala 1500 spänn för en plastbit!

Något mer du kan berätta om hur den känns i munnen? (mjukt, hårt, stor, liten, bekväm, obekväm) Känns det något speciellt när man drar i handtaget enligt instruktionerna?
Citera
2022-05-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streisandeffekten
Fråga om IQoro. Vilken typ av plast är den gjord i? Är den i mjuk silikon eller lite hårdare som en matlåda, typ? Funderar på att tillverka en egen med en 3D-printer istället för att betala 1500 spänn för en plastbit!

Något mer du kan berätta om hur den känns i munnen? (mjukt, hårt, stor, liten, bekväm, obekväm) Känns det något speciellt när man drar i handtaget enligt instruktionerna?

Den är hård. Närmaste jag likna den vid är bettskena i akryl.

Den var bekvämt. Jag köpte en och använde ett par tre ggr, jag visste inte att jag har svår artros i käken så den fungerade inte bra för mig iom ökade smärtor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in