2021-11-19, 12:30
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa

I Sverige? Nej, inte en chans. I USA däremot som har vettiga nödvärnslagar? Ja.

Vi har nödvärnslagar i Sverige också. I de fall som folk har blivit dömda för tex skjutit inbrottstjuv så har denne varit obeväpnad. Enligt svensk lagstiftning får du försvara dig med samma medel som din attackerare har. Har attackeraren tex. en kniv och som hugger mot dig får du ta en kniv om det finns till hands och försvara dig. Slänger attackeraren ifrån sig kniven och springer iväg får du inte jaga personen och hugga den med kniv. Har inbrottstjuven ett skjutvapen ja då får du använda skjutvapen till försvar. Ett problem är om det är en replika. Då kan åklagare/försvarare till den som attackerar hävda att försvaren har använt övervåld. I detta fallen med Rittenhouse menar åklagaren att det var fel av Rittenhouse att skjuta först utan han skulle ha inväntat att attackeraren satte en kula i huvudet på honom innan han avfyrade sitt vapen. Vi får se om juryn köper åklagarens snack.
Senast redigerad av DeValera 2021-11-19 kl. 12:33.
2021-11-19, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vi har nödvärnslagar i Sverige också. I de fall som folk har blivit dömda för tex skjutit inbrottstjuv så har denne varit obeväpnad. Enligt svensk lagstiftning får du försvara dig med samma medel som din attackerare har. Har attackeraren tex. en kniv och som hugger mot dig får du ta en kniv om det finns till hands och försvara dig. Slänger attackeraren ifrån sig kniven och springer iväg får du inte jaga personen och hugga den med kniv.

Detta har varit uppe tidigare i tråden tror jag. Vi har nödvärnslagar, ja, men de är väldigt svaga.

https://www.svd.se/stark-ratten-till-sjalvforsvar

Citat:
I Rättvik trängde sig en psykotisk, narkotikapåverkad man in i ett hus på en gård, där han vid ett tidigare besök samma dag varit våldsam och gjort utfall med kniv mot en inneboende. Gårdsägaren hämtade en laddad älgstudsare som gick av när den attackerande mannen slet tag i gevärspipan. Gårdsägaren dömdes för dråp till ett år och sex månaders fängelse. Rätten menade att han inte hade haft "anledning att uppfatta det brottsliga angreppet som direkt livshotande".

En annan man dömdes till två års fängelse för grov misshandel 2006 efter att ha ingripit mot en man som tvingat en äldre kvinna att stanna sin bil och sedan försökte strypa henne. De två slagen med en domkraft mot huvudet ansågs vara mer våld än nöden krävde.
Senast redigerad av Reiwa 2021-11-19 kl. 12:36.
2021-11-19, 12:37
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Detta har varit uppe tidigare i tråden tror jag. Vi har nödvärnslagar, ja, men de är väldigt svaga.

https://www.svd.se/stark-ratten-till-sjalvforsvar

Jag har inte läst domslutet i detta fallet. Kanske menade åklagaren att man ska skjuta varningsskott innan. Gevär får ses som grövre vapen än kniv resonerar nog rätten. Hade försvaren använt kniv så hade de haft samma vapen.

Självklart är sådana resonemang absurda, mannen borde ha rätt att skjuta ifall den som attackerar gör utfall med kniven.

Vet du om detta var tingsrätten eller hovrätten som dömde?
2021-11-19, 12:43
Medlem
Citat:
Jag har inte läst domslutet i detta fallet. Kanske menade åklagaren att man ska skjuta varningsskott innan.

Skjuta varningsskott är helt efterblivet. Behöver du trycka på avtryckaren är du i en situation där direkt fara för ditt liv föreligger. I USA, med sina liberala vapenlagar och starka nödvärnslagar, ser rättsväsendet varningsskott som något negativt. Oftast brukar de säga borta i USA att det inte finns något sådant som ett varningsskott, utan ska man skjuta är det för att döda.

Citat:
Gevär får ses som grövre vapen än kniv resonerar nog rätten. Hade försvaren använt kniv så hade de haft samma vapen.

Självklart är sådana resonemang absurda, mannen borde ha rätt att skjuta ifall den som attackerar gör utfall med kniven.

Ja, det är helt efterblivet. Ska man tvingas ge sig in i ett knivslagsmål i Sverige för att freda sig? Där det kan gå hur som helst? Bara för att oddsen ska vara jämna på något vis?

Nej, självklart borde man få ta till betydligt grövre våld för att freda sig mot en knivbeväpnad inkräktare (som att skjuta honom).

Citat:
Vet du om detta var tingsrätten eller hovrätten som dömde?

Kommer inte ihåg, men det var väldigt uppmärksammat fallet i Rättvik så borde vara enkelt att reda på.
2021-11-19, 13:15
Medlem
Personen som blev skjuten i armen, avled han?

Han hade en pistol men försökte aldrig skjuta Kyle, vare sig innan eller efter att själv ha blivit skjuten. Så det är bullshit att det skulle ha rört sig om självförsvar från Kyles sida.

Kyle förtjänar att avlivas. Ser så jävla larvigt ut när han springer runt som att han tror han är med i GTA. Vilka misslyckade föräldrar. Förtjänar att straffas och slås ihjäl de också.
2021-11-19, 13:16
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Vi har nödvärnslagar i Sverige också. I de fall som folk har blivit dömda för tex skjutit inbrottstjuv så har denne varit obeväpnad. Enligt svensk lagstiftning får du försvara dig med samma medel som din attackerare har. Har attackeraren tex. en kniv och som hugger mot dig får du ta en kniv om det finns till hands och försvara dig. Slänger attackeraren ifrån sig kniven och springer iväg får du inte jaga personen och hugga den med kniv. Har inbrottstjuven ett skjutvapen ja då får du använda skjutvapen till försvar. Ett problem är om det är en replika. Då kan åklagare/försvarare till den som attackerar hävda att försvaren har använt övervåld. I detta fallen med Rittenhouse menar åklagaren att det var fel av Rittenhouse att skjuta först utan han skulle ha inväntat att attackeraren satte en kula i huvudet på honom innan han avfyrade sitt vapen. Vi får se om juryn köper åklagarens snack.
Fast har den attackerande kniv räknas det som dödligt våld och då får du också bemöta angreppet med dödligt våld (exempelvis ett skjutvapen).

Att man inte får jaga efter folk som springer från dig är rätt självklart eftersom det inte är självförsvar när du jagar någon.
2021-11-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koule
Personen som blev skjuten i armen, avled han?
Nej, men chansen finns att han drabbas av eftersläpande blodförgiftning.

Citat:
Han hade en pistol men försökte aldrig skjuta Kyle, vare sig innan eller efter att själv ha blivit skjuten. Så det är bullshit att det skulle ha rört sig om självförsvar från Kyles sida.

Det verkar som att du möjligtvis blandar ihop självförsvar med return fire?
2021-11-19, 13:29
Medlem
sneervs avatar
"Rittenhouse lawyer says he believes jury is deadlocked at 6-6 split"

Tror inte juryn kommer kunna enas om det här (konstigt nog). Ska bli intressant att se vad domaren tar för beslut då?
2021-11-19, 13:30
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Hmmm får vi ett domslut idag eller vad tror ni ?

Personligen tror jag inte det med tanke på att juryn har suttit i överläggning sedan i Måndags och det skulle inte förvåna mig om det drar ut på tiden till nästa vecka.

Tim Pool sa att det går rykten att det är 6-6. Alltså lär de inte komma fram till något, om det nu är sant.
2021-11-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ja, det tror jag. Om inte juryn kommer fram till ett beslut så kommer domaren vara tvungen att förklara en "hung jury" och "mistrial". Allt annat vore en fars.
Förklara vad som menas med hung jury för en som inte är superinsatt i amerikansk rättskipning.

Som jag fattar det så är det när juryn är oense och inte kan komma fram till något beslut och att domaren då förklarar rättegången som mistrial.

Frågan är bara (om jag har förstått det hela rätt) hur länge juryn rent tekniskt sätt kan hålla på och överlägga innan domaren kliver in och avslutar spektaklet.
2021-11-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Nej, men chansen finns att han drabbas av eftersläpande blodförgiftning.

Det verkar som att du möjligtvis blandar ihop självförsvar med return fire?
Nej. Men du får gärna tala om för mig hur det var självförsvar att skjuta mannen i armen.

De videoklipp som jag hittills har sett har varit av dålig kvalitet, inte kunnat bedöma någon av skjutningarna pga för mörkt, för långt avstånd etc, men i just fallet med snubben som blev skjuten i armen så såg det verkligen helt oprovocerat ut.
2021-11-19, 13:52
Bannlyst
Citat:
Nej. Men du får gärna tala om för mig hur det var självförsvar att skjuta mannen i armen.

Inte bli skjuten i ryggen när han reser sig upp o går mot polisen?

Vaddå oprovocerat? Han erkände ju själv att han önskade att han skulle skjutit Kyle mer. Hur fan kan det gå o vara så jävla oinsatt i det här som du är? Se en hel video med uppenbart självförsvar från början till slut, o inte kunna bilda dig en egen åsikt.. Knubbis.
Senast redigerad av HBMorantis 2021-11-19 kl. 13:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in